Scalpel 29 se od své 26″ varianty liší v mnohém, až si skoro
říkáme, proč nese stejný název. Přední a zadní zdvih Scalpela 29 je
shodně 100mm. Zadní stavba již však nese jeden čep navíc, konkrétně ten
umístěný nad středovým pouzdrem. Ovšem otočné spojení řetězových a
sedlových vzpěr byste i nadále hledali marně. Vzájemný pohyb těchto dvou
částí rámu si na svá bedra bere speciální typ a orientace vláken na
sedlových vzpěrách, stejně jako jejich optimalizované tvarování.
A jelikož se museli konstruktéři vypořádat s o něco větším
namáháním od 29″ kol, byla jmenovatelem jejich práce tuhost. Ve jménu
tuhosti byly navrhovány všechny části rámu, stejně jako se k velké
tuhosti celku přihlíželo při tvorbě rozvrhu kladení jednotlivých vrstev
uhlíkových vláken. Nejvyšší verze využívá speciálních
vysokopevnostních vláken označovaných jako Ballistec carbon. Zadní kolo je
k rámu uchyceno přes pevnou osu systému X12. Váha rámu se zastavila na
hodnotě cca 1900 gramů bez tlumiče.
Stručně přidáme i čerstvé zkušenosti, které jsme na skalpelu
29 nabírali ve francouzských alpských kopcích při press kempu. Scalpel
29 po útoku nožních svalů nijak nevybočuje z cannondalovských zvyklostí
a briskně letí vpřed. Tedy až poté, co aktivujete páčku ProPedalu, jinak
je pružení při šlapání poměrně aktivní. To na druhou stranu oceníte
v rozbitém terénu, kde Scalpel 29 vaše pozadí rozmazluje velmi obstojně.
Cannondale avizoval, že Scalpel 29 má téměř identickou geometrii
s Flashem 29 a tudíž by se jeho projev od 26″ MTB strojů neměl příliš
lišit. To můžeme potvrdit. Jeho ovládání je lehké, přesné a celkově
příjemné, v přímém srovnání s Flashem 29 se nám projev Scalpelu
líbil ještě o něco více.
Text a foto: Jaroslav Novák, Francie
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT