TEST SANTA CRUZ BLUR XC XT Nově bez virtuálu!

30.11.2022

Blur je ostříleným mazákem z rodiny Santa Cruz, který jasně míří mezi XC rakety. V dobách, kdy řada značek posouvala svá XC kola směrem k moderním downcountry geometriím, Santa Cruz nehybně stál a distribuoval jeho osvědčené provedení. Blur třetí generace byl na výsluní od roku 2018 do loňska, což je s ohledem na rychlost změn u kol pěkná řádka let. Rok 2022 to ale mění, nový Blur je tu!

Jakkoliv negativně může úvod článku vyznívat, je myšlen naopak velmi pozitivně. Proč za každou cenu měnit něco, co funguje? Jen pro změnu? To je málo. A Santa Cruz měl navíc proč setrvávat u Bluru. Jeho spolehlivost, jízdní vlastnosti, jednoduchost při servisu, design, excelentně funkční odpružení zadní stavby, prostě Blur 3 byl nadčasovým bikem.

Do testu se nám povedlo získat nového Blura, který nese interní označení 4 a byl v provedení XC. Tedy ve verzi s jezdivější geometrií se zdvihy 100 mm vpředu i vzadu. Jeho kolega Blur LT má trailovou geometrii a vyšší zdvihy, 120 mm vpředu a 115 mm vzadu. Víc zdvihu slibuje více zábavy. A ještě máme jednu důležitou informaci na začátek. Jeden z testerů, autor tohoto článku, vlastnil ještě nedávno model Blur XC 3 v téměř identické specifikaci (a dokonce shodné barvě), mohl tedy dobře srovnávat.

Tlak v tlumicích jednotkách jsme pro první jízdu naladili podle doporučení na vidlici a u tlumiče jsme šli na sag 25 %. Pneumatiky jsou na kole široké 2,4“ a mají velmi tenké boky, zvolili jsme tlaky kolem 1,3 baru vpředu a 1,6 na zadním kole. Na vysoké tlaky jsme nechtěli jít, protože vzorek není příliš vysoký a tím pádem pomůžeme přilnavosti pláště pro větší dovádění. První kilometry v sedle příjemně utíkaly. Kolo je opravdu rychlé, ale museli jsme dost laborovat s pozicí sedla. Když jsme si ji nastavili podle obvyklé vzdálenosti vrchu sedla od středu šlapání, stále jsme měli pocit více pokrčených nohou. Bylo to nepříjemné. V pozici asi o centimetr výš se posed začal zdát ideální a dokázali jsme efektivně přenášet energii z nohy na pedál.

Velmi potěšující byl poznatek, že se odpružení ani při otevřených jednotkách nehoupalo. Tohle je Santa Cruz, jak ho za ta léta známe. Skvěle zvládnuté odpružení. Když jsme byli v pedálech dynamičtější, využili jsme možnosti uzamčení vidlice i tlumiče, a to přímo z řídítek. Systém Sram Twistloc je na ovládání zcela nenáročný, otočná rukojeť, jak starý gripshift. Otočit částí gripu, tlumiče se zamykají, a pak palcem odstřelíme do pozice otevřeno. Je příjemné, že při tom není nutné při změně terénu pouštět řídítka. To, co tento systém ve spojení s mechanickým řazením a hydraulickými brzdami přináší, je spletenec kabelového svazku na přední straně biku. Takže byť je dnešní trend mít čistá řídítka, tady to vypadá jak ve výprodeji v drátenictví. A k tomu všemu musíte poslouchat po celou dobu jízdy drnčení.

V rozbitém terénu pláště vlají za kolem. Nemají moc vzorku. Rychlost na pevných cestách a nízký odpor jsou vykoupeny sníženou adhezí. To má svou logiku a případná změna je rychlá a snadná. V kompresních zatáčkách vykonávají obří kus práce tuhá karbonová kola s příjemnou vnitřní šíří ráfků 28 mm a 24 dráty ve výpletech. Pláště se díky nim nežvýkají a kolo tak zůstává stabilní. Dokonalá odezva tuhosti kol je citelná v okamžiku šlapání, kdy je energie z pedálu příkladně transportována na zadní kolo. Opojný pocit!

Důvodem, proč především chtít Santa Cruz, je výborné odpružení. I když zmizel virtuál VPP! O komfort, jistotu a styk kol s podkladem se starají jednotky od RockShoxu a my musíme přiznat, že jsme byli hodně spokojení. Na začátku je krok jemný a bike ochotně kopíruje spoustu i drobných nerovností. Příkladně. Potom, jak se vnitřní nohy noří do zdvihu více a více, pružení rázně přitvrzuje. Opět příkladně. Testovali jsme jen v ČR a nepovedlo se nám tlumení nikdy natolik zahřát, aby se jeho progresivita změnila. A pak je tu již zmíněná a chválená rezistence zadní stavby proti podnětům od šlapání – i když je zamykání tak snadno po ruce, u takto dobře navrženého odpružení nedostává příliš prostoru, a pokud, tak hlavně kvůli vidlici. I když i ona se v tomto směru předvádí skvěle. Parádní souhra.

 

Lehké zklamání přišlo u teleskopické sedlovky Fox Transfer SL Performance Elite. Ta má jen dvě pozice, vysunuto a zasunuto. Nic mezi. A rychlost výsuvu je v továrním nastavení jak střelba z praku. Ano, je lehká a na XC kole pochopitelná, jen asi nejsme sami, kdo by ocenil i větší zdvih než pouhých 100 mm. Byť je totiž Blur XC stroj, svou geometrií je velmi schopný a jistě zvládá i těžší terén. A tam už se více prostoru nad rámem hodí.

Ale nebyla to jen sedlovka, kde jsme uronili slzu. Nový Blur 4 je spíše „papírovým“, lehoučkým kolem než houževnatým bikem, jak jsme byli zvyklí u předchozí generace. Rám se v zatížení lehce kroutí a ve šlapacím středu je znát, jak energie utíká jinam. Vsedě dupete do pedálů a nevnímáte nic jiného než návykově snadný let vpřed. Když se postavíte, abyste zabrali silou a zrychlili, všimnete si. Nejde ale jen o šlapání. Jezdec musí s kolem hodně pracovat, aby byl rychlý, ve sjezdu musí volit precizní stopu. Jedna chyba a rám se při její nápravě ostřejším manévrem zavlní. Lehká plastová ochrana spodní části rámu je spíše kosmetickým doplňkem, při testu se po nárazu kamene kousek odlomil. A nešlo o kdovíjak velkou ránu.

Rám Santa Cruz Blur 4 je o 289 g lehčí než jeho předchůdce. Kam nám ale uskočil? Pocitově je o něco měkčí při šlapání, což při více kilometrech možná vynahradí větší lehkost. Možná. Je z něj spíše rychlé kolo, na které musí jezdec brát zřetel a jemně, či spíše precizně ho provést tvrdým terénem, aby nedal téhle poddajnosti prostor vyniknout. Odměnou mu pak bude luxusní komfort a jistota za řídítky při dlouhém maratonu nebo výletu. Klidně dovádivém, protože geometrii nemůžeme vůbec nic vytknout, pouze ji dát za příklad.

TECHNOBOX

Bez virtuálu!

Přepracovaný rám Bluru je značně odlehčený, oproti staršímu modelu šetří 289 g. A je to vidět i na pohled. Na zadní stavbě zmizely vzpěry, ale hlavně je pryč snad až legendární systém VPP, virtuální čep otáčení zadní stavby. Nahrazen byl přepákovaným jednočepem, kdy zadní čep je nahrazen pružností materiálu a progresivita pružení je vyšroubovaná na maximum. Příjemným detailem je možnost použití dvou košíků. Kabely proudí vnitřkem a jejich přechod od zadní stavby u šlapacího středu je velmi decentní. Šroubovací šlapací střed, vodítko řetězu One Up a jsme se stručným popisem u konce.

Vlevo Blur třetí generace (ještě se systémem virtuálního čepu otáčení zadní stavby), vpravo novinka, Blur čtvrté generace s odpružením přepákovaným jednočepem

SANTA CRUZ BLUR XC XT

rám karbon, Santa Cruz Blur C, boostová pevná osa

tlumič RockShox SidLuxe Select+

vidlice RockShox Sid SL Select+, boostová pevná osa

zdvihy 100/100 mm

řazení/přehazovačka Shimano XT M8100, 1×12

kazeta Shimano XT, 10–51 zubů

kliky Shimano XT M8100, převodník 34 zubů

brzdy Shimano XT M8100, kotouče 160/160 mm

zapletená kola Reverse 28 XC, karbonové ráfky s vnitřní šíří 28 mm, 24 drátů

pláště Maxxis Aspen, 29×2,4“ WT, 3C, EXO, TR

teleskopická sedlovka Fox Transfer SL Performance Elite, zdvih 100 mm, průměr 31.6

sedlo WTB Silverado Medium Cromoly SL

řídítka Santa Cruz Bicycles Carbon Flat Bar, šíře 760 mm

představec Sram Atmos, délka 60 mm

hmotnost 11,25 kg (vel. L, bez pedálů)

hmotnost kol 1615/2200 g (P/Z, včetně pláště, tmelu, kazety a kotouče, bez pevných os)

cena 219 999 Kč

Ondřej Bílek

Foto: Tomáš Král

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu