Cannondale Habit – útok na příznivce hardtailu

14.6.2023
Proč neudělat i pevňáka, když full tak dobře funguje? Možná právě taková myšlenka se zrodila v hlavách inženýrů z Cannondale, když viděli, jak dobře se prodává a jaké oblibě se těší jejich trailový model Habit. Ostatně, před pár týdny jsme vám zde představili jeho zbrusu nové ztvárnění. A teď je tady i hardtail. Představujeme Cannondale Habit HT.

 

Převést schopnosti celoodpruženého trailbiku do odolného hardtailu může vypadat jako hodně těžký úkol. Nově se ho pokusil splnit Cannondale, který má s hardtaily, i těmi opravdu slavnými, mnoho zkušeností. Cannondale Habit HT je však zcela jiné kolo, než třeba Scalpel. Podobá se, když už, tak třeba staršímu “dirťáku” Chase, ale přebírá vše z toho, co je dnes trendy. Čistě na devětadvacítkách, s vidlicí položenou tak, že by se nemusel stydět nejeden full a samozřejmě s teleskopickou sedlovkou. To je nový Habit hardtail ve zkratce. Je to však mnohem zajímavější kolo, než věnovat mu jenom těchto pár řádků. Pojďme to probrat do detailu.

 

nový Cannondale Habit HT

Jednoduše!

Cannondale tvrdí, že hlavní krása Habitu HT je v jednoduchosti, žádných rušivých elementech a maximální zábavě celku. Nemusel k tomu použít žádného mimořádně sofistikovaného řešení rámu. Prostě pospojoval těch osm trubek tak, jak je to u hardtailů nejprověřenější a zvolil k tomu výhradně hliníkovou slitinu označenou trochu tajemně SmartForm C2 Alloy, tedy žádné číselné označení. U Cannondale toto označení znamená maximálně optimální tvarování trubek, nízkou hmotnost díky zeslabovaným stěnám a pevné dvojité sváry. Rám má samozřejmě mohutnou tapered hlavovku, 12 mm pevnou Boost osu a počítat lze také se středem BSA 73 a vnitřním vedením kabelů, označeným StraightShot. Uvolněný úhel hlavy 64° a výrazně dlouhá přední část kola mají přinést odpovídající stabilitu a přiměřeně strmý úhel sedla (76°) spolu se zadní stavbou o hodnotě délky 440 mm udržet jízdu hbitou, aktivní.

Zmíněné úhly a délky se dle velikosti rámu nemění. Mění se však jiné údaje, mezi nimiž figuruje například u velikosti L reach 465 mm, rozvor 1235 mm nebo horizontální délka horní trubky 628 mm. Roste také hlavovka, od 110 mm po 140 mm. Rámové velikosti jsou čtyři, startuje se u SM.

 

Drtit kilometry stejně dobře jako traily

Co by byl Cannondale Habit HT za trailové kolo, kdyby mu chybělo odpovídající odpružení, pohon s jednou plackou vpředu a třeba také teleskopická sedlovka. Vše zde je. Zdvihu získáte 130 mm, a to ať už zvolíte jakýkoliv stupeň výbavy. Startuje se s vidlicí SR Suntour XCR LO Boost, následují modely od RockShox, jmenovitě Judy TK a 35 Silver. Podle výrobce kolo snese i vidlice s o něco vyšším zdvihem, a to 140 mm.

Do kopce vás pak bude více zajímat pohon. Habit HT důvěřuje osvědčenému Shimanu Deore 1×12, v našich končinách pak bude větším “exotem” spíše specifikace s pohonem microSHIFT Advent X Pro, který však poskytuje jenom deset pastorků na kazetě. Rám je ale kompatibilní i s novým standardem SRAM T-Type, pokud byste kolo chtěli dát ladit a vynechat standardní patku.

 

Na traily jsou potřeba také odolná kola se širokými ráfky. Shodně nacházíme ráfky WTB ST i30 TCS na nábách buď od Shimana nebo od Formuly. Nejznatelnější při jízdě však bude obutí. Pláště WTB Vigilante 29″ připravené pro bezdušové systémy a s šíří 2,5″ vpředu a 2,4″ vzadu najdete u dvou dražších Habitů, nejdostupnější varianta si pak vystačí se skromnějšími WTB Breakout, 29×2.3″. Použít se dají až pláště do šíře 2,6″, ještě širší už rám spíše nepojme.

Kam se dalo, namontoval výrobce své vlastní komponenty. Setkáte se dokonce s vlastní sedlovkou Cannondale DownLow Dropper, jejíž zdvih podle očekávání roste s velikostmi rámu. Může mít až 170 mm. Na dostupnějších modelech je potom teleskopická sedlovka TranzX, která si vystačí se skromnějším zdvihem, max. 130 mm u největšího rámu.

 

Je na čase vyrazit

Dodejme ještě, že Cannondale dává při své novince jezdci velkou svobodu v tom, jak své kolo bude používat. Vlastně to velmi dobře koresponduje s tím, jaké informace dodává i k tomu, co se týče ladění kola nad rámec prodávaných specifikací, což jsme již zmínili. Jako takovou libůstku však vidíme to, čím vším se dá Habit HT ověnčit. Na rámu je k dispozici totiž rovných pět závitových úchytů. To znamená hodně možností pro láhve, pumpy nebo třeba bikepacking. Namontovat můžete také Cannondale StrapRack nosič na nářadí a další věci. Cannondale Habit HT tak může být velice praktický, univerzální trailový stroj.

připravil: Martin Kuška

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu