TEST: Specialized S-Works Turbo Levo SL

4.7.2023
Bikový svět se nedávno seznámil s další horkou novinkou z garáže jednoho z největších, nejrenomovanějších a nejúspěšnějších výrobců kol, jímž je americký Specialized. A my jsme mohli být u toho, na parádních a náročných trailech v Portugalsku jsme měli možnost novinku rovnou prověřit. Následující test jste posléze mohli číst ve Velu 4/2023.

 

Vše se odehrávalo za přísných opatření, která všichni bez výjimky a ochotně akceptují. Nový model má být odtajněn až měsíc po našem prvním testu, protože mezitím je ještě naplánována premiéra rakety Epic S-Works (test jste si mohli přečíst v minulém vydání Vela). Vše se odehrává na tvrdých, hravých a rozmanitých trailech v Portugalsku v okolí Lisabonu.

Na první dobrou hlásíme: neporovnávejte starý model s novým. Jedná se o úplně jiné kolo. My jsme již s jeho předchůdcem měli nějaké zkušenosti, a tak jsme byli plni očekávání. Po příletu na nás večer čeká posezení s celým týmem Specialized, kde jsme měli tu čest se sejít i s konstruktéry a vyslechnout jejich myšlenky a způsoby, jak byl bike vyroben a kam byl posunut. Vše bylo řečeno bez přesných čísel, neboť ta se dozvídáme až v posledních dnech před odtajněním modelu Levo veřejnosti.

 

 

Ráno na nás čeká snídaně a pak rovnou hurá ke kolům. Pod černou plachtou se krčí většinou černé e-biky, jen pár kusů je v bílém provedení, avšak všechna kola nesou nápis S-Works. Ta nejvyšší kvalita. Každé kolo je připraveno pro konkrétního novináře a mělo by mu přesně sednout, protože před odletem jsme zasílali své proporce a obvyklé nastavení našich kol. Ale pocity jsou nepřenosné, a tak si jemně upravujeme detaily k obrazu svému. Třeba pozici brzd, které dokonale kopírují řídítka a navazují na ně. Ano, další novinka. Nastavení vzdálenosti páky a jejího kroku je u nového modelu Sram Code téměř dokonalé. Změny v nastavení jsou pak citelné, jednoznačně definovatelné a každý jezdec si najde pozici, která mu bude zcela a jednoznačně vyhovovat. Při jízdě jsou brzdy velmi ostré, a ač zde byly úplně nové, velmi brzy se chytly a začaly fungovat „na max“. Code Stealth Ultimate jsou brzdy, které by snad zastavily i vlak. Jejich účinek je ohromný a čitelnost v dávkování stejně tak. Jejich nový design je nadčasový a dokonale padnoucí pro vyladění kokpitu i v designovém směru.

Takto nás zaujal i zbytek kokpitu; třeba 780 mm široká řídítka jsou v karbonovém provedení velmi tuhým nástrojem pro zadávání směru stroji. Ale zároveň nás velice baví, jak dokáží pohlcovat vibrace, které přichází do rukou při jízdě v ostrém terénu. Gripy Deity máme rádi již z předchozích testů. Lepí se k ruce, skvěle tlumí vibrace a opravdu nás těší, jak umocňují komfortní pocit z jízdy. Aby nám ovládání kola lezlo pod kůži víc a víc, byl Levu dán do vínku krátký představec v délce 35 mm. Reakce předního kola je tak svižná, že můžeme okamžitě reagovat na podněty přicházející z trailu, směr biku měníme tak rychle, jak roztržitý ADHD student své myšlenky ve školní lavici. Jedinou změnu, kterou jsme u řízení provedli, bylo usazení na pouhou jednu podložku mezi představcem a hlavovým složením. Hlavová trubka je dost vysoká, a tak není potřeba ji ještě uměle zvyšovat pomocí podložek.

 

 

Teleskopická sedlovka se zdvihem 170 mm je montována pro velikosti S4, S5 a S6. Velikost S1 má 100 mm, S2 125 mm a ve velikosti S3 čekejte 150 mm. Ovládání z řídítek s možností aretace v každé nastavené pozici je jemné a přesné.

Co se týká řazení, tak tady není co řešit. Nové elektrické řazení Sram XX AXS je pecka! A to veliká. Řazení tlačítky je chvíli zvláštní, ale během pár přeřazení si zvykáme a během dalších dvou dnů nevedeme v patrnosti, že bychom byli jakkoliv rozptylováni či hledali tlačítka k zařazení během jízdy. Chod přehazovačky je tichý a přesný. A potvrzujeme si, co jsme zjistili už u Epicu s touto novinkou – že pokud řadíme ve vysokém tahu a opravdu v plné zátěži, jako by to systému vyloženě dělalo dobře. Celý převodový systém je tichý a přesný. Jen musíme být obezřetní. Jelikož zadní kolo našeho stroje má rozměr 27,5“, jsme k zemi o kus blíž než u rozměru 29“ a kvůli tomu se nám občas povede škrtnout ramínkem o nějaký ten kámen či skalku. To samé se děje mně i ostatním kolegům. A ať se to někomu povede víc a někomu zase méně, nemá to absolutně vliv na přesnost řazení. Vždy lehce a přesně padají kvalty tam, kam jezdec určí.

 

 

Karbonová kola Roval SL jsou obuta do měkkých směsí plášťů Specialized, na předním kole T9 a lehce tvrdší T7 na zadním. Tato kombinace odvádí skvělý kus práce. Vede, drží, jede. Výplety jsou tuhé a bez ztráty energie přenáší z kazety vše na plášť, který se zakusuje do země. Baví nás skály i skalky, a jakmile vidíme hlínu, kolo v lehkém – chtěném – smyku protahujeme zatáčkami. Tenhle rozměr cyklistiky je pohlcující, ale to nejlepší přichází na řadu až teď. Rám s odpružením a elektrifikace kola.

Kompozitový rám je vyroben z tuhého firemního karbonu Fact 11m a je to kompletně nový fešák. Delší reach, možnost využití až endurové geometrie na trailovém biku v osazení s tlumiči Fox Factory dávají jízdě nezapomenutelný zážitek. My jsme kolo jezdili v nastavení mullet. Takže vpředu byznys a vzadu zábava. Kdo by toužil po setupu 29/29“, u tohoto kola to není problém. Je na to připraveno, stačí v čepu zadní stavby otočit flip chip a voilá, bike je připraven na montáž 29“ kola bez úprav většího rázu a bez zásahu do geometrie. Její příznivé hodnoty, na kterých se tolik pracovalo, jsou zachovány.

Kolo může mít nastavené jen trailové parametry geometrie, s kterými jsme jezdili my. A i tak jsme necítili limity při jízdě ani v ostrém terénu. Naopak, museli jsme si mnohokrát sáhnout na svědomí – to když jsme měli pocit, že by něco mohlo být líp. Tehdy jsme si museli uvědomit, že pořád jedeme „jen“ na trailovém e-biku a ne na DH mašině či tvrdém enduru. Natolik je tenhle bike schopný.

 

 

Rám je sám o sobě úžasně tuhý a tlumiče velmi progresivní. Jen jsme si nechali lehce rychlejší odskok, neboť když se dva dny vkuse cvičí v terénu s e-bikem, byli jsme pak rádi, že nám rychlejší odskok trochu pomáhá s kolem poskakovat. Ale i přes takové nastavení se Levo stále chová velmi předvídavě a žehlí terén, je klidné a dokonale ovladatelné. Na skalkách či skalních útvarech si projíždíme místa v až trialovém pojetí.

Cestou do kopce nám v tomto rozmaru pomáhá nový elektromotor, který je schopen přidat dopomoc i při vysoké kadenci šlapání. To je za nás veliká změna a veliký přínos. Zde odpadá efekt, kdy čekáme, až se motor připojí v nízké kadenci šlapání a my již bez rychlosti se marně řítíme po zádech dolů. Nový elektromotor má o 43 % více krouticího momentu a o 33 % více výkonu než předchozí model. Ale pořád mluvíme o lehkém e-biku, ne o plnotučné bestii. V kombinaci s baterií, která je umístěna v rámu, máme možnost dojezdu v délce až pět hodin. Pokud dodáme extender, doplňkovou baterii do košíku na láhev, zvyšuje se dojezdový rádius až na 7,5 hodiny. Dle výrobce. Přitom stále jsme na váze lehce přes 17 kg!

Nový elektromotor je velmi tichý a díky vylepšenému systému MicroTune, kde si můžeme nastavit úrovně dopomoci, rychlosti náběhu systému a také například zamknutí elektrosystému kola na dálku, se hodnoty dojezdu významně navyšují. Je to svět pro hravé tvory. Statistika však ukazuje, že většina uživatelů nastaví způsoby dopomoci a pak se již v aplikaci nepohybuje. Prostě pořád je to kolo, kdy stačí přijít a jet. A když jet, tak naplno! Nemusíte se bát poškození elektromotoru, ten je opět kryt plastovým protektorem, který se v případě velkého nárazu rozbije, avšak elektromotor zůstává bez poškození.

 

 

My jsme během testu s tímto neměli problém. Ač je šlapací střed níž, aby nám pomáhal pěkně vykreslovat zatáčky a zvyšoval stabilitu, neškrtli jsme si pedály o zem a ani při přejíždění skalek nepřišel šlapací střed k újmě.

Změna progresivity odpružení oproti předcházejícímu modelu, kdy je u nového biku na začátku charakteristika mnohem sensitivnější a ke konci mnohem více tuhne, je zde neskutečně patrná. S kolem skáčeme dirty, dropy, létáme po skalkách a máme pocit nemožného. Žádné omezení nepřichází. Ovládání režimu dopomoci na řídítkách nacházíme vždy velmi intuitivně jako u předchozích modelů a netápeme. Náš palec vždy nachází své. Vítáme zachování přehledného displeje v rámu. Nikde na nás nekoukají obří obrazovky a my se tak můžeme vesele věnovat jízdě a fakt si ji užít jak utržení z řetězu. Tohle kolo není levné, ale je zatraceně dobré. Možná to nejlepší, na čem jsme kdy v mladé historii elektrických kol jeli!

Připravil: Ondřej Bílek

Foto: Specialized


TECHNOBOX

rám karbon FACT 11m, Specialized Turbo Levo SL, pevná boostová osa

motor Specialized 1.2 SL Custom Rx Trail Tuned

baterie Specialized SL1-320, 320 Wh

tlumič Fox Float X Factory series, Kashima

vidlice Fox 36 Factory, Grip2, 44mm offset, Kashima, patrona Grip 2, pevná boostová osa

zdvihy (P/Z) 160/150 mm

řazení/přehazovačka Sram XX AXS, 1×12

kazeta Sram XX (10/52 zubů)

kliky Sram Carbon (převodník 32 zubů)

brzdy Sram Code Stealth Ultimate, čtyřpístkové (kotouče 200/200 mm)

zapletená kola Roval Traverse SL 29/27,5“, karbonové ráfky, 30mm vnitřní šíře, 28 drátů

pláště (P/Z) Specialized Butcher, Grid Trail, Gripton T9, 29×2,3“/Specialized Eliminator, Grid Trail, Gripton T7, 27,5×2,3“

teleskopická sedlovka RockShox Reverb AXS, bezdrátová elektronická, zdvih 170 mm

sedlo Specialized Bridge, duté titanové ližiny, šíře 155/143 mm dle velikosti kola

řídítka Roval Traverse SL Carbon, zdvih 30 mm, šíře 800 mm, průměr 35 mm

představec Deity, průměr 35 mm, délka 35 mm

hmotnost 17,8 kg (vel. S4, bez pedálů)

cena 355 000 Kč

webové stránky

 

 

RÁM

Designový šperk a technický skvost. Zpracování rámu a použití karbonu FACT 11m je zde na prvotřídní úrovni. Turbo Levo SL je lehké, přitom neztrácí svou tuhost a dle výrobce ani pevnost. Vnitřní vedení hadiček rámem je zde designově doladěno na výbornou, křivky se různě mísí s náběhy na ochranné prvky, jako je plastovo-gumový kryt elektromotoru. Rám nabízí setup jako mullet (29/27,5“) či klasické 29“ kolo, kdy měníme jen pozici flip chipu u osy zadního kola. Tím jsme vždy připraveni na jízdu bez zásahu do hodnot geometrie. Tu můžeme měnit pomocí excentrické misky hlavového složení, lze dosáhnout pozic od nejvíce položeného nastavení 63° přes střední hodnotu 64,25° až po nejvíce postavených 65,5°. Charakteristika odpružení je oproti předchozí generaci ještě progresivnější, citelná ihned, přitom však je začátek zdvihu parádně jemný, vnímavý i na malé překážky.

ELEKTROMOTOR

Specialized si sám vyvíjí celý elektrický systém a zcela evidentně opět utíká ostatním výrobcům. U tohoto systému je zacíleno na výkonnostní kategorii cyklistů, kdy elektromotor s výkonem 320 W a krouticím momentem 50 Nm už je sice velkým pomocníkem, ale pořád zaměstná i oběhový systém jezdce – pokud ten chce. Jen on si rozhodne, zda bude tvrdě makat, či se nechá vozit. Díky dopomoci i při vysoké kadenci šlapání je tu nový rozměr zábavy, pro každého bikera je to neskutečná motivace se do pedálů opřít ještě více než obvykle. Motor je díky své nové konstrukci o mnoho tišší než jeho předchůdce, což dopřává nerušenou jízdu. V rámu je uložena baterie s kapacitou 320 Wh, což je zhruba polovina čísel běžných u plnotučných e-biků. Je však nutné stále mít na paměti, že Turbo Levo SL je jiná koncepce e-biku – lehké trailové e-kolo. Baterie je přišroubovaná uvnitř spodní rámové trubky a chráněna jedním z nejhouževnatějších karbonových opletů. Maximální doba jízdy je počítána na pět hodin, s přídavnou menší baterií až na sedm a půl hodiny. Systém s jezdcem komunikuje přes barevný displej MasterMind, který umí navázat ještě těsnější komunikaci přes aplikaci Mission Control, ale zároveň se spojí i s hrudním pásem, satelity a dalšími komponenty, které jsou pro lepší chod e-mobility či pro podrobnou analýzu jízdy potřebné. Aplikace sofistikovaně řídí spotřebu, využití energie baterie a při případné závadě dokáže i poskytnout doporučený postup pro opravu.


 

FOTOGALERIE

 

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu