Vytvořit ultimátní stroj s jasně definovaným použití je obvykle o dost snazší, než pokusit se zbořit rozdíly v kategoriích a přinést zákazníkům něco s širokými možnosti využití. Americký Trek se tento cíl snaží nejnověji přinést s něčím stále hodně experimentálním a pro mnohé cyklisty kontroverzním – celoodpruženým gravel kolem. Právě představený gravel nazval CheckOUT. Jde o vůbec první štěrkolet této koncepce v portfoliu značky z Waterloo.
Trek CheckOUT v sobě má spojovat DNA silničních, gravelových i horských kol. Je stavěn na dlouhé vyjížďky, kde se povrch mění od hladkého asfaltu přes šotolinu až po náročnější trailové pasáže. Na první pohled zaujme siluetou až nebezpečně blízkou mountainbikovému rámu. My osobně v něm téměř vidíme model Supercaliber, jen s výraznějším trojúhelníkem a přiznaným, plně odhaleným tlumičem. Jaká bude na CheckOUTu jízda zatím můžeme jen spekulovat. Než se nám kolo dostane do rukou, představme si, o co se tu Trek pokouší.

Odpružení jako hlavní zbraň
Čím jiným začít, než odpružením, hlavní odlišností od gravel kol běžné konstrukce. Kdo je pobouřen instalováním odpružených vidlic na štěrkolety, bude se v případě Treku CheckOUT popadat za hlavu. Novinka pracuje se zadním odpružením o zdvihu úctyhodných 55 mm. Vpředu najdete novou vidlici RockShox Rudy XL se zdvihem 60 mm. Tu Trek pro model CheckOUT přímo vyvinul ve spolupráci s touto přední a každému známou odpruženářskou značkou pod koncernem Sram.
Trek díky porci aktivních milimetrů zdvihu uvádí, že během vývoje srovnal celoodpružený a klasický gravel bike a jeho inženýři přišli na to, že na CheckOUTu se jezdec v terénu méně unaví a kolo je lépe ovladatelné. To se samozřejmě dalo očekávat. Kvůli tomu předpokládáme, že Trek CheckOUT primárně vznikl. Zajímavěji vypadá řeč čísel: nižší ventilace při stejné zátěži o 7,3 %, snížení vibrací o 41,5 % a nižší odchylky ve vedení kola o 23 %. Tohle už dává jasnou představu…

Řídítka a geometrie
Trek ke svému excentrickému modelu přidává i nové berany GR CheckOUT. Ty mají výraznější flare a zpětné prohnutí pro vyšší stabilitu a pohodlí. Na fotografiích je vidět, jak výrazné úhly řídítka mají. Rám dostal nově koncipovanou geometrii nazvanou Gravel Adventure. Ta se hlavně vyznačuje delším reachem a vyšším stackem. Řešení má zlepšit pohodlí na vícedenních expedicích nebo v případech, kdy se střídá terén. Rám disponuje také pořádnou prostupností plášťů. Umožňuje nasadit až šíři 2,2″ (55 mm), což rozšiřuje možnosti jízdy v náročnějším terénu a dále zvyšuje již zmíněné pohodlí.

Zaměřeno i na bikepacking
Kolo je od začátku navrženo také pro expediční použití, bikepacking. Od velikosti ML nabízí úctyhodných 18 montážních bodů nebo nový integrovaný zadní nosič kompatibilní s odpružením a teleskopickou sedlovkou. Zajímavým prvkem jsou nastavitelné Multi-Mounts, které obzvláštňují spodní rámovou trubku. Trek CheckOUT je díky všem těmto řešením schopný výrazné individualizace, co se osazení doplňky týká.

Čistě z karbonu
Trek CheckOUT těží ze značkou často využívaného karbonu, označeného OCLV 500 Series. Ten je testován převážně dle standardů horských kol a aby odolal i v situacích, kdy na něj bude osazeno příslušenství. To dává předpoklady, že novinka by s pevností a dlouhou výdrží neměla mít žádné problémy.

Dostupnost a ceny
CheckOUT je dostupný ve dvou úrovních výbavy (SL5 a SL7). Levnější verze startuje na 129 990 Kč a je osazena hliníkovými koly Bontrager Paradigm Comp, 12rychlostní sadou Shimano GRX a teleskopickou sedlovkou TranzX. Vyšší verze SL7 přijde na 184 990 Kč. V tomto případě dostanete karbonová kola Bontrager Aeolus Pro 3V, bezdrátovou 12rychlostní přehazovačku SRAM XO AXS a bezdrátovou teleskopickou sedlovku RockShox Reverb AXS.
připravil: Martin Kuška




















MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT