Robustní hardtail s maximálním výkonem, jako stvořený pro zvládnutí každého dobrodružství od vysokohorských trailů po městské vyjížďky, výkonný motor Bosch Performance Line CX. Tato a podobná zvolání předkládá Trek ve svém popisu. Jaký je ale pohled na tohle zajímavé kolo z praxe, z terénu?
Elektrokola si v posledních letech získala obrovskou popularitu a Trek patří mezi ty značky, které tento trend rozhodně nezaspaly. V názvu modelu Powerfly+ 8 můžete číst i přídomek Gen 5 jako důkaz řečeného. Jde již o pátou generaci tohoto elektrického hardtailu. Pro nás se stala důkazem, že elektrokola opravdu nejsou jen pro ty, kdo si chtějí usnadnit jízdu, ale že dokážou poskytnout skvělý zážitek i náročnějším jezdcům v taktéž náročnějším terénu. Jakkoliv na to třeba nevypadá. Hodně krátká sedlová trubka (v testované velikosti L měří pouze 420 mm) a značné snížení horní trubky mohou někomu evokovat kolo spíš do města. Byla by ale velká chyba takto Trek Powerfly+ 8 zaškatulkovat.
Základem biku je pevný hliníkový rám s robustními tvary a allmountainovou geometrií. Potvrzují to úhly – hlavová trubka s 66,5° a sedlová trubka se 73,4°, k tomu přičtěte delší zadní stavbu. Dokonce delší, než jakou mají některé motorizované fully.
Trek si dal záležet na možnosti připevnění příslušenství, takže lze snadno přidat blatníky, nosič nebo třeba přídavnou baterii o kapacitě 250 Wh. To ocení především ti, kteří se chystají na dlouhé vyjížďky nebo si chtějí kolo přizpůsobit svým potřebám.
Kabeláž je dnes již standardně vedena vnitřkem rámu a jeho části náchylné na poškození jsou chráněny plastovými a gumovými kryty. A tak je tomu i zde. Celkově působí rám velmi uhlazeně a moderně, ačkoliv kokpit by si zasloužil lepší uspořádání kabelů.
Tepajícím srdcem tohoto hardtailu je motor Bosch Performance Line CX s plnohodnotným výkonem (v maximu až 600 W) a točivým momentem (85 Nm). Dokáže jezdci nabídnout až 340% podporu. Tento motor je aktuálně to nejlepší, co Bosch nabízí – je velmi reaktivní a dynamický. Po dosažení rychlosti 25 km/h klasicky vypne. V tu chvíli vás odpor společně s hmotností kola (23,6 kg bez pedálů) rychle donutí vrátit se zpět k této hranici, kdy se asistence znovu zapne. Pokud vám tedy kamarád ujede na rovině, máte jedinou šanci dohnat ho v prudším stoupání.
Trek Powerfly+ 8 Gen 5 je osazen 800Wh baterií, která při testu ukázala velmi slušnou výdrž i v náročnějších podmínkách. Jako příklad uvedu jednu podvečerní vyjížďku v Brdech, jež probíhala při venkovní teplotě 5 °C. Moje hmotnost je 80 kg a většinu času jsem využíval nejsilnější režim Turbo. Ujel jsem 35,3 km s převýšením 660 m, přičemž jsem skončil se zbývající kapacitou baterie 56 %. To znamená, že spotřeba energie činila přibližně 352 Wh, tedy 9,97 Wh/km.
Na základě tohoto a dalších měření lze odhadnout, že v podobných podmínkách a s obdobným stylem jízdy by Powerfly zvládl kolem 70 km na jedno nabití. Pokud bych více střídal režimy asistence (například eMTB nebo Tour), dojezd by se mohl klidně pohybovat mezi 100–120 km. Nižší teploty pravděpodobně lehce ovlivnily efektivitu baterie, ale i tak Powerfly potvrzuje, že je schopný nabídnout velmi solidní výdrž i při vysoké míře asistence. Po připojení kola k aplikaci Bosch Flow si můžete vypočítat, s kolika zbývajícími procenty se vrátíte z vyjížďky. Toto zmíníme jen takto stručně, aplikaci jsme na našich stránkách už vícekrát probírali.
Osazení Powerfly+ 8 Gen 5 skvěle funguje jako celek a umožňuje plně využít potenciál kola. Přehazovačka Shimano XT v kombinaci s řazením SLX předvádí přesnou a rychlou práci při obsluze 12 převodů, což je u elektrokola obzvlášť důležité.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Speciálně navržená pro e-biky je vidlice Fox AWL Rail se zdvihem 120 mm. Jaké je naše hodnocení? Není co vytknout. Nechybí jí potřebná tuhost, ani těžký bike jí nepodlomí nohy, i když jej v terénu nešetříte. A přidáme výbornou citlivost i stabilitu ve zdvihu. Prostě Fox, no. Čtyřpístkové brzdy Shimano Deore s 203mm kotouči zajišťovaly vždy dostatečný brzdný výkon bez přehřívání a zároveň nepůsobily příliš agresivně.
Zbytek komponentů pochází od značky Bontrager a fungoval taky bezchybně. Příjemně překvapily pláště Gunnison – od nich jsem toho příliš nečekal, ale v hrabance držely jako přibité.
Horší to bylo s gripy a sedlem. Gripy jsou skvělé na cyklostezkách – umožňují opřít si zápěstí o část protaženou dozadu, změnit úchop a díky měkké gumě redukovat vibrace. Při sjezdech na trailech ale už tak pohodlné nejsou. Nemožnost plně obepnout grip prsty znamená, že musíte použít větší stisk, což bylo po delší době únavné. Sedlo je poměrně velké a velmi měkké, ale při jízdě v terénu mi nikde nepřekáželo. S měkkostí to bylo horší – konce delších vyjížděk jsem absolvoval vestoje, zadek trpěl. Tohle byly zvláštní okamžiky. Terénně velmi schopný stroj dostal dvě drobné části výbavy vhodné tak leda pro krátké rekreační vyjížďky.
Testovaný model Powerfly+ 8 Gen 5 je po naší zkušenosti skvělým hybridem; pohodlný na cyklostezkách a účinný na trailech. Tady mohu dát Treku zapravdu, záběr jeho e-biku je široký. Výborně zvládá singletraily i dlouhé vyjížďky, takže je ideální pro bikery, kteří se rádi odkloní od asfaltu a objevují nové cesty. Výšlapy do kopce se díky němu mění spíše v zábavnou hru než namáhavou dřinu.
Jak už nás naše nátura táhne a jak už jsme vícekrát naznačili, otestovali jsme ho i v drsnějších podmínkách – a musím říct, že jeho vzhled skutečně trochu mate. Maskuje schopnosti. Tohle kolo ve skutečnosti zvládne projet opravdu hodně. Přes vyšší hmotnost je ve vyšších rychlostech překvapivě ovladatelné a díky 29“ kolům a nízkému těžišti máte pocit, že přeletíte doslova všechno. Přestože se nezalekne ani kamenitých enduro trailů, v technických sjezdech už je znát, že na ně není primárně stavěné. Manipulace v těžkém terénu vyžaduje více námahy a soustředění, projeví se pevný rám.
V těchto momentech se ale asi nejvíc projeví i nekompromisní tuhost rámu. Ostatně jeden ji z tvaru rámu i čeká. Jakkoliv velkou silou se do kola opřete, neuhne ani o milimetr – při záběrech do pedálů, v zatáčkách, kompresích, na dopadech. To samé mohu říci o zapletených kolech. Bike je těžký, ale je to nijak neznervózňuje. Výplety drží, pocit měkkosti se nedostavuje.
Geometrii musím zvlášť pochválit. Stojí za stabilním vedením směru, dodává jistotu i v těžších situacích. Nějakou větší hravost ale nečekejte, a nejen kvůli hmotnosti. Zejména delší zadní stavba přistřihuje křídla. Na druhou stranu díky ní vyjedete opravdu neskutečné věci, citelně pomáhá ve stoupání. Ve spojení se silným motorem a dostatečnou kapacitou baterie z toho vždy vyplynula skvělá zábava ve stoupáních. Člověk si hledá další a další, co by ještě mohl zkusit pokořit. Vyrovnává se to zábavě při jízdě z kopce dolů.
S hravostí a jízdní zábavou souvisejí i skoky. Tady řeknu jediné: kolo se jednoznačně cítí lépe „při zemi“ – do vzduchu se mu nakrásně ani příliš nechce. Jakýkoliv pokus o skok žádá rychlost, sílu a zručnost.
Trek Powerfly+ 8 Gen 5 je podle mne vynikající volbou pro dobrodruhy, kteří se rádi vydávají za horizont a objevují nové cesty bez ohledu na náročnost terénu. Nabízí skvělou kombinaci komfortu, výkonu a spolehlivosti, bude vám výborným společníkem na dlouhé vyjížďky i občasné trailové výlety.
Připravil: Lukáš Joža
Foto: Miloš Korejs
TECHBOX
- rám hliníková slitina Alpha Platinum, boostová pevná osa 12×148 mm
- vidlice Fox AWL Rail, offset 44 mm, boostová pevná osa 15×110 mm
- zdvih vidlice 120 mm
- motor Bosch Performance Line CX, 600 W, 85 Nm, podpora až 340 %
- baterie Bosch PowerTube, 800 Wh, chytrý systém
- řazení/přehazovačka Shimano SLX M7100/Shimano XT M8100 (1×12)
- kliky E*thirteen E*spec Plus, délka 160 mm (převodník 42 zubů)
- kazeta Shimano SLX M7100 (10–51 zubů)
- brzdy Shimano Deore M6100/M6120 (páka/třmen, kotouče 203 mm)
- zapletená kola Bontrager Line Comp 30, vnitřní šíře ráfků 30 mm
- pláště Bontrager Gunnison Pro XR, 29×2,6“, 60 TPI
- teleskopická sedlovka Bontrager Line, zdvih 170 mm
- sedlo Bontrager Commuter Comp
- řídítka Bontrager Comp, šíře 780 mm
- představec Bontrager Comp, délka 50 mm
- hmotnost 23,6 kg (vel. L, bez pedálů)
- hmotnost kol (P/Z) 2400/2800 g (včetně plášťů, tmelů, vložek, kazety, kotoučů, bez pevných os)
- cena 131 990 Kč
PRO MALÉ MENŠÍ, PRO VELKÉ VĚTŠÍ
Trek nabízí Powerfly+ ve velikostech S, M, L a XL a podle toho odlišuje výbavu. Nejmenší „esko“ disponuje 27,5“ koly proti 29“ u tří větších velikostí, jeho teleskopická sedlovka má zdvih 100 mm proti 170 mm u vzrostlejších rozměrů. Jinak je vše stejné – délka klik 160 mm, šířka plášťů 2,6“ a tak dále. Když už jsme se pustili do čísel, doplňme ještě jedno – kombinovaný hmotnostní limit 136 kg (kolo a jezdec s výbavou).
MOTOR
U pohonu se nic neřešilo, konstruktéři rovnou sáhli po tom zřejmě nejlepším, po čem mohli – po motoru Bosch Performance Line CX s maximem výkonu až 600 W, točivým momentem 85 Nm a dopomocí až 340 %. Kde je výkon, je odběr, a na to je připravena baterie Bosch s kapacitou 800 Wh a možností rozšíření o dalších 250 Wh přídavného zdroje. Základní informace zobrazuje computer Bosch Kiox 300, k dispozici je dálkové ovládání přepínání podpory s informačními LED. Vše jmenované je součástí tzv. chytrého systému Bosch.
SOFTWARE
Už to tak je, s elektrokoly už pro dokonalý požitek z kola nestačí jen hardware, tedy kolo samotné, ale i software. A aplikace Bosch eBike Flow posouvá zážitek z jízdy na biku Powerfly+ 8 Gen 5 na vyšší úroveň. Umožňuje detailní přizpůsobení jízdních režimů, takže si můžete doladit sílu asistence či její nástup podle vlastních preferencí. Kromě toho poskytuje přesné informace o dojezdu na základě vaší aktuální spotřeby energie, což pomáhá lépe plánovat dlouhé vyjížďky. Praktickou funkcí je také možnost zaznamenávání jízd a propojení s platformami jako Strava nebo Komoot. Díky pravidelným aktualizacím navíc zůstává systém kola stále v nejlepší kondici. Funkcí je opravdu hodně, ne nadarmo Bosch patří na špičku v motorizaci kol.
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT