Skládací stěhovák Tern Cargo Node

28.2.2017
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2016-09-06T21:01:21 --><p><strong>S nákladními koly se v posledních letech roztrhl pytel. Jen namátkou připomeňme Yuba Mundo, Surly Big Dummy nebo Kona Minute. Nákladní kola uvezou všechno, ale bývají poměrně neskladná. V Ternu se rozhodli tenhle problém vyřešit a připravili plnohodnotný náklaďák a plnohodnotnou skládačku v jednom.</strong></p>

Vývojáři náklaďáku nešli vlastní cestou, ale osvojili si osvědčený nástavec od Xtracyclu. Tím vyvstává tradiční otázka, jaké jsou výhody a slabiny takového řešení. Nástavec od Xtracyclu byl primárně vyroben pro využití s již vyrobeným kolem v podstatě kteréhokoli výrobce. Typicky si po pár letech pořídíte lepší nové kolo a to staré osadíte Xtracyclem pro městské využití. Genialita Xtracyclu tak přináší také konstrukční kompromisy, jako je třeba vedení řetězu, které se ne u každého rámu trefí do ideální linie. Zásadní výhodou je pak rozsáhlá škála doplňků od brašen po různé vzpěry a podpěry nákladu bez potřeby vyvíjet nebo shánět specifické součástky či vybavení. U Ternu tak jednoznačně převažují výhody nad slabinami.

Solidní konstrukce
Stěhovák Node využívá to nejdůležitější z technologie skládaček. Základem každé skládačky je kloub. V našem případě se jedná o neopotřebovatelný rámový kloub OCL, který musí udržet síly způsobené 160 kilogramy jezdce a nákladu. Další kloub je pod řídítky, hlavová tyč Physis (neplést si s hlavovou trubkou a představcem) je stejně pevná jako samotný rám. Mnohem křehčím dojmem působí dvouřadý představec Andros, který je vlastně jedním velkým rychloupínákem řídítek. Právě dvouřadost však zajišťuje extrémní pevnost. Nastavení je tak jednoduché, že jej lze provést za jízdy (rozhodně to nezkoušejte!). Na celkovou pevnost bicyklu mají vliv také vlastní kola a jejich náboje. V přední chrommolybdenové vidlici je uchycen náboj BioLogic s dynamem. Jezdec tak může svítit celý den a ještě si k tomu nabít telefon nebo GPS. Zadní kolo je řešeno tradičním nábojem s osmirychlostní kazetou a přehazovačkou. Dvacetičtyřpalcové pláště Schwalbe Big Apple doplňují celkovou masivnost Ternu Node, poskytují však při své šířce dvou palců dostatek pohodlí pro každodenní jízdu. Z dalších součástek stojí za zmínku ergonomické gripy a sedlovka se zabudovanou pumpičkou. Ta působila proti dílenským nebo kompaktním sestřenicím poněkud křehce, ale svůj úkol s trochou ohýbání a prohýbání zvládla také. Takže pro opravu na cestě se ukázala být zcela dostatečnou. Hydraulické brzdy od Promaxu brzdily stejně dobře jako osvědčená Shimana a diskové řešení zaručuje dobrý chod i za špatného počasí bez nepříjemného šmíru na ráfcích. Řazení v nejlacinější kombinaci Microshif/Altus šlapalo spolehlivě a ani extradlouhý řetěz vedený přes kladku nebyl na obtíž. Zpřevodování kazety o 11 až 34 zubech s převodníky 48‒32 a 24palcovými koly bylo akorát i při plném nákladu, z kopce možná něco chybělo, ale ruku na srdce, kdo chce se 160 kily závodit?

Pohodlné a praktické
Kolo je na dlouhé sedlovce a tlustých pláštích opravdu pohodlné. Rám je pro připojení nástavce Xtracyclu již přímo uzpůsoben, přesto se nepodařilo vést dlouhý řetěz přímou linkou a je zapotřebí široké kladky, po které se řetěz otáčí při šlapání a posouvá při řazení. To je také vedle větší váhy asi jediná slabina využití nákladního nástavce. Brašny Xtracyclu prošly dlouhým vývojem a nutno uznat, že k lepšímu. Původní závěs se vyvinul v plnohodnotné brašny, z kterých nic nevypadne a které nicméně neztratily vlastnost závěsu. Lze jimi tedy uchytit i předmět délkou přesahující nejen brašny, ale celý bicykl. Jestliže se Node nemůže nosností měřit třeba s Yubou Mundo (200 kilo plus jezdec), brašny má určitě propracovanější. A to je jedna z hlavních výhod spolupráce s Xtracyclem ‒ převzetí osvědčeného vybavení a postupů bez potřeby opakovat omyly ve vlastním vývoji. Jednu věc ale v Ternu nedořešili. Na jejich oficiálním webu je disclaimer, že Node není určen k přepravě osob, tedy dalších osob mimo jezdce. Ač od pohledu takové přepravě nic nebrání a při testu jsme takovou přepravu vyzkoušeli, Tern ji výslovně nedoporučuje. Zda se jedná o právní důvod, nebo o technickou překážku, která není na první pohled zjevná, se z webu nedozvíme. Na každý pád, Tern se tak vzdává celého segmentu zákazníků s malými dětmi, kteří třeba na Yubě bez problémů vozí dvě až tři děti. Při vlastním testu jsme měli rezervu pro náklad přesně výrobcem avizovaných 22 kilo na každou stranu zadního nosiče a kolo jelo plně naložené zcela bez námahy. Mimo asfalt byly jeho jízdní vlastnosti pocitově dokonce lepší při plném naložení než bez nákladu. Celkové pohodlí vhodně doplňují plastové blatníky chránící před vodou a blátem, dvojnožka pro parkování při nákupech a světlo Tern Valo pro jízdu ve tmě. K Nodu tak budete muset dokoupit už jen helmu a zámek. Vzhůru do sedla!

 

 

Dynamo BioLogic utáhne obě světla a ještě je možno s jeho pomocí dobíjet telefon či GPS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dlouhý řetěz je třeba vést přes kladku, která ulehčuje jeho otáčení při šlapání i pohyb do stran při řazení

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brašny na nástavci od Xtracyclu pojmou náklad jakékoli velikosti a délky díku vnějšímu závěsu…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Představec Andros nechává dost místa pro středově uložené světlo Valo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Za středem se setkává úchyt bowdenu předního řazení s úchytem spodní trubky stabilizující spojení rámu kola s rámem nákladního nástavce

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

text Petr Štěpánek
foto David Stella

Menu