Výběr začíná u pochopení kategorií

28.2.2017
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2016-05-26T14:45:27 --><p>V předchozích číslech časopisu Elektrokola jsme se v této rubrice věnovali procesu výběru vhodného elektrokola. Upozornili jsme na to, co je dobré při výběru vědět, na co si dát pozor, jakých chyb se vyvarovat a jakým způsobem nákup ideálně realizovat. V tomto díle se trochu detailněji podíváme na konkrétní typy. Uvedeme něco více o existujících kategoriích, jejich výhodách či naopak limitech a také o zaměření jednotlivých modelů podle typu využití, stylu jízdy a v neposlední řadě o jezdci, který na daném kole bude jezdit. To vše totiž poměrně zásadně ovlivňuje požadavky na kvalitu, úroveň zpracování, úroveň mechanické výbavy, výkon motoru, délku dojezdu a mnohé další ukazatele.</p>

Lidé, kteří se v elektrokolech pohybují, mohou mít dojem, že toto vše bylo řečeno již stokrát. Nicméně právě to je pro výběr to nejdůležitější, na to vše se zákazníci pořád dokola ptají a právě na tyto otázky chtějí znát odpovědi snad úplně všichni.

Jelikož při výběru nového elektrokola zákazník nemusí mít hned konkrétní představu, pokusíme se ve stručnosti charakterizovat jednotlivé kategorie.
Elektrokola můžeme rozdělit do těchto základních skupin, podle:
■ typu využití
■ typu motoru (pohonu)
■ umístění baterie

Podle typu využití
Městské elektrokolo

Vhodné pro pohyb po městě, dojíždění do práce, krátké výlety. Obvykle se vyznačuje sníženým nástupem (bez horní rámové trubky), což zajišťuje snadné nasedání a sesedání a zároveň napomáhá bezpečné jízdě v městském provozu. Standardní dojezd v této kategorii se pohybuje od 40 do 80 km, ale u mnoha modelů je možné dokoupit vyšší kapacitu baterie a dojezd tak prodloužit až k 150 km. Důležitým parametrem této kategorie kol je jednoduchost ovládání
a nenáročný provozní servis. Městská elektrokola jsou určená primárně pro jízdu po zpevněných komunikacích, ale samozřejmě zvládnou i lehký terén, jako je např. nezpevněná polní či lesní cesta. Velikost ráfků je obvykle 26", u některých modelů je možné zvolit i rozměr 28", který poskytne o něco vyšší komfort a lepší jízdní vlastnosti. Městská elektrokola se většinou vyrábějí v pánském i dámském provedení. Tento typ kol je obvykle oblíbený u seniorů a lidí s pohybovým
omezením. Stejně tak jsou městská elektrokola vhodná pro všechny, kteří často cestují ve městě a mají rádi pohodlnou jízdu. Důležitou součást tvoří bohaté příslušenství, mezi kterým nechybí blatníky, světla či nosič. Díky tomu se rozšiřují možnosti využití, a člověk si tak může vychutnat pohodlnou jízdu ať už do práce, do školy nebo na nákup do oblíbeného obchodu, aniž by dojel udýchaný a upocený.

Krosové a trekingové elektrokolo
Vhodné pro delší cestování v mírném terénu nebo po silnici. Určeno pro „náročnější" uživatele, kteří hledají univerzální cestovní stroj s kvalitními komponenty pro delší výlety s velkou mírou pohodlí a komfortu. Výhodou je také poměrně nízká hmotnost a obvykle slušná mechanická výbava. Typickou velikostí kol je pro tuto kategorii 28" na užších pláštích, čímž je dosaženo nízkého valivého odporu i nižší hmotnosti rotujících částí. Trekingová elektrokola, známá také jako cestovní, jsou jakýmsi kompromisem mezi terénním a městským elektrokolem, která jsou vhodná zejména pro delší cestování v mírném terénu nebo po silnici. Součástí těchto kol je i bohatá sada doplňků, mezi kterou nechybí blatníky, nosič nebo světla. Krosová kola postrádají oproti trekingovým kolům blatníky, nosič
a integrované osvětlení, ostatní výbava zůstává v zásadě totožná. Tato kola jsou často využívána pro rodinné výlety, při kterých chcete vyrovnat výkon slabších členů právě elektronickou dopomocí šlapání. V poslední době prodejci registrují také velký vzestup v používání těchto elektrokol v rámci „kardio tréninku". Díky dopomoci šlapání je možné zvolit si takovou pomoc, při které jezdec dosáhne optimální tepové frekvence pro spalování tuků. V praxi to znamená, že v kopcích si nastaví vyšší dopomoc než při jízdě po rovině a díky tomu dosáhne rovnoměrnějšího tepu. Spalování tuků je pak jednodušší a mnohem efektivnější než na klasickém kole bez elektronického pohonu, protože se člověk neocitne v příliš velké zátěži a tedy v pásmu anaerobního energetického krytí, které není pro spalování tuků vhodné, případně může být nebezpečné pro lidi s oběhovými či srdečními omezeními.

Horské, terénní, MTB elektrokolo
Vhodné do kopců, terénů a hor, pro aktivní pohyb. Horské elektrokolo je vhodné pro jízdu v náročném terénu, ale bez problému s ním můžete jezdit i po cyklostezkách nebo zpevněných cestách. Jsou určena pro uživatele, kteří hledají kolo pro sportovní využití. U nich je hlavním parametrem kvalita kola jako takového, pro velké zatížení sportovním charakterem jízdy a jeho osazení vyspělou elektronikou s velmi přesným a citlivým dávkováním energie dopomoci.
Důležité je přirozené a plynulé spouštění dopomoci motoru, která musí být při sportovním provozování kola co nejcitlivější a nejplynulejší. MTB elektrokola disponují odolnou konstrukcí s vysokým výkonem motoru, který pomůže i v tom nejobtížnějším terénu. Zvládání obtížných horských kopců se stane v brzké době hračkou i pro méně zkušené cyklisty. Velikost kol se z původních 26" dnes již přetransformovala na rozměr 27,5" nebo 29", které poskytují lepší jízdní vlastnosti, lepší prostupnost terénem a poskytují také větší pohodlí. Velký důraz je také kladen na správné vyvážení a těžiště, aby nebyly narušeny dobré
jízdní vlastnosti kola. Proto se baterie ve většině případů nachází přímo na rámové trubce (místo lahve na pití). Horská elektrokola prošla poslední dobou výraznými změnami, proto můžeme tuto kategorii označit jako jednu z „nejkvalitnějších", co se týče technologie a použitých komponentů.

Skládací elektrokolo
Vhodné do karavanů, do MHD a všude tam, kde oceníte možnost složení. Primárně určeno na skládání a častý transport, což je jeho zásadní a obrovskou výhodou. Způsoby rozložení se dle výrobců elektrokol liší, nicméně jsou v principu stejná. Jízda na nich je pohodlná, malá kola se však nehodí pro dlouhé jízdy po nezpevněných komunikacích. Doporučujeme na jízdy v okolí bydliště, cesty do práce. Pro svou skladnost jsou vítaným doplňkem vybavení pro karavanisty a jachtaře. Jednou z hlavních výhod je snadné parkování elektrokola a jeho nutnost nošení do bytu, kde se po složení vejde do každého výtahu. Typická
velikost ráfků je 20", ale mohou být menší i větší.

Podle typu pohonu (motoru)

Motor je hlavní hnací silou elektrokola a stejně jako baterie patří mezi jeden z nejdůležitějších parametrů, který ovlivňuje jízdní vlastnosti. Rozlišujeme několik základních typů motorů a to zejména s ohledem na výkon, napětí a umístění. Velice častou otázkou zákazníků je „Jaký typ motoru je lepší?" nebo „Jaký typ motoru zvolit?" Poslední dobou registruji na trhu to, že většina zákazníků tíhne
ke středovým motorům. Ano, středové motory se zdají být komplexnější, lépe zpracované, vyrábí je velcí, renomovaní výrobci a mají nesporně celou řadu výhod. Můžeme zde nalézt některé vlastnosti, které zákazníka mohou omezovat. V neposlední řadě je nutné také zmínit, že středové pohony se obvykle objevují u kol nad 50 000 Kč. Nelze tedy paušálně říci, který pohon je pro koho lepší. Každý zákazník očekává od kola trochu něco jiného, tudíž tvrdit, že ten či onen typ pohonu je nejlepší, je zavádějící. U této otázky je velice důležité, aby prodavač věnoval zákazníkovi čas a dobře pochopil, co přesně od kola očekává, jaké jsou jeho požadavky a možnosti. Na základě těchto informací a zkušeností by měl zodpovědně poradit, která varianta pohonu je v daném případě nejvhodnější. Pokud máte pocit, že prodejce nedisponuje dostatkem odborných znalostí a zkušeností, doporučujeme se obrátit na prodejce jiného, jelikož špatně zvolený pohon může „obtěžovat" při každé jízdě. A místo radosti z nového kola se dostaví pocit rozčarování.

Motor v náboji předního kola
Toto umístění elektromotoru se využívá především u městských elektrokol, u kterých se předpokládá využití zejména na silnicích. Výhodou předního umístění je rovnoměrné rozložení hmotnosti, kdy motor vpředu vyvažuje hmotnost akumulátoru, který bývá nejčastěji umístěn v zadní části kola. Další výhodou je snadná instalace pohonu a nižší pořizovací cena než u ostatních typů. Nejčastěji zmiňovanou nevýhodou je riziko prokluzování předního kola v kluzkém či nerovném terénu, proto se doporučují přední pohony do městského provozu, kde je riziko prokluzování menší.

výhody
– jeden z nejlevnějších pohonů, dnes se používá stále méně
– využití nachází u některých skládacích kol a u modelů s převodovkou v zadním náboji

nevýhody
– horší jízdní vlastnosti a celkem nepřirozený přenos energie
– vhodné pouze na jízdu po silnici
– větší přenos vibrací do řídítek
– zvuk motoru v předním kole slyšíte více než u zadního motoru
– horší manipulace a možnost rozebírání kola

Motor v náboji zadního kola
U zadního umístění elektropohonu by se dalo říci, že vlastnosti jsou opakem předního pohonu. Hlavní výhoda spočívá v lepším přenosu točivého momentu, a tak i v terénu nehrozí prokluzování. Zadní pohon je prozatím nejrozšířenější na trhu, na čem má jistě i velkou zásluhu nižší cena v porovnání se středovým motorem. Nevýhodou je však nerovnoměrné vyvážení kola, což vede k většímu náporu na komponenty v zadní části elektrokola a o něco méně plynulému dávkování výkonu. Pokud plánujete ježdění po silnici, ale zároveň i v mírném terénu, pak může být zadní elektropohon ideální volbou s ohledem na poměr
ceny a parametrů kola. Dále mohou zadní motor ocenit cyklisté, kteří chtějí jezdit často bez asistence motoru a pomoc elektrokola zapínat pouze do prudkých kopců, v protivětru, apod. V takovém režimu má zadní motor poměrně velkou výhodu, jelikož disponuje volnoběžkou a neklade při šlapání téměř žádný odpor, který by jízdu bez asistence motoru znepříjemňoval. Nejčastěji se tento typ elektropohonu instaluje do horských a krosových či trekingových elektrokol.

výhody
– jeden z nejpoužívanějších typů motorů na trhu
– cenová dostupnost
– vysoká spolehlivost
– slušný výkon
– možnost jízdy bez asistence motoru (motor disponuje volnoběžkou, proto neklade téměř žádný odpor)

nevýhody
– vyšší zatížení kola v zadní části
– menší citlivost při dávkování výkonu motoru
– v prudkém kopci vyšší hlučnost motoru
– v případě defektu zadního kola je potřeba klíč pro demontáž zadního kola s motorem
– při vyšším zatížení neefektivní zacházení s energií (v porovnání se středovým motorem vyšší spotřeba)

Elektromotor ve středu kola – středový pohon
Středový motor je z pohledu vyvážení a jízdních vlastností nejoptimálnějším řešením, které se u současných elektrokol objevuje. Středové motory mile překvapí také velice komfortním dávkováním výkonu, krátkou reakční dobou asistence. Díky volbě optimálních otáček motoru je středový pohon úspornější, díky čemuž dosahuje dlouhých dojezdů – až 180 km. Předností typů se středovým pohonem je hned celá řada, nicméně mezi ty nejzásadnější výhody patří především vysoký jízdní komfort, dlouhé dojezdy, ideální rozložení hmotnosti, nízko uložené těžiště a v neposlední řadě vysoký výkon! U elektrokola je vždy
velmi důležitá přesnost dávkování výkonu motoru tak, aby elektrokolo nedostalo jezdce do nepříjemné situace. Středové motory používají obvykle hned tři typy senzorů (snímač otáček, rychlosti a tlaku na pedál – tzv. torzní senzor). Tyto snímače zajišťují naprosto přesný, plynulý výkon asistence. Senzory provádí měření tisíckrát za sekundu, díky tomu si lze nerušeně užívat maximální komfort v jakékoliv situaci. Velmi často skloňovanou nevýhodou tohoto pohonu je vyšší pořizovací cena kola. Zde je ale důležité podotknout, že vyšší cena se vrací delší životností motoru, baterie a obvykle i výrazně lepší mechanickou výbavou
kola samotného. Proto nemusí být cenový rozdíl v konečném efektu tak výrazný, jak se může na první pohled zdát.

výhody
– bezkonkurenční jízdní vlastnosti a pocit z jízdy
– až ohromující výkon (přes 700 W)
– přesné a citlivé dávkování výkonu kola
– velice tichý a šetrný provoz
– dlouhé dojezdy (díky vysoké efektivitě)
– optimální vyvážení a rozložení váhy, resp. těžiště
– spolehlivost
– zachování jednoduché demontáže předního a zadní kola

nevýhody
– aktivním cyklistům může nevyhovovat menší počet převodů (u motorů Bosch 9-11 převodů, u motorů Yamaha Brose 20 převodů)
– vyšší pořizovací náklady

Podle umístění baterie
Rámová baterie

Umístěná bývá na rámu elektrokola (místo lahve na pití – proto někdy označení jako lahvová či válcová baterie), což je dnes asi nejoptimálnější pozice. Elektrokolo s rámovou baterií vykazuje ideální poměr vyvážení hmotnosti a těžiště. Baterie díky svému umístění téměř nijak neovlivňuje jízdní vlastnosti kola, jako je tomu například u baterie nosičové. Další výhodou je kompaktní design elektrokola, kdy rámová baterie tvoří s kolem jeden celek a nijak neruší design
kola. Velkým plusem je také zachování klasické geometrie rámu a použití standardních komponentů. Tento typ baterie se nejčastěji objevuje na horských a krosových kolech.

Nosičová baterie
Obvykle se používá především u městských a cestovních elektrokol, kde se předpokládá využití nosiče. Nosič, ve kterém je baterie umístěná, je dvoupatrový,
díky čemuž lze na nosič umístit např. košík či brašnu a baterii je i přesto možné snadno vyjmout. Samotná baterie váží okolo 2,5 kg, proto je manipulace s ní velice jednoduchá a nenáročná, což uživatel ocení především při nabíjení baterie mimo kolo.

Baterie umístěná za sedlovou trubkou

Někdy je označovaná také jako páteřová baterie. Má několik předností. Plusem je jistě integrace baterie do designu kola, vhodné umístnění váhy baterie (kolo nemá narušené těžiště). Baterie je v této poloze umístěna uprostřed kola, navíc relativně nízko, proto jsou jízdní vlastnosti mnohdy lepší v porovnání s baterií nosičovou. Na druhou stranu je nutné říci, že baterie za sedlovou trubkou o něco prodlužuje kolo, tím dojde k prodloužení řetězu, bovdenů a lanek. Cyklista pozná dlouhou zadní stavbu v nižší reakci na šlápnutí, kolo je zkrátka měkčí. Charakteristická je také absence vícepřevodníku, tudíž máte k dispozici pouze jeden a 7 až 10 převodů vzadu. Nejčastější použití je u skládacích a městských typů.

Integrovaná baterie do rámu
Díky vývoji v oblasti baterií se objevují stále častěji. Masově se prozatím ještě neprosadily. Nespornou výhodou baterie schované do rámu je kompaktní design, který kolo nijak nenarušuje. Je nutné však vždy mít na paměti i nevýhody, které integrované baterie obvykle mají. S baterií se většinou obtížněji manipuluje
a její vyjmutí/sejmutí pro účely nabíjení mimo kolo může být zbytečně komplikované. Integrované baterie bývají limitované prostorově, proto je jejich kapacita obvykle nižší, tudíž i dojezd kola je kratší. Z pohledu obchodníka a servisu patří mezi zásadní nevýhody však především skutečnost, že se jedná o malosériovou produkci, což se odráží na vyšší pořizovací ceně případné náhradní či nové baterie. U konceptů s integrovanou baterií se také vždy budete potýkat s problémem unikátnosti baterie. Pokud nebude baterie dostupná přímo u výrobce, nemá zákazník příliš šancí získat nějakou alternativu. Mnoho zákazníků také využívá možnost zapůjčení náhradní baterie, pokud jedou například na dovolenou, což u integrovaných baterií, kde je minimální kompatibilita, také nebývá úplně běžné a snadné.

 

Akumo.cz Mělník – specializovaný prodejce elektrokol radí
V této rubrice vám v každém čísle přinášíme důležité informace, které jsou spojené se správným výběrem, nákupem, ale i provozem a údržbou elektrokola. Akdo jiný by nám měl podat kompetentnější informace než jeden z největších specializovaných prodejců elektrokol, kterým je AKUMO.cz. Kamennou prodejnu
tohoto prodejce naleznete v Mělníku, kde působí již od roku 2006 a k dnešnímu dni zde naleznete více než 300 skladových elektrokol. Kromě prodejny je v Mělníku také test centrum s více než 80 testovacími elektrokoly většiny předních výrobců. V případě dotazů či podnětů pro další téma poradny nás kontaktujte
na obchod@akumo.cz.

Menu