Four cross letos vystřídal v programu Světového poháru i domácího
šampionátu dual. Tato nová disciplina horských kol je synonymem pro
rychlost, napětí, totální koncentraci, maximální kontrolu kola, tvrdé
kontaktní souboje i pády. To vše je vtěsnáno do cca 30 vteřin, na trati
délky 300–500 metrů, oplývající skoky a klopenými zatáčkami.
Společná trať nabízí více možností překonání většiny překážek a
tedy i příležitostí pro předjíždění. 4X je show na prostoru
přehledném pro diváky a nenáročném na pokrytí televizní technikou, proto
je mnohými považován za šťastný krok směrem k popularizaci horských
kol. Jde ale také o mimořádný sprinterský výkon, jakékoli zaváhání
znamená ztrátu postupových míst a rozdíly v cíli se měří na setiny
sekundy. Česká republika patří ke světové špičce, proto jako jedna
z prvních přešla od dualu k závodům čtyř jezdců.
Finalovým jízdám předchází většinou neveřejná kvalifikace
jednotlivých jezdců oproti času, 32 nejrychlejších postupuje do vlastního
závodu. Tam startují čtyři jezdci společně, o výsledku rozhoduje
pořadí v cíli. Vítěz jízdy postupuje přímo do dalšího kola, borci na
druhém a třetím místě mají další šanci v opravné jízdě.
O nasazení do skupin prvního a dalších kol rozhoduje přehledný
„pavouk“, sestavený tak, aby se favorité teoreticky utkali až ve finále.
Vrcholem sezony je letos poprvé Mistrovství světa v rakouském Kaprunu.
Nejvýznamější dlouhodobou soutěží pak šestidílný Světový pohár ve
Skotsku, Slovinsku, Kanadě, USA a Francii.
Závodníci se často rekrutují z řad jezdců bikrosu, se kterým má
four-cross mnoho společného. Pro plnohodnotnou účast v závodech 4X
dostačují i několika drobnými speciálními doplňky vybavená kola
střední třídy. Díky tomu jde o sport dostupný mladým a začínajícím
jezdcům. Proto je vypisována kategorie Hobby 12+, kde se nevyžaduje licence
Českého svazu cyklistiky. V současné době část jezdců kombinuje
závodění ve 4X se sjezdem nebo bikrosem a to i na nejvyšší úrovni.
S rozvojem discipliny a vývojem specifického vybavení samozřejmě roste
také skupina závodníků – specialistů. Účast žen v domácích
závodech je spíše výjimkou. Českého poháru se účastní kolem stovky
domácích a zahraničních závodníků. O výsledcích rozhoduje součet
bodů ze všech pěti dílů seriálu, který se letos odehrává
v Litoměřicích, Tachově, Špindlerově Mlýně, Rokytnici nad Jizerou a
Kaplici. Třetí závod, je zároveň vypsán také jako jednorázové
Mistrovství České republiky. Uvedené skutečnosti garantují účast
kompletní české špičky, doplněné o jezdce ze Slovenska, Polska,
Německa, případně dalších okolních států.
Čeští závodníci patřili již v éře dualu, jehož je 4X přímým
následníkem, k absolutní světové špičce. Jen málokterá sportovní
disciplina se může pochlubit výsledky, jakých dosahují profesionálové
v čele s Michalem Maroši (tým Author) a Michalem Prokopem (Be One). Vždyť
právě Prokop, člen špičkové holandské stáje Be Ono, vedoucí muž
Českého poháru a momentálně šestý v pořadí Světového poháru,
dokázal nedávno v Kanadě vybojovat fantastické druhé místo! K favoritům
špindlerovského klání patří také Slovák Filip Polc (Author) či věkem
ještě junior Filip Matuš (Specialized 69).
Trať v Bike Parku Špindlerův Mlýn patří k nejnáročnějším v celém
programu domácího poháru. Její délka, obtížnost překážek a
především sklon černé sjezdovky kladou na závodníky extrémní nároky.
Start je umístěn v bezprostřední blízkosti sedačkové lanovky, trať vede
podél snowboardové U-rampy, s cílem nedaleko Turistické chaty.
Závěrečná pasáž, včetně atraktivního obřího skoku, je přehledná
z cílového prostoru. Zbylá část trati je pohodlně dostupná díky lanovce
za symbolickým jízdným a přehledná z přírodní tribuny přirozeně
vzniknuvší na boku rampy .
Start finalových jízd je plánován na 14:00 hod. a vedle profesionálů
kategorie Elite se na start postaví také amatérští jezdci kategorie Hobby a
dokonce i několik odvážných žen.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT