Elektrický Sram poprvé na živo

5.11.2015
<p>Jak je již u Sramu zvykem, snaží se přistupovat k řečení svých technologií zcela originálním způsobem. Nejinak to bylo i u první elektronické silniční sady, která funguje bez potřeby spojovacích kabelů, jako je tomu u konkurenčního Campagnola a Shimana.</p>

Sram se tím kromě možnosti nařčení z kopírování vyhnul i riziku použití některého z více jak 250 patentů týkajících se elektronického řazení. O funkci a technických parametrech sady Sram Red eTap jsme se celkem zeširoka rozepisovali na stránkách Vela i 53×11, dodejme tedy jen, že při prezentaci, která proběhla v sídle dovozce, firmy Cyklo Žitný, jsme si mohli v poklidu prověřit funkci komponentů a díky obsáhlé prezentaci proniknout do tajů obsluhy.

O více jak 60 hodinách výdrže baterií v měničích již bylo napsáno dost, doplňme tedy jen informaci, že baterie v přesmykači a přehazovačce jsou kompatibilní a v krajním případě, kdy by jezdci vypověděla službu jedna z nich, zde provizorně využít druhé pro poklidný návrat. Stejně praktické je vědět, že baterie má jasně danou pozici a nelze ji stabilizovat obráceně. O správném usazení informuje specifické zacvaknutí mechanizmu. Dalším velmi důležitým faktem je neměnná práce řazení bez ohledu na kapacitu nabití, čím je zamezeno případným prodlevám mezi zařazením a přesunutím řetězu do požadované pozice v případě nízké úrovně nabití.

Spárování systému se provádí pomocí technologie Airea s uzavřeným komunikačním okruhem stlačením tlačítek na všech součástech, tedy přehazovačce, přesmykači a pákách. Vlastní ID každého komponentu a 128 bitové šifrování je jasnou odpovědí na časté otazníky kolem možnosti ovlivňování zvenčí. Po přiřazení měničů již žádné jiné páky nemohou systém ovlivnit. Celkem praktická je i využitelnost až čtyř externích ovladačů Blips (dva na každé páce), kterými lze řadit při jiných pozicích rukou než na pákách. Ty jako jediné využívají propojovací kabel a jsou nabízeny v délkách 150 – 650 mm.

Uváděná hmotnost celé sady (včetně klik, kazety, misek GPX a řetězu) je 2095 gramů a je pouze o zanedbatelných 80 gramů vyšší, než je tomu u mechanické verze. Za tento hmotnostní kompromis však nabízí absolutní jednoduchost v montáži i případném seřizování. Podle tvrzení značky by měla doba montáže a seřízení řazení přesahovat 15 minut, hlavní roli v tom hraje samozřejmě absence potřeby propojovacích bovdenů či kabelů, nastavení je pak díky výše zmiňovaném postupu otázkou vteřin. Sram pak nabízí i možnost další korekce pozice vodítka přehazovačky, k tomu slouží opět tlačítko na páce. Současným stlačením párovacího tlačítka a zařazením se pozice vodítka změní o 0,2 mm v požadovaném smě­ru.

(ep)

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu