Hned po informacích o jedenáctém pastorku je důraz kladen na celkovou
proměnu klik.
Přes fakt, že si značka zachovává „zadní vrátka“ a upozorňuje na
přítomnost provedení FC-RS500, tedy klik s pěti rameny, hlavním tahákem
budou nové kliky FC-5800 ve čtyřramenné konstrukci. Ta využívá
specifické pozice ramen v místech, kde bývá největší námaha při
záběru do pedálů. Pozice ramen by měla zajistit v tomto ohledu nejen
maximální tuhost, ale současně lze i redukovat hmotnost klik. Kladem
systému je po vzoru Ultegry a Dura-Ace také univerzalita na všechny sestavy
převodníků, kdy všechny budou pracovat s jednotnou roztečí 110 mm.
Vlně úprav neunikly ani vlastní ovladače řazení. Na rozdíl od pák,
majících na pohled jen lehce upravené tvarování, nelze přehlédnout
proměnu přesmykače.
Tomu očividně „povyrostlo“ raménko pro uchycení lanka, které
u vyšších řad znamenalo výrazně snazší ovládání se současným
zachováním absolutní přesnosti. Podobné chování je tedy očekáváno
i zde.
Celkem logickou je v této úrovni i přítomnost přehazovačky
RD-5800 s delším ramínkem unašeče kladek (GS), dovolujícím použití
kazety s největším pastorkem až do počtu 32 zubů. Pokud jsme se již
zmínili o lehkosti a plynulosti řazení, je třeba doplnit, že na tomto jevu
mají svůj podíl i lanka, mající pro tuto řadu nově úpravu v podobě
potažení polymerem, tedy stejnou jako využívají obě vyšší řady
komponentů.
Velmi slibným tahem je také zařazení řetězu CN-HG600, využívajícího
povrchovou úpravu Sil-Tec. V tomto zásahu do třecích ploch vidí Shimano
až 20% prodloužení životnosti řetězu, ale současně o 30 % méně
ulpívání nečistot na povrchu a až o 60% nižší tření článků
o sebe. Po tomto výčtu vylepšení dodejme i snížení hlučnosti provozu
o 2,7 dB. Malým, ale praktickým detailem v úpravách sady je i informace
o vyšší průchodnosti čelistí řady 105 ve srovnání s Ultegrou pro
umožnění použití silnějších pneumatik a také alternativní řazení na
rovná řídítka s označením SL-RS700, samozřejmě určeným pro
jednáctipolohové systémy.
Velmi zajímavou informací pro vyznavače silničních kotoučovek je
novinka v podobě třmenů BR-RS785. Ty byly dlouhodobě testovány na dvou
nejnáročnějších sjezdech Evropy, Mortirolu a Gavii bývalým elitním
závodníkem Larsem Teutenbergem, nežli vznikla jejich finální podoba.
Další co v tomto ohledu jistě potěší, jsou mechanické řadící páky
ST-RS685, určené právě pro hydraulické brzdy. V budoucnu tak nebude třeba
spolu s použitím hydrauliky současně přestavět stroj na elektronicky
ovládané řazení, jako tomu bylo doposud u pák ST-R785.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT