PREMIÉROVÝ TEST! SHIMANO TIAGRA 2012

28.2.2017
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2011-10-12T19:45:40 --><p style="text-align: justify;"><strong>VEDLE ELEKTRONICKÉ ULTEGRY JE ZÁSADNÍ SILNIČNÍ NOVINKOU SHIMANA PRO ROK 2012 ZCELA PŘEPRACOVANÁ SADA TIAGRA. EVOLUCÍ JE ZEJMÉNA PŘIDÁNÍ JEDNOHO PASTORKU NA KAZETĚ, ALE VYPOZOROVAT LZE I DALŠÍ ODLIŠNOSTI OPROTI PŘEDCHOZÍ GENERACI.</strong></p>

SHIMANO Tiagra 2012

Navýšení počtu převodů přináší několik výhod. Druhá nejdostupnější sada se tím stává bez problémů kompatibilní s vyššími komponenty a je tedy možné ji na kole kombinovat například se Shimanem 105. Pastorek navíc je také cestou, jak lze zvětšit převodový rozsah, což je pro hobby jezdce jistě velmi vítaná zpráva. Stejně tak ale část cyklistů uvítá jemnější odstupy mezi jednotlivými stupni. V neposlední řadě se tímto krokem zvětšuje diference mezi Tiagrou a Sorou. Ta teď zůstává s devíti stupni osamocena na nejnižší příčce hierarchie. 

TIAGROU DÍL PO DÍLU 

S představením začněme u kazety a řetězu. Ten je zde stejně jako u vyšších sad směrový, tedy s odlišným tvarovaným vnější a vnitřní části článků. Výsledkem by měl být snazší přesun z pastorku na pastorek, a to oběma směry. Kazety nabízí širší rozsah převodů – 11–25, 12–28 a 12–30 zubů. 

Přestože Shimano nasadilo až třicetizubový pastorek, zachovalo ještě možnost volby trojpřevodníku (50/39/30 zubů). Dále jsou k dispozici dospělé převodníky 52/39 zubů a kompakty 50/34. Kliky jsou tvarově shodné s předešlými, využívají integrované osy, narozdíl od vyšších modelů ale nejsou duté. Novinkou jsou „plné“ převodníky SG-X, které komponent vzhledově přibližují top řadě Dura-Ace a Ultegře. Tento prvek naopak překvapivě nenajdete u stopětky. 

SHIMANO Tiagra 2012

Přehazovačka a přesmykač jsou nabízeny ve dvou verzích, tedy pro dvojpřevodník a trojpřevodník. Oproti předchozímu modelovému roku jsou změny tvaru minimální, oba komponenty však samozřejmě byly přizpůsobeny užšímu řetězu. Přehazovačka pro dvojpřevodník má kvůli zvětšenému rozsahu kazety nepatrně delší raménko. 

Obrozené páky Dual Control si narozdíl od vyšších sad zachovaly klasické vnější vedení řadicích bovdenů. Nově můžete zvolit variantu se stavěcím šroubem lanka přímo na páce. Tak jako loni má řazení na vrchní straně okénko ukazující aktuální převod. Tělo páky je subtilnější a samotnou páku je možné přiblížit k řídítkům pomocí podložek, čímž se dualy dokážou přizpůsobit i jezdcům s menší rukou. 

Náboje a brzdy jsou velmi podobné předchozí generaci. Brzdový systém využívá jako i vyšší sady přepákování ramen Super SLR, tedy poněkud odlišné rozložení čepů, které má přinést čitelnější dávkování brzdné síly. Pro úplnost ještě doplňme, že k sadě existují brzdové a řadicí páky pro rovná řídítka. 

RANDE SE VŠÍM VŠUDY 

SHIMANO Tiagra 2012Na rozdíl od vyšších řad si páky zachovávají „klasický“ profi l s větší prohlubní na těle a výraznou hlavici. Jezdci s malou rukou ale možná postřehnou to co my – nemá-li vaše dlaň chlapský rozměr, při řazení na velký převodník se kvůli velkému vychýlení páky dostane do kontaktu se spodní hranou těla. To je ale jediná drobná výtka k ergonomii, jež se navíc netýká všech cyklistů. Každopádně čekáte-li na verdikt, páky řad 105 a vyšších jsou po stránce úchopu lepší. Čitelnost integrovaného ukazatele převodu není zázračná, navíc na něm chybí jasná stupnice. Začátečníkovi ale i tak může pomoci vyvarovat se chyb v řazení. Integrované stavěcí šrouby pro regulaci napětí lanek sice nejsou pastvou pro oči, spíše naopak, ale nijak nepřekáží a v případě potřeby se s nimi pracuje výborně. 

Řazení Tiagry nedosahuje kvalit vyšších sad. Znatelný je delší krok páky a hlavně nepatrné prodlevy mezi cvaknutím a změnou převodu. Není to nekompromisní projev závodních sourozenců, jejich ostrost i rychlost reakce, spolehlivost a kultivovanost chodu Tiagry je ale dostatečná. To platí nejen o přehazovačce, ale i o přesmykači, jehož funkce nás ve spojení s novými převodníky příjemně překvapila. 

Brzdy vzbuzují dojem poněkud tvrdší použité směsi špalíků, jejich výkon je v porovnání s nejbližší vyšší řadou slabší. Dávkování síly je čitelné. 

POPLATNÁ URČENÍ I POSTU 

Nová Tiagra sice funkčně trochu zaostává za vyššími sadami, ale nabízí to, co bychom od ní vzhledem k jejímu určení očekávali. Zkušeného silničáře na zimáku nezklame, stejně tak ani začínajícího příznivce úzkých plášťů. 

Na úplný závěr doplňme fakta – nová Tiagra stojí 9785 Kč, tedy o více než 8000 Kč méně než Shimano 105, a váží 3271 g (verze s dvojpřevodníkem), tedy o 200 g více než 105. 

Text a foto: Karel Kuchler 

Test čtyř sériových kol s výbavou Shimano Tiagra 2012 najdete v aktuálním čísle 5/11 časopisu 53×11, které vychází ve čtvrtek 13. 10.

Menu