TEST: 2x Trek Domane – AL4 Disc a SL7 Gen 3

19.9.2023
Trochu netradičním způsobem jsme se rozhodli podívat na aspekty výběru kola. Ne vždy se dostane milovník cyklistiky do pozice, že může vybírat podle chuti a ne finanční situace. O co se tak může připravit, nebo naopak kolik muziky může získat za nižší cenu, nám předvedou dva stroje z modelové řady Domane nabízené americkým Trekem: jeden na hliníkovém rámu, druhý na karbonu. Nepůjde ale o klasický srovnávací test, kde by výsledek ovlivnila i čtyřnásobná pořizovací hodnota jednoho ze zástupců a s ní spojená hmotnost či úroveň výbavy, spíše nastínění možností a specifik obou konstrukcí.

 

Na začátku byla myšlenka na stvoření rakety a současně péřového polštáře, který v nejnáročnějších podmínkách provozu dokonale ochrání tělesnou schránku uživatele. Vždyť i proto je zde k vidění řada konstrukčních prvků pro jejich zajištění, za všechny úprava IsoSpeed, nebo specifická „vytrvalostní“ geometrie s důrazem na stabilitu. Současně ale nechceme tvrdit, že všechny „kosmické“ technologie naleznete i na nejdostupnějších modelech, tam by ve spojení s hliníkovou slitinou nenabídly kýžený efekt a zároveň by nezanedbatelně ovlivnily cenovou hladinu. To už se ale pouštíme do velkých spekulací, zkusme se rovnou podívat na dva stroje z jedné modelové rodiny, které stojí na trochu jiných módních molech. Jedno v butiku pro fajnšmekry, druhé připravené být nářadím pro drsné podmínky, jako je bikepacking a podobně. Oba stroje již čekají naladěné u vstupních dveří redakce, za okny počasí, kterému se dá jen těžko odolat, tak jdeme na to. 

 

 

 

VÝLETNÍK I NOMÁD

Začali jsme dostupnější, hliníkovou variantou. Jak snadné by bylo vzhledem k rozdílu v hmotnostech toto kolo odpálit do propadliště nezajímavých provedení. Ale na podobné myšlenky ve chvíli, kdy v jeho sedle strávíte pár desítek minut, ani nevzpomenete. Současně se ale neubráníte při hodnocení tohoto modelu neustálému spekulování o kladech a záporech, nebo hledání ideálního uživatele. Tento stroj totiž nevychází cenou vůbec špatně, pokud uvážíte, že výbava v poměru cena/výkon dokáže zaujmout prakticky každého, a to nejen minimální cenovou náročností při výměnách spotřebního materiálu jako řetěz a kazeta, ale i životností celku. Ani my se tak při jeho prověrce nesnažili o zdolávání rekordních časů na testovacích úsecích, zde bychom si představovali trochu jiné společníky, zejména u zapletených kol.

 

 

Naši mysl více zaměstnávaly otázky, kde všude se takový společník dá využít. A nejednou při takovém snění zarachotil pod pneumatikami makadam, nebo zašumělo spadané loňské listí smíšeného lesa. Je to tak, prostupnost vidlic jistě nebyla zde přítomnými „dvaatřicítkami“ na hranici svých možností a současně několikeré ostré seznámení s nerovnostmi neznamenalo pro takové balóny zásadnější riziko defektu, nebo i seznámení se s limitem odolnosti zapleteného setu. Je jasné, že při takovém výletu jsme si mohli o vyšším komfortu nechat zdát, rám potvrdil slib maximální tuhosti, a že by tedy odfiltroval citelnou část otřesů, jsme očekávali marně. Dost podobně tomu bylo i s dalšími obvyklými prostředníky komfortu, jako jsou sedlovka nebo řídítka. I u nich je využito služeb hliníku, tedy materiálu neoplývajícího pružností. Celá práce tak zůstala na volbě vhodného tlaku pneumatik a sedla. Právě sedlo bylo překvapivě zcela shodné s druhým modelem v testu se čtyřnásobnou cenou a jedním dechem dodejme, že bylo velmi komfortní.

 

 

Hodnocení samozřejmě nesmělo uniknout ani ovládání převodů a brzd. U hydrauliky se toho moc pokazit nedá, pokud se svěřujete do rukou značky Shimano, byť jde o nižší, desítkovou sadu Tiagra. Stačilo tak lehké zajetí a brzdy plnily své úkoly s naprostou jistotou a pokud vám někdo neřekne, o jaký model se jedná, jen těžko uvěříte, že to jde o jedno z nejdostupnějších provedení. A pak je tu řazení. Stará dobrá mechanika, o něco delší krok páky než u top úrovní, ale nic, co by se odrazilo na nespolehlivosti nebo nepřesnosti. Samozřejmě nechceme tvrdit, že bylo třeba si na tento projev zvykat, zkušenosti se Shimanem má většina z nás takové, že již první zařazení je zcela intuitivní. A pokud je vše seřízeno, jak má, nebudete o něm prakticky vůbec přemýšlet. A to je právě to, co chcete – nezajímat se o prostředníka zábavy, aleo zábavu samotnou. A pokud máte přeci jen čas si kolo při jízdě prohlížet, přítomnost závitů pro montáž brašny na horní rámovou trubku, třetí košík ze spodní strany u středového pouzdra, blatníků, nosiče… Zkuste vymyslet zaměření nebo typ výletu, pro který by tento stroj nešel naladit tak, aby zcela dokonale vyplnil všechna přání.

 

 

ROCKER S DUŠÍ ROMANTIKA

Trochu rozporuplné myšlenky se vloudí do hlavy, pokud se podíváte na dokonalý základ druhého, karbonového stroje, jež je prošpikovaný nejmodernějšími technologiemi. Nechybí zde úprava pro podporu komfortu IsoSpeed u sloupku přední vidlice ani v prostoru setkávání sedlových vzpěr s horní rámovou trubkou, nebo karbonová kola, která i přes společnost širokého obutí nabízí velmi slušné hmotnostní parametry. Současně ale oku pozorovatele neunikne jednodušší sedlo s ocelovými ližinami.

 

 

Jasně, nejde o nejvyšší model, který užívají týmy pro závodní účely, a tak vlastně i tuto malou kaňku na kráse můžeme vnímat jako přínos k šíři využití. Navíc si zde budeme moci hrát s elektrickou hračkou nové podoby Ultegry, a ta se díky současné situaci s dostupností ještě zdaleka neokoukala. Však také první zabzučení motorků poslalo řetěz na velký převodník s jasnou vizí, co se bude dít dál. Kilogram rozdílu v hmotnosti jen u zapleteného setu naznačuje, že ucítíme vítr ve skráních. A pokud k tomu doplníme bezdušové provedení, kromě velmi slušných jízdních vlastností byla k dispozici i výrazně vyšší úroveň tlumení rázů. Však jsme si také nenechali ujít snad žádnou ze známých odboček na lokální „Strade Bianche“ úseky, kvalitou podkladu se tomuto vyhlášenému monumentu blížící. Jen zvonění bočnic plášťů dávalo v těchto chvílích tušit, co se děje v kontaktním prostoru mezi nimi a unaveným asfaltovým povrchem. Současně pak nebylo možné přehlédnout, jak si celek zapletených kol rozuměl s touhou po rychlosti. I když je geometrie stroje připravena pro dlouhé závody, což se obvykle spojuje s nadprůměrnou stabilitou, předek byl za všech okolností skvěle a hlavně lehce ovladatelný. Toho jsme si cenili prakticky v každý okamžik, kdy naše trasa vedla do klikatých serpentin, nebo po prašných cestách, které jsme si s tímto strojem prostě nemohli nechat ujít.

 

 

Stejně jako se do plic dostává spolu s intenzitou šlapání stále více kyslíku, tak se kolo prokousávalo stále hlouběji do srdce. Prostě je to zábava ve všech směrech. Pokud jsme zmiňovali pohodlí, znovu se vraťme k systému IsoSpeed. Ten zde odváděl parádní práci, spojenou sice při větších rázech do sedlovky s lehkým výkyvem špičky sedla nahoru, ale nešlo o nic zásadního, na druhou stranu likvidace rázů ve spolupráci s bohatě polstrovaným sedlem byla příkladná. A to řazení, to postě chcete, prsty jen lehce bubnovaly na spínače a řetěz létal po rozsahu kazety sem tam. A to vše při dokonalé plynulosti v záběru, žádné trhavé pohyby přenášené do svalů, nebo i jen několik stupňů kruhového pohybu bez přiměřeného odporu v pedálech. A prakticky stejně na tom bylo hodnocení brzd, čitelný efekt bez skokového náběhu dovolil velmi citlivé dávkování za jakékoli situace. A to, že nechyběla ani potřebná síla při snaze o zastavení, je zcela jasné.

 

 

TISÍC A JEDNA BEZESNÁ NOC

Po setkání s těmito sourozenci Trekovými se jen těžko zapomínalo na vlastnosti karbonového „brášky“. Vše dokonale fungovalo, sportovní ambice pro jakékoli měření sil zde byly citelné z každého detailu, hmotnost zajímavá, efekt funkce všech technologií naprosto ukázkový. Bylo to něco, co prostě chcete. Co, pokud stojí v garáži, vás bude lákat do své společnosti každou volnou minutu vašeho času. Je mu jedno, zdali se rozhodnete pro gravel, terén, nebo objemový trénink na silnici. Stačí nasadit vhodnou šíři, vzorek obutí a dá se vyrazit. Slepou munici ale nepoužívá ani hliníkový model. Jistě, hmotnost neošidíte, zejména když se usídlí na obvodu zapletených kol. Ale pokud jste ušetřili při první investici, otvírají se možnosti pozdějších úprav, hodně se dá zapracovat i na komfortu, pokud přizvete ke spolupráci například karbon u sedlovky. Za celkem rozumnou pozdější investici tak posunete vlastnosti tohoto kola o dost k lepšímu. Nikdo tak není bez šance na spokojenost.

Připravil: Eda Pinkava

Foto: Michal Červený

více na webu výrobce


TECHNOBOX


FOTOGALERIE


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu