Hliník má co nabídnout: Superior XP 6.6

před 1 týdnem
Cyklistická současnost, to je samý karbon, karbon a zase karbon. Jenže to neznamená, že ostatní materiály neexistují nebo že nemají co nabídnout. Své o tom ví domácí Superior, který má ve svém portfoliu širokou nabídku kol s hliníkovým základem. A model XP 6.6, o který jsme požádali do testu, jasně opodstatnil existenci hliníkových slitin.

 

 

Testovaný bike jako by měl typ hliníkové slitiny zakódovaný v názvu, který se však „jen“ drží koncepce označování v rámci nabídky Superioru. Jmenuje se XP 6.6, použitá slitina pak X6. U ní se dočtete, že byla zvolena, aby zajistila potřebnou tuhost a neopomněla docílení zajímavé, tedy co nejnižší hmotnosti. I proto byly zvoleny trubky s třikrát zeslabovanou stěnou. Do tvarování promluvil hydroforming. Pamatujete ještě, nebo už jste pod návalem uhlíku zapomněli? Jednoduše řečeno, jde o tváření horkou kapalinou.

 

 

Spodní trubka se průměrově nijak „nešetří“, masivní je i hlavová partie či středové pouzdro. Na cestě k cíli nic nebylo ponecháno náhodě. Patky zadní stavby počítají s pevnou 148mm boostovou osou, při pohledu na tuto část kola pak snadno detekujete kontrast mezi slabšími sedlovými vzpěrami (a také horní trubkou) a naopak více dimenzovanými vzpěrami řetězovými. Jsou postupy, co fungují, a tak se drží na výsluní.

 

 

Ve specifikaci kola najdete u geometrie informaci o snaze zajistit vyvážené vlastnosti i na těžších trailech, s čímž koresponduje už devětašedesátka v kolonce pro hodnotu úhlu hlavové trubky. Stejně tak i vzpřímení sedlového úhlu, lehce zkracujícího posed do agresivnější pozice pro efektivnější šlapání.

 

 

Do celkové úrovně spokojenosti s kolem promlouvá i volba komponentů. A že ani zde Superior nenechal nic náhodě, dokládá přítomnost odpružené vzduchové vidlice RockShox Recon se 100 mm dálkově uzamykatelného zdvihu. Pro dost dílů domácí výrobce zabrousil do nabídky One, konkrétně pro kompletní řízení a sedlovku. Prostředníky kontaktu s podkladem jsou pláště Schwalbe Racing Ralph nazuté na ráfcích Stars s 25mm vnitřní šíří, jejich roztáčení je v popisu práce mixu komponentů Shimano SLX a XT. Podtrženo, sečteno máme zajímavý stroj s hmotností 12,5 kg.

Vstupních informací už bylo dost, takže naladit posed, tlak v pláštích a vidlici a můžeme vyrazit.

 

 

Byl to zvláštní pocit. První, co mi v terénu padlo do oka, bylo zamykání vidlice. Vlastně taková obyčejnost, ne až tak důležitá. Jako bych mnohem zásadnější tuhost celku přijal za samozřejmost a nehodlal se jí zabývat. Jenže tu je, rám nemá v tomto směru slabinu. A právě v kontextu s tím, s jeho schopnostmi, je funkce zamykání odpružené vidlice perfektní volbou. Pro možnost silových intervalů do kopce, razantních zrychlení, snadného přesunu mimo terén. Páčka nohy – naštěstí ty vidlice, ne moje – znehybní a navodí tak pocit jízdy jako… Jako na gravelu. Ano, řeknu to, je to tak. Pláště dobře odvalují, rám odolává síle nohou, Superior svižně jede.

Ale větší legrace (kdo by to byl řekl) přišla ve chvílích, kdy jsme nechali odpružení otevřené. Nečekalo nás žádné nemilé překvapení. Recon si se svými sto milimetry dokázal vždy hospodárně poradit. Pomohl s vyžehlením malých i větších nerovností přesně podle našich představ, přesněji podle nastavení. Nešel zbytečně do zdvihu a i vůči pohybu jezdce zůstával solidně imunní. A to přesto, že zde vlastně nemáte moc možností pro vlastní úpravu, můžete jen zvolit tlak a nastavit odskok. Za tuto jednoduchost opravdu neplatíte žádnou daň: krok není nijak zbytečně progresivní ani přehnaně lineární nebo rozdílný v jednotlivých částech ponoru.

 

 

U příjemných vjemů zůstalo i při hodnocení funkce sady. Že výrobce namíchal dvě úrovně Shimana, což je ostatně téměř standard napříč trhem, nemělo prakticky žádný vliv na dokonalost jejich spolupráce. Dvanáctipolohová sestava s rozsahem kazety 10–51 zubů je dle našeho názoru schopna pomoci při jakémkoli sklonu, kde ještě není třeba cepínu – anebo sjezdové přilby. Převodník se 34 zuby odpovídá zaměření tohoto kola, tedy sportovnímu stylu jízdy. S takovou kombinací jsme se dostali za všech okolností do potřebných rychlostních hladin, stejně jako jsme netrpěli v prudkých výšlapech.

 

 

Brzdy nejsou papírově žádné top provedení, kde se to na pístech bělá keramikou a gramy jsou druhým nejdůležitějším zaklínadlem. Kdo by je taky čekal na kole této cenové úrovně, byl by mimo realitu. Jenže málo platné, když potřebujete na prvním místě jistotu, že se desky opřou s potřebnou silou o kotouče a přesně podle přání zpomalí či zastaví bike, model Shimano MT410 to umí a dokázal tyhle požadavky splnit s naprostým přehledem. Ani na citlivost práce nebylo potřeba si stěžovat a ergonomie pák taky potěšila.

 

 

Hodnocení jsme začali důležitými parametry, pak jsme si odskočili k doplňkům, nyní se opět vraťme k podstatnému. Geometrie odpovídá trendům. Mohli jsme vždy vsadit na dokonalou ovladatelnost – úhel hlavové trubky patří k XC standardu, ve spojení s přiměřeně dlouhým představcem a moderně širokými řídítky tak nebylo lehkosti ovládání kola v terénu prakticky co vytknout. To samé platí pro stabilitu v rychlosti i v prudších sjezdech. A co víc, Superior jsme vnímali jako velice hravé, zábavné kolo.

 

 

Ale nebylo vše jen růžové, při společných chvílích s tímhle bikem jsme museli akceptovat určité kompromisy. Vlastně to byl jen jeden, a to úroveň komfortu. Hliníkový rám se sedlovkou ze stejného materiálu prostě i přes tvarové úpravy trubek pohodlný nebyl. Vždy, když jsme vjeli do terénu, jsme si to připomněli. Nebyly to prachové peřiny, ale taky to nebylo nic, co by se vyjímalo běžnému projevu hliníkových rámů obecně. Situaci částečně zachraňovalo zdařilé tvarování a polstrování sedla, pomohlo by odstranění duší. Proto si myslíme, že první investice budoucího majitele bude do karbonové sedlovky a tmelu. To udělá dostatečnou službu, aby zavládla naprostá spokojenost a vy jste si užili i delší vyjížďku nebo nějaký oblíbený maraton.

Ještě je tu jedna drobnost, a sice vnitřní průměr sedlové trubky 27,2 mm. Pokud uvažujete o doplnění tohoto kola teleskopkou, budete tímto parametrem hodně omezeni ve výběru.

 

 

Ano, mohli bychom ještě napsat, že kola jsou celkem těžká a rozjezd nemá tu šťávu, kterou by mohl mít, ale to už bychom nebyli fér a objektivní. Tenhle Superior stojí lehce přes 40 000 Kč a za tuhle dostupnou částku by jednak jen blázen čekal zázraky ve výbavě, jednak model XP 6.6 nabídne opravdu hodně. A to je důležité.

Připravil: Eda Pinkava

Foto: Rudolf Hronza


TECHBOX

  • rám Alu X6 Ultralite, pevná boostová osa 12×148 mm
  • vidlice RockShox Recon Silver RL R, SoloAir, pevná boostová osa 15×110 mm, zdvih 100 mm
  • řazení/přehazovačka Shimano SLX/XT (1×12)
  • kazeta Shimano SLX CS-M7101 (10–51 zubů)
  • kliky Shimano XT FC-M81200 (převodník 34 zubů)
  • brzdy Shimano MT410 (kotouče 180/160 mm)
  • zapletená kola (náboje/ráfky) Shimano/Stars J25D Disc
  • pláště Schwalbe Racing Ralph Performance Addix, 29×2,25“
  • sedlovka One Race Alloy (průměr 27,2 mm)
  • sedlo Fizik Ridon X5
  • řídítka One Race, Alu, šířka 760 mm
  • představec One Race, Alu, délka 80 mm
  • hmotnost 12,58 kg (vel. L, bez pedálů)
  • hmotnost kol 1990/2790 g (P/Z, včetně plášťů, duší, kotoučů a kazety, bez pevné osy)
  • hmotnost obutí (plášť/duše) 650/180 g
  • cena 41 990 Kč

www.superiorbikes.com


 

 


RÁM

Hliníková slitina X6 s dovětkem Ultralite značí trojí zeslabování stěny trubek a jejich tvarování pomocí hydroformingu. Standardu doby odpovídá snaha o maximální ukrytí hadic a bovdenů do nitra rámu či pevné boostové osy.

VIDLICE

RockShox patří k uznávaným výrobcům odpružení, Superior pro svůj stroj vybral model Recon. Byť zvolená verze nabízí jen úpravu tlaku vzduchu podle hmotnosti jezdce a nastavení odskoku, funkčně jsme neměli co vytýkat. Uzamykání z řídítek je příjemným doplňkem, který koresponduje s vlastnostmi celku.


DOBRÁ DVANÁCTKA

Řazení 1×12 je díky přítomnosti kazety s rozsahem pastorků s 10–51 zuby připraveno prakticky na jakýkoli terén a sklon. Sportovně orientovaným uživatelům jistě bude vyhovovat i počet 34 zubů na převodníku. Praktická je možnost „uzamčení“ spodní pružiny přehazovačky pro podporu stability řetězu i v těch nejnáročnějších podmínkách provozu, stejně tak majitel ocení utěsnění 13zubých kladek. Přehazovačce nechybí ani technologie Shadow RD+ minimalizující nízkým profilem těla měniče riziko jeho poškození.

 

 


FOTOGALERIE

 

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu