Anglický Whyte bude spousta z vás určitě znát. Asi také víte, že kola této značky nejsou v našich končinách nic běžného. O to více jsem byl zvědav, když se naskytla možnost vyzkoušet si trailový model T-140, a tak jsem chytil příležitost za pačesy a dal tomuto Anglánovi zabrat.
Geometrie hovoří zajímavými čísly. Hlavový úhel 65,3° je sice standardem v kategorii trail biků, ale díky flipchipu se dá změnit na 64,7°, a to už u kola se zdvihem zadní stavby 135 mm a vidlice 140 mm vůbec není hodnota k zahození. Výborně se doplňuje s trochu delším rozvorem, který činí 1249,5 mm a parametrem reach (483 mm). Sedlový úhel 76° je také taková klasika, co se týče trail biků, a délka zadní stavby 435 mm taky stojí za zmínku.
Kolo v testované velikosti L je na moji výšku 189 cm jako ulité, spíše orientované do hrava, ale pokud bych preferoval bike víc stabilní, rozhodně bych šel do větší velikosti XL. Jste-li tedy podobně jako já na hranici mezi velikostmi, třeba vám tohle pomůže – pro hravou jízdu menší a pro stabilitu větší.
Rám je celohliníkový s boostovou zadní osou a nemá UDH patku. Rozměr tlumiče je 210×50 mm, zadní stavba pracuje se zdvihem 135 mm, kabeláž vede vnitřkem se vstupy za hlavovou trubkou, které jsou šikovně zabezpečené proti průniku vody a nečistot do rámu.
A rovnou přidám hodnocení po mnoha jízdách. Co se týče tuhosti, tak díky svému masivnímu provedení mi rám nikdy nepřišel, že by se kroutil. Ba naopak, byl opravdu adekvátně tuhý s ohledem na schopnosti kola. A že ty jsou nemalé. I velké skoky bike ustál na jedničku, stejně tak komprese a další nástrahy.
Komponentový mix je vybrán tak, aby vše fungovalo a vydrželo co nejdelší dobu. A tak to máme nejraději. Začal bych u toho, co dělá z fulla full, tedy tlumením. Vidlice z rodiny Fox 34, konkrétně model Performance Elite, je tím druhým nejlepším, co má tento výrobce v nabídce. Patrona Grip 2 umožňuje nastavení rychlé a pomalé komprese a stejně tak odskoku, a samozřejmě tlaku v pracovní komoře. Zdvih 140 mm jí rozhodně nebyl překážkou ani pro občasné zabroušení do enduro ježdění a vždy chodila naprosto citlivě a mechově. On zdvih je jeden důležitý parametr a tuhost druhý. A tady Fox snad ani neumí zklamat.
Tlumič Fox DPS Performance Elite sice nemá expanzní nádobku ani exkluzivní povrchovou úpravu Kashima, zato ale disponuje speciálním laděním přímo pro zadní stavbu tohoto modelu. A musím říct, že lepší chod zadní stavby jsem snad ještě nezažil. Jednoduše jsem nastavil tlak, otočil kolečkem odskoku na požadovanou hodnotu a už si jen užíval hladký a opravdu citlivý chod. Tlumiči nechyběla ani potřebná progrese pro větší nárazy a komprese, bike tak zůstával dostatečně pevný i na odrazech. Expanzní nádobka sice chybí, ale v běžném zatížení českým terénem jsem se nesetkal s přehříváním a změnou chodu tlumiče.
Pohon a brzdná síla jsou zde komplet v režii koncernu Sram. Konkrétně pohon pochází z „prostřední“ sady GX. Kombinace 32zubého převodníku s dvanáctirychlostní kazetou o rozsahu 10–52 zubů byla naprosto dostačující pro opravdu všechny situace na trailu.
Měnič GX byl tuhý a bez vůlí, to samé platí o řadicí páčce, která sice měla lehce tužší chod, ale po celou dobu testu se mi ani jednou nestalo, že by proklouzla či řadila nepřesně.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Od brzd jsem nečekal nic extra. Model Guide G2 R nepatří k favoritům trhu na nejlepší hodnocení, obzvlášť s kotouči Sram Centerline o rozměru pouze 180 mm. Jenže jedna věc jsou dosavadní zkušenosti a papírové předpoklady a druhá konkrétní zkušenost. Nakonec jsem byl s jejich brzdným účinkem spokojený, nedostal jsem výraznější důvod ke kritice či stížnostem. Přesto bych preferoval ostřejší brzdy, úměrné výkonem schopnostem tohoto kola. Když už jsme u Sramu, pak třeba model Code R.
Zajímavou zkušenost jsem díky Whytu učinil s klikami o délce 165 mm – dělaly kolo mnohem obratnějším a příjemnějším ve sjezdech. Jenže trailbiking není jen jízda dolů. Naopak do kopce jsem cítil lehčí ztrátu síly, ale toť otázka osobních preferencí, stylu jízdy a výšky a typu jezdce.
Kontaktní body kola s jezdcem jsou v režii samotného Whytu. Od gripů, které byly naprosto bezproblémové, po designové sedlo s logem Whyte, které mi vcelku sedělo – ale každý ví, že sto lidí, sto zadků. Nebo jak se to říká. Řídítka Whyte Alloy o šíři 780 mm a zdvihu 30 mm seděla do ruky perfektně. Ani teleskopické sedlovce Whyte o zdvihu 170 mm nemám absolutně co vytknout. Bez vůlí a hladký chod, tak to má vypadat.
Zapletená kola jsou kapitola sama o sobě. Ráfky Race Face AR-30 s vnitřní šířkou 30 mm a 32 děrami pro dráty jsou spojeny s náboji Whyte na průmyslových ložiskách. Náboje ani ráfky po celou dobu testu ani jednou neudělaly krok vedle a plnily svou funkci na výbornou.
Obutí má v režii Maxxis. Vpředu stará dobrá klasika Minion DHF 29“ v šíři 2,5“ a v nejlehčím provedení bočnice EXO, které za mne na trailovém kole ničemu nevadí, ale pro drsnější a kamenitější ježdění bych doporučil minimálně přechod na EXO+. Směs dezénu je Maxx Terra vpředu i vzadu, kde se o dostatečnou trakci stará model Dissector, šíře 2,4“, ten ale právě již s bočnicí EXO+. A na testovaném modelu dokonce s vložkou Panzer New Evo. Myslím, že lepší kombinace pneu na trailové kolo nedáte. Jasně, pokud zvolíte gumy od jiného výrobce, tak se budou modely jmenovat jinak, ale vlastnosti plášťů budete nejspíš vyhledávat podobné. Zkráceně řečeno, schopnost skvělého zatáčení a vedení kola, kterou má DHF, se tu krásně doplňuje s více valivým Dissectorem, který má citelný odlom do smyku, ale je naprosto předvídatelný a klidný.
Jak bych tedy vystihl toto kolo? Stačí mi na to jednoduché rčení: „Neměň, co funguje.“ Ať už jde o ráfky, tlumič, vidlici či pohon, tak je vše na tomto kole osazené pro maximální funkčnost i za cenu lehce vyšší váhy. Je to prostě kolo dělané v Anglii, pro drsné ježdění a pro výdrž. Hravé, snadno ovladatelné, jednoduše řečeno skvělé. Pro mne to bylo velice příjemné svezení. Pokud hledáte bike, který bude výtečně fungovat hlavně při cestě dolů, a nespěcháte-li cestou nahoru, tak bude T-140 přesně pro vás.
Připravil: Matěj Štětina
Foto: Josef Černý
TECHBOX
- rám hliníková slitina 6061, boostová pevná osa 12×148 mm
- vidlice Fox Float 34 Performance Elite, 44mm offset, patrona Grip 2, boostová pevná osa 15×110 mm
- tlumič Fox DPS Performance Elite
- zdvihy (P/Z) 140/135 mm
- řazení/přehazovačka Sram GX Eagle Trigger MMX/Sram GX Eagle, 1×12
- kazeta Sram XG-1275 Eagle (10–52 zubů)
- kliky Sram GX DUB (převodník 32 zubů, délka 165 mm)
- brzdy Sram Guide G2 R (kotouče 180/180 mm)
- zapletená kola (náboje/ráfky) Whyte/Race Face AR-30
- pláště (P/Z) Maxxis Minion DHF TR 29×2,5“ WT, EXO, Maxx Terra/Maxxis Dissector 29×2,4“ EXO+, Maxx Terra; uvnitř vložka Panzer New Evo
- teleskopická sedlovka Whyte Drop.It II, zdvih 170 mm
- sedlo Whyte
- řídítka Whyte Alu, šíře 780 mm, zdvih 30 mm
- představec Whyte Alu Gravity, délka 35 mm
- hmotnost kol 2480/3255 g (P/Z, včetně plášťů, tmelu, kazety, kotoučů, zadní včetně vložky Panzer)
- hmotnost 15,3 kg (vel. L, bez pedálů)
- cena 89 991 Kč
PLÁŠTĚ
Trailová kombinace z dílny Maxxisu, která spíše zabrušovala do endura, se na testované kolo naprosto perfektně hodila. Předvídatelný Minion v kombinaci s o něco víc „splašeným“ Dissectorem fungovaly bravurně.
RÁFKY
Ráfky Race Face AR-30 znamenaly i díky vnitřní šířce 30 mm skvělou oporu pro tento schopný bike. Určené jsou na tvrdší ježdění, a tak rozhodně odolávaly výzvám testu více než kdejaká lehká alternativa.
KLIKY
Kliky Sram GX nejsou samy o sobě nic výjimečného, ale na dnešní dobu je stále neobvyklé, aby se i na velikosti rámu L a XL osazovala délka 165 mm. Pro sjezd skvělé, pro výjezd diskutabilní.
SRAM GUIDE G2 R
Tenhle model je odnoží modelu Guide a samotný Sram o něm tvrdí, že se jedná o „mini-code“, tedy mladšího sourozence brzd z ostřejší rodiny Code. S technologií DirectLink, která má zajistit snazší modulaci brzdné síly a možnost úpravy vzdálenosti brzdové páky od řídítek. Sram tyto brzdy nazývá spolehlivým pracantem, který nepotřebuje mnoho údržby. Jsou nabízené v čtyřpístkovém provedení a několika variacích – G2 R, G2 RE a dalších.
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT