Netradiční řazení

28.2.2017
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2014-03-11T20:15:30 --><p><strong>Dnešní svět řazení se žene za více a více převody, resp. za stále vyšším počtem koleček na kazetách. Bohužel tak z nabídky velkých výrobců mizí nabídka, kterou by cykloturisté viděli asi nejraději. Tedy 3x8 rychlostí, což je kombinace poměrně běžná ve většině světa a se svým širokým řetězem nabízí dostatečnou životnost všech komponentů. Odhlédneme-li ale od tradičních řazení, jaká známe, tedy od kombinace klik s více převodníky a kazety, nabízí cyklistický průmysl ještě trochu skrytý, o to však pestřejší svět nábojových převodovek, plynulého řazení, řazení v klikách, či dokonce automatického nebo hydraulického řazení. Některé z těchto systémů jsou vhodné spíše pro městská kola, ale jiné se pomalu zabydlují na šlapacích strojích nejrůznějších typů.</strong></p>

Z velké části jsou v našem přehledu zmiňovány převodovky v zadním náboji. Cyklisté je mají rádi kvůli nízkým nárokům na údržbu a čištění. Jsou poměrně jednoduché na seřizování a většinu z nich už je dnes možné používat v kombinaci s řemenem. Těch je mimochodem na trhu každým rokem více a jejich cena stále klesá. Cyklistika s nábojovými převodovkami má ale svá specifika. Předně je třeba říci, že každá planetovka má nějaký, i když v podstatě neznatelný odpor. Běžný jezdec jej vůbec nepozná, ale pokud máte za den ujeto třeba 150 kilometrů a s vypětím všech sil se blížíte svému cíli, pravděpodobně už poznáte, který rychlostní stupeň je 1 : 1 a který už je zpřevodovaný. Další drobností, která ale může přerůst ve značný problém, jsou pevné osy těchto nábojů, které se do rámů upevňují matkami, a ne rychloupínákem (výjimkou je Rohloff). Je tedy třeba mít s sebou 15mm klíč. Navíc se některé systémy potýkají s poněkud problematickým uvolněním řadicího lanka tak, abyste mohli kolo vytáhnout z rámu úplně. Proto se všeobecně doporučuje používat pláště s velmi dobrou ochranou proti defektu, jako jsou například Schwalbe Marathon Plus. To mimo jiné platí i u elektrokol s motorem v náboji. Vtipné je používání dvoudílné duše Rubena, kterou lze vyměnit v zadním kole, aniž by jej bylo třeba vyjmout z rámu.

 

Rohloff SPEEDHUB 500/14
Absolutní sen mnoha bikerů, dálkových cyklocestovatelů či lehokolových jezdců. Rohloff je špičkou ve svém oboru, kolem které se linou až neuvěřitelné zprávy o nezničitelnosti, funkčnosti a preciznosti. A není se co divit. Tento náboj je stále vyráběn v Německu a při montáži je kladen obrovský důraz na kvalitu a přesnost. Proto taky oněch slovutných 14 rychlostí funguje absolutně bezchybně a ve světě najdete poměrně mnoho kusů, které mají najeto hodně přes 100 000 kilometrů!
Důvodem pro pořízení tohoto náboje, který stojí více než 20 000 korun, může být především bezúdržbovost (mění se jen olej každých 5000 kilometrů) a dlouhá životnost. Také fakt, že kolo nemá přehazovačku, případně jej hyzdí jen kratičký napínák, se líbí například orientačním MTB jezdcům, kteří nemusí mít strach, že do přehazovačky „namotají" třeba větev. Také bláto tomuto systému nevadí. Navíc se nekříží řetěz, takže i jeho životnost je výrazně delší, nepřekrývají se rychlosti a rozsah s hodnotou 526 % je enormní, což ještě podporuje fakt, že jednotlivé stupně mají mezi sebou stejné rozdíly. Tandemistům se zaručeně bude líbit i verze určená pro jejich použití, protože ostatní výrobci vícerychlostních nábojů montáž na tandemy zakazují. Oproti jiným nábojům s vnitřním řazením hraje ve prospěch Rohloffu i skutečnost, že má rychloupínák, a tudíž je oprava píchlé duše otázkou chviličky. Na závěr výčtu všech genialit německé technické lahůdky ještě dodejme, že příruby jsou stejně odsazeny od osy kola, takže špice mají stejnou délku a jsou rovnoměrně zatíženy. To znamená, že nedochází k praskání špic. Pokud k němu přece jen dojde, a to na pravé straně, není nutné stahovat kazetu, a vozit proto s sebou další kus nářadí.
Na druhou stranu je třeba zmínit i nevýhody, z nichž mnohé se opakují i u ostatních nábojových převodovek. Především je to vyšší hmotnost, která se sice velmi blíží standardnímu systému řazení 3×9 (záleží, jak těžké, resp. lehké komponenty používáte), ale většina váhy je na zadním kole, což může dělat problémy v technických pasážích. Stejně tak i hlučnost je poněkud vyšší než u běžného řazení a speciálně u pomalejší poloviny převodů může zkušený jezdec zaznamenat malilinký odpor, který je tak vlastní všem planetovým převodovkám.

Sram Dual Drive
Začněme se systémem, který je někde na pomezí mezi klasickou přehazovačkou a nábojem s vnitřním řazením. On vlastně kombinuje oba typy. Uvnitř náboje najdete tři rychlosti a na ořech pak můžete nasadit buď osmi-, devíti-, nebo desetirychlostní kazetu. Získáváte tak 24, 27 nebo 30 převodů, ale odpadá přesmykač. Dvěma největšími výhodami je menší křížení, a tím i namáhání řetězu, a do určité míry i možnost řadit, když kolo stojí. To vám přijde vhod nejčastěji v městském provozu, když se objevíte na křižovatce, ale zapomenete, či ve zmatku nestihnete podřadit. Stačí jen změnit rychlost v náboji a pohodlně se rozjet. To je ostatně obrovská výhoda všech planetových převodovek. Dual Drive je proto oblíbený nejen na městských kolech, ale také na lehokolech, kde není možné se postavit do pedálů, a rovněž na skládacích kolech, kde je vzdálenost mezi klikami a kazetou velice krátká a křížení řetězu je velkým problémem. U kompaktních skládaček je proto Dual Drive, případně podobný Sturmey Archer CS-RF3, jednou z mála možností, jak dosáhnout rozsahu zpřevodování jako u velkých kol.
Sram Dual Drive se skládá nejen z třírychlostního náboje s ořechem a tzv. click boxem, který zařizuje samotné zařazení uvnitř náboje, ale samozřejmě i z ovládání. U něj si můžete vybrat buď z klasických páček, z nichž ta na levé straně ovládá náboj a na pravé straně kazetu, anebo ze zajímavého řazení na pravé straně, které kombinuje dlouhý grip (přehazovačka) a specifickou páčku pro náboj. Do sady patří ještě přehazovačka, která je v podstatě mírně upravenou verzí známé X.7 od Sramu, ale jak už je z popisu celé sady zřejmé, dá se nakombinovat i jen samotný náboj s jakoukoliv jinou přehazovačkou a patřičným řazením. Spolehlivost Dual Drivu je poměrně dobrá. Ze zkušenosti je možné říct, že jeho životnost je cca 30 000 až 40 000 kilometrů.

NuVinci N360 a Harmony
NuVinci N360 je plynule variabilní převodovka v zadním náboji. Největším rozdílem oproti klasickým nábojovým převodovkám je právě ona „plynulost". U této převodovky neřadíte po stupních, ale prostě tak, jak vám to zrovna sedne. Princip je založen na přenosu síly přes koule, které jsou uloženy uvnitř náboje a jejichž osa se naklápí. Vzhledem k tomu, že rychlost na různých místech povrchu koule je různá, je možné naklápěním osy měnit převod. A to plynule.
Systém je vyvíjen od roku 1998 společností Fallbrook Technologies, která sídlí v kalifornském San Diegu. Jeho předností je tichost provozu, plynulost řazení bez rázů, jednoduchost konstrukce a její odolnost bez nutnosti výměny vnitřního oleje tak, jako je tomu například u Alfine 11 nebo Rohloffu. Rozsah je zhruba na úrovni osmirychlostního Alfine 8, tedy 360 %. Jednou z velkých nevýhod může být vyšší hmotnost, která činí 2450 gramů.
NuVinci se hodí pro použití na elektrokolech s motorem u šlapacího středu a přenosem síly přes řetěz, kdy odpadá velmi nepříjemné skokové řazení pod zatížením. A právě pro elektrokola vyvinuli ve Fallbrook NuVinci Harmony, tedy elektronický systém řazení napájený z baterie samotného elektrokola, který je schopen řadit buď manuálně, nebo dokonce automaticky. Představte si, že si nastavíte svou oblíbenou kadenci, a o nic víc už se nestaráte. Systém ji udržuje za vás, ať už jedete pomalu, či uháníte maximálkou.

 

Další druhy netradičního řazení najdete v tištěné verzi časopisu nebo v elektronické podobě na www.alza.cz a www.floowie.com/cs/vpress/publikace

text Honza Galla
foto autor a archiv jednotlivých značek

Menu