Už na podzim začala UCI pracovat na podobě nového schvalovacího procesu.
Jeho výsledkem bude seznam konkrétních produktů, které odpovídají
pravidlům. Logem „UCI schváleno” se předejde dohadům o regulérnosti
vybavení mezi technickými komisaři a týmy. Nyní rozhodnutí záleželo na
rozhodčím, který kolo posoudil až na startu. Mohlo se proto stát, že kolo,
které na jednom závodě prošlo, bylo na jiné akci zakázáno. Homologace
bude nejdříve vyžadována u rámů a vidlic, následně u dalších dílů
včetně oblečení. Nový pohled federace neznamená žádné změny pravidel,
pouze snahu o jejich důsledné a objektivní uplatňování, a to na závodech
všech kategorií.
Schvalovací proces v původně představené podobě měl mít několik
fází. První z nich bylo zaslání technické dokumentace (malé dílny mohly
využít zjednodušeného postupu). Po schválení těchto podkladů (ve lhůtě
do 30 dnů) by si UCI vyžádala prototypy ve všech velikostech. Ty by pak
ověřovala ve spolupráci se švýcarským federálním technickým institutem
v Lausanne (EPFL). Tato fáze by měla trvat maximálně dva měsíce.
Výsledkem by bylo udělení štítku s homologačním číslem, který by
musel být neoddělitelnou součástí výrobku. Platnost homologace by nebyla
nijak časově omezena. Proces počítal s řadou výjimek – například
u rámů z klasických trubek by mohla být vynechána fáze prototypu, rámy
přecházející bez technických změn do další sezony by nemusely být znovu
zkoušeny, počítalo se s přechodným obdobím, kdy by se směly užívat
neschválené produkty.
Co na to výrobci?
Výrobci jasná pravidla vítají, na druhou stranu mají řadu výhrad. UCI
zřejmě trestuhodně podcenila komunikaci – mnozí se o novém systému
údajně dověděli až v prosinci z médií. Zajímavé jsou také
schvalovací poplatky – za monokokový rám si UCI hodlá účtovat
15 000 dolarů, za rámy klasické konstrukce nebo za drobné úpravy již
schváleného typu 1000–1500 dolarů. Není divu, že se mnozí ptají, jaké
jsou zde výhody (kromě dalšího příjmu pro UCI) a zda bude mít
osvědčení dostatečný marketingový potenciál, aby se jim vyplatilo
podstoupit celou proceduru.
Výrobci nakonec dosáhli odkladu a podařilo se jim prostřednictvím World
Federation of the Sporting Goods Industry (WFSGI) zahájit s UCI dialog. Na
schůzi 13. a 14. ledna si obě strany vyměnily názory na věc. Generální
tajemník WFSGI Robbert de Kock řekl: „Setkání bylo úspěšné, i když
jsme nebyli schopni vyřešit všechny sporné body. Diskuse byla velmi
otevřená, předložili jsme své námitky. UCI si nyní vzala několik týdnů
na to, je aby posoudila.” Nechme se tedy překvapit, co z historicky
výjimečného jednání UCI a více než tří desítek výrobců kol a
komponentů vznikne. Výše naznačený rozsah projektu by byl pro výrobce
zásadní změnou pravidel.
Karel Kuchler
Foto: Rudolf Hronza a archiv
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT