Trek Slash nově jako high pivot

7.9.2023
Nedlouho po představení nového Supercaliberu si Trek přichystal další novinku. Už šestou generaci modelu Slash, tedy kola s mnohem vyššími zdvihy, než má Supercaliber. Nově si Slash bere inspiraci dokonce z velkého aktuálního trendu mezi sjezdovými koly. Má totiž high pivot – vysoko umístěný hlavní čep zadní stavby, aby šplhal jako horská koza a z kopce útočil jako býk.

Trek Slash v nabídce amerického výrobce představuje velké enduro kolo, nad nímž už je pouze model Session. Koncepce Slashe byla do těchto dní dá se říci na Trek standardní a to se týkalo i zadního zavěšení. Sjezdový Session však pro letošní závodní sezónu přišel se stále populárnějším řešením zadního odpružení, které má za úkol eliminovat pnutí řetězu a snižování účinnosti pružení při brždění. Tato technická změna, kdy se hlavní čep zadního zavěšení přesouvá výš nad osy kola a středové složení, se nazývá “high pivot”. A po modelu Session následuje zmíněné řešení i nový Slash. Takto mají být uspokojeni i ti nejagresivnější jezdci a těm ostatním má Slash dodat odvahu v nejnáročnějším terénu. Ale je to všechno, co je nového?

 

 

Změny v geometrii

Začněme u samotné geometrie rámu, který bude k dostání jako dostupnější “Alpha Platinum Aluminum” hliníková verze nebo “OCLV Mountain Carbon” kolo, postavené na uhlíkových vláknech. Větší agresivita Slashe se podepisuje například na hlavovém úhlu. Má sklon 63.5° a vidlice je tedy položenější, než u předchozí generace. Koho by tento sklon neuspokojil, může využít vložky hlavového složení, které přidají nebo uberou jeden stupeň sklonu. Ty budou k dispozici samostatně. Efektivní úhel sedlové trubky je potom 77° a váš posed rozhodně velmi ovlivní mnohem delší teleskopické sedlovky. Už rámová velikost M má “teleskopku” se zdvihem 200 mm. Reach u velikosti L je 488 mm a délka zadní stavby se mění v závislosti na rámové velikosti.

 

 

Mixování průměrů kol

Trek Slash šesté generace je primárně mullet, tedy využívá velký průměr vpředu a 27,5″ vzadu. Vzhledem k zaměření kola se tento přístup dal očekávat. 29″ přední kolo pomůže překonávat náročné překážky a “žehlit” terén, menší zadní kolo zachovává mohutnému stroji agilitu. Kdo by toužil po úpravě na plně 29″ setup, stačí změnit spodní uchycení tlumiče. A kdo by chtěl plně 27,5″ setup, určitě si také poradí, ač takové kolo může získat i z výroby – jenom se musí spokojit s rámovou velikostí S, která s menšími koly automaticky přijíždí.

 

 

High pivot a kladky

A nyní k hlavní změně – high pivotu a s ním spojené razantní změně kinematiky odpružení. Vysoko umístěný čep na novince nelze přehlédnout, a to i díky rozměrným kladkám pro vedení řetězu. Ta horní má dokonce 19 zubů, což jí má vzhledem k velikosti činit efektivnější proti kopání do pedálů při nárazech. Spodní kladka od MRP je o něco menší, stále však výrazná a má zabránit tahání přehazovačky. Celkovým výsledkem nemá být pouze hladší chod odpružení, ale také plynulejší chod hnacího ústrojí, které je nyní i výrazněji tišší, díky speciálně řešenému gumovému chrániči zadní stavby. Ten je výrazný a se svými výběžky zamezuje nejen mlácení řetězu, ale i jeho pohybu do stran.

 

 

Slash jde praktičnosti naproti

Na novém Slashi najdete také řadu praktických prvků. Jedním je třeba zadní blatníček. Tím se můžete pochlubit, pokud vozíte 27,5″ zadní kolo. Při 29″ už pro něj není prostor. Rám má kromě zmíněné ochrany řetězu mnohem více prvků zamezujících poškození. Na spodní rámové trubce jsou rovnou dva chrániče. Spodní proti kamenům, horní pro případy, že kolo hodíte do pick upu a nechcete o korbu rám zespodu odřít. A něco speciálního se skrývá ještě pod samotnou barvou. Jde o nárazuvzdorný karbonový pancíř, další vrstvu ochrany, kterou v terénu oceníte. Z recyklovaných plastů je pak vyrobený úložný prostor v rámu. Ten má nově větší vstup a najdete ho pod držákem na láhve.

 

 

Dostupné specifikace Trek Slash 2024:
  • Slash 9.9 XX AXS T-Type
  • Slash 9.9 X0 AXS T-Type
  • Slash 9.9 XTR
  • Slash 9.8 GX AXS T-Type
  • Slash 9.8 XT
  • Slash 9 GX AXS
  • Slash 8 XT

připravil: Martin Kuška

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu