Trek Fuel EXe je nyní dostupnější, a to díky hliníku

13.7.2023
Loňské léto bylo pro americkou značku Trek velmi důležité. Představila totiž lehké a velmi kompaktní elektrokolo Fuel EXe, na němž vlastně jenom těžko poznáte, že o ebike jde. Překážkou pro pořízení tohoto osobitého stroje ale mohla být pro většinu zájemců cena. Trek se proto rozhodl, že letošní léto představí o značnou část dostupnější variantu Fuel EXe alloy, tedy hliníkovou verzi, při níž však slibuje stejnou dostupnost důležitých technologií, jako je tomu u karbonového sourozence.

Představit ke karbonovému modelu i hliníkovou variantu je v současné době době také o tom, oslovit maximální počet jezdců, vyplnit mezery, udělat kola, která obecně zdražila, dostupnějšími. Novinka z Waterloo není výjimkou. A opravdu můžeme potvrdit, že z karbonového Fuel EXe přejímá všechno podstatné. Nejde tedy o vyloženě výkonné elektrokolo s co nejvyšší kapacitou baterie a maximálními newtonmetry, ale o trailové kolo, které poskytuje plynulou podporu, s níž ušetříte sílu při výjezdech, a zároveň nepřijdete o geometrii běžného trailbiku.

 

Trek Fuel EXe v hliníku, v akci

 

Fuel EXe a jeho zajímavý pohon

Připomeňme, o jaký pohon v případě Treku Fuel EXe vlastně jde. Kolo je vybaveno v našich končinách stále poměrně netradičním, ale ve světě cenami ověnčeným pohonným systémem TQ HPR50. Ten má unikátní válečkovou převodovku a je především velmi kompaktní. Pracuje podobně jako rotační motor, avšak je mnohem propracovanější. Tento motor se skládá ze tří soustředných přesných kusů: eliptického generátoru vln, vnitřního pružného ozubeného kola a tuhého ozubeného kola. Ty zajišťují pohyb vpřed a jsou zároveň malé a lehké. V případě Fuel EXe je TQ HPR50 vyladěn tak, aby jezdcům poskytnul jedinečný trailový zážitek a dostatečnou podporu pro snadné zdolání kopců. To vše bez šumu a pískotu od řemenů a převodů.

Když se tato technologie poprvé objevila, vyvolala ve světě kol rozruch a získala ocenění Pinkbike za inovaci roku, ocenění Design a Inovace 2023 a dostala se mezi 100 nejlepších inovací roku 2022 dle Popular Science.

S točivým momentem 50 Nm má Fuel EXe tu správnou sílu pro zdolávání stoupání. Cílem bylo najít zlatou střední cestu mezi příliš velkou a malou podporou, aby byla jízda přirozená a plynulá, ale zároveň byla podpora znát. Pohon si můžete vyladit na míru v aplikaci Trek Central.

 

Focení ve Vancouveru, BC

 

Motor není vše, co lze u Fuel EXe Alloy přizpůsobit

Nové modely z hliníku mají kromě stejné funkce nastavitelné geometrie Mino Link, jakou mají karbonové modely, také možnost přidat hlavové složení s nastavitelným úhlem a upravit tak úhel hlavové trubky. Pokud by to nestačilo, Fuel EXe Alloy má dokonce prostor pro použití extra dlouhé teleskopické sedlovky a pružinového tlumiče. Tímto způsobem si můžete elektrokolo nastavit přesně dle svých jízdních preferencí, více jezdivé, či více komfortní a klidné.

Kapacita baterie

Fuel EXe alloy je na jízdu připraven s baterií o kapacitě 360 Wh. Ta poskytuje podporu po dobu 2-5 hodin, samozřejmě podle stylu jízdy a charakteru trailů. Pokud by to někomu bylo málo, dobu jízdy lze prodloužit pomocí kompaktní přídavné baterie o kapacitě 160 Wh, která se umísťuje tam, kam láhev na vodu. Díky této dodatečné podpoře vás určitě potěší, že mezi jednotlivými nabitími zvládnete jezdit bez zastávky až 7 hodin.

Trailový Trek Fuel EXe je nyní k dispozici jak v nových hliníkových, tak stávajících karbonových modelech u vybraných partnerů Trek po celém světě, samozřejmě i v ČR a online na vybraných trzích na webu trekbikes.com.

 

 

Kolo přijíždí ve třech specifikacích:

  • FUEL EXe 5 (Deore)
  • FUEL EXe 8 XT
  • FUEL EXe 8 GX AXS T-Type

 

připravil: Martin Kuška

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu