Dravec jménem Ridley Raft XC

před 2 týdny
Nenápadné šedé kolo stojí opřené v rohu potemnělé místnosti. Neživý stroj, přesto z něj cítím neklid. Za chvíli pochopím. Na druhé straně jsou otevřené dveře, přes ně se prodírá prostorem pruh světla. Tohle kolo musí ven. Potřebuje to! Ridley Raft baží po rychlosti, nicneděláním trpí.

 

 

Šedá barva nebudí mnoho rozruchu, nestrhuje pozornost. Rovněž tak jednoduchost přepákovaného jednočepu nejspíš nechá oko laika v klidu. Ale kdo se trochu vyzná, tuší už podle loga výrobce, že takový laik pak v sedle tohohle dravce bude po zásluze překvapen. Ridley Raft operuje se zdvihy 100/100 mm, s úhlem hlavové trubky 67,5° a se sedlovou trubkou postavenou pod úhlem 76°. Z tohoto dravce něco kápne!

Jakmile bike postavíme do stopy a dáme mu pocítit sílu našich stehen, očekávání se naplní. Raft jde velmi ochotně a dravě za pedálem. Krása! Motivuje roztáčet pedály víc a víc, tepovka letí strmě vzhůru. I když jsme už dost rychlí, stejně bychom byli ještě rádi o něco rychlejší. A takhle si užíváme jak tuhost rámu, tak příjemně zpracovanou kinematiku přepákování. Na každém metru, v různých podmínkách. Podobnou „motivační vlastnost” trávit v sedle intenzivně co nejvíce času nemá zdaleka každý bike, Ridley se s ní ale může pochlubit.

 

 

Nijak neomezuje ani jízda s otevřenými tlumicími jednotkami. Jasně, pokud začneme šlapat jak kačer Donald bláto, tak stroj pochopitelně rozhoupeme. Ale jakmile do pedálů zabíráme kultivovaně, stroj se téměř nepohne. Díky tomu je jízda rychlá, efektivní, ale současně velmi komfortní. Silnice či prašné cesty jsou často velmi rozbité, na stezkách kořeny a kameny, ale díky tomu, že odpružení funguje, jak má, můžeme letět naplno, nepolevovat ve šlapání.

 

 

To, že přejezd přes nerovnost nás nikterak nerozhodí ani ve velké rychlosti, platí obecně. Tlumicí jednotky pracují s vyšším tlakem a díky tomu mají i charakteristickou odezvu. Když jsme si bike ladili ke svým představám, pracovali jsme s tlaky 120/240 psi (P/Z). Přitom na ostatních XC kolech většinou nastavujeme zhruba 80/150 psi. Ridley má lineárnější průběh zadního odpružení, a tak to musíme kompenzovat větším tlakem. U vidlice se jedná o tabulkovou hodnotu, a tudíž o její tovární nastavení.

Když jsme si pohráli s nastavením, dosáhli jsme spokojenosti. Tlumicí jednotky jsou v prvních milimetrech zdvihu velmi jemné, citlivé, vnímavé i k drobným podnětům. Směrem hlouběji ale razantně ztuhnou. Není to však nepříjemné. Vše, co se děje na začátku a uprostřed zdvihu, je zpracováno nekompromisně, kola skvěle kopírují nerovnosti. Až v poslední řekněme třetině zdvihu je projev odpružení jednotek tvrdší. Vše nasvědčuje ostřejší jízdě.

 

 

Bike s duší dítěte, tak na nás působí hravost kola. Ač se jedná o ostrou crosscountryovou raketu a geometrie je spíše závodního provedení, s Raftem se rozhodně nebudete nudit. Celkové pojetí včetně vidlice skloněné pod úhlem 67,5° dovoluje objevovat terénní ježdění. Levá, pravá, prudká, plytká, je to jedno, Ridley hravě střídá, ale i dobře vede směr. Sklon vidlice spolu s lehce delší zadní stavbou (435 mm) přinášejí vyvážené vlastnosti. Jezdec je situován do středu kola, i to se počítá, efektivita záběru není omezena.

Mohutné karbonové přepákování zadní stavby podporuje tuhost celku, rám se nekroutí ani tady. Jen lehce bojujeme s běžným servisním úkonem – kontrola dotažení šroubů před jízdou. Jediná šance je ta, že musíme vyjmout tlumič. Stačí jen přední oko. Na šrouby je i tak potřeba imbus s kulatou hlavou, abychom se na ně vůbec dostali. Jeden pak drží rám v plném zdvihu a druhý utahuje. Že toto neřešíte? Nám se tato kontrola vyplatila. Šrouby jsme museli pojistit lepidlem, i tak se nám během několika dnů testování dvakrát povolily. Jinak z kola nevyšla za celou dobu testu ani hláska, v tomto směru je vše v pořádku.

 

 

Řídítka bychom uvítali širší, přece jen 740 mm už je spíš limitních, a představec i kratší. Reakce předního kola na impulz od řídítek ale je i při délce představce 70 mm celkem rychlá a nikterak nás neuvádí v rozpaky. Velmi příjemné je ovládání zámku obou tlumicích jednotek otočnou rukojetí na levé straně řídítek. Jeden lehký pohyb a máme pod zadkem pevnou raketu. Druhý pohyb a máme tam žehličku, stále ale raketovou.

Pro ovládání teleskopické sedlovky je použita páčka Wolf Tooth, která je velmi příjemná na dotek a palec z ní neklouže. Její přepákování dává ovládání až sametový průběh. Teleskopická sedlovka se zdvihem 125 mm k XC kolu patří, není nutno více milimetrů.

 

 

Pohon je precizně zvolený k typu kola. Sram s 12stupňovou kazetou s rozsahem 10–52 zubů a převodník s 32 zuby nás dostávají do rauše. Sice se v asfaltových a rovinatějších úsecích často pohybujeme u omezovače otáček našich nohou, ale v terénu je to úžasné. Hlavně 52zubý pastorek – kolikrát je výjezd limitován jen našimi gymnastickými schopnostmi, protože nejde o to, zde tam bike vyjede, ale zda se udržíme v sedle a zda nám neprohrábne zadní kolo.

 

 

Celou tuhle zábavu krotí dvoupístkové brzdy Sram, které v kombinaci s ocelovými kotouči odvádí bezchybný kus práce. Kola zastavíme vždy a citlivě, brzdy jsme v našich podmínkách nikde neutavili.

 

 

Šedá eminence Ridley Raft XC je kolo, které chcete mít doma. Nenápadné, ale překvapí vás v každém okamžiku. Budete se s ním prohánět po XC tratích a drtit soupeře a druhý den po závodu si s ním dáte výlet po trailech a užijete si spoustu legrace za jeho řídítky. Zůstává dost prostoru pro doladění dle představ každého jezdce, který jej osedlá. Ale taky jej můžete nechat tak, jak je, a jen si užít každý centimetr jízdy s tímhle nenápadným hrdinou našich dní.

Připravil: Ondřej Bílek

Foto: Jaroslav Svoboda


TECHBOX

  • rám karbon, Elite Series
  • tlumič RockShox Sidluxe
  • vidlice RockShox Sid SL Rush
  • zdvihy 100/100 mm
  • řazení/přehazovačka Sram GX, 1×12
  • kazeta Sram GX Eagle XG-1275 (10–52 zubů)
  • kliky Sram Stylo 7K Eagle (převodník 32 zubů)
  • brzdy Sram Level TL DB, kotouče 180/160 mm
  • zapletená kola Forza XCD-SL, 23mm vnitřní šíře ráfku (sériově; na testovaném kole DT Swiss X-1900 AL, vnitřní šíře ráfku 25 mm)
  • pláště Vittoria Barzo XCR, 29×2,25“ (sériově; na testovaném kole WTB Nine Line light, 29×2,25“)
  • teleskopická sedlovka Ridley, průměr 31,6 mm, zdvih 125 mm
  • sedlo Selle Italia, model X
  • řídítka 4ZA Stratos Flatbar, průměr 31,8 mm, šíře 740 mm
  • představec 4ZA Stratos Flatbar, délka 70 mm
  • hmotnost kol (P/Z) 1935/2505 g (včetně pláště, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)
  • hmotnost 12,22 kg (velikost L, bez pedálů)
  • cena 129 900 Kč

web produktu


 


POHON

Sram GX Eagle je přesné řazení s tvrdším chodem. Kazeta s rozsahem 10–52 zubů a převodník s 32 zuby jsou v terénu velkou oporou, při jízdě v rovinatějších úsecích nacházíme limit.

BRZDY

Dvoupístkové třmeny Sram dávkují sílu přesně, destičky ji přenášejí na ocelové kotouče o průměrech 180/160 mm.

TELESKOPICKÁ SEDLOVKA

Vlastní produkt Ridley nás příjemně překvapil. Jemný a přesný chod, nikdy nezadrhl a rychlost výsuvu je zcela optimální, aby sedlo bylo včas pod zadkem a zároveň jezdce svou rychlostí výsuvu nezranilo.


TÉMĚŘ FULL KARBON

Lehký a tuhý rám je karbonový stejně jako zadní stavba a vahadlo – jen poslední přechod k tlumiči je hliníkový. Provedení odpružení a vnitřní vedení lanek a brzdových hadic přinášejí čistý design, pocitovou jednoduchost, pozitivní je i ticho při jízdě. Vstup vedení pro zadní brzdu a řazení najdete z levé strany rámu, kabeláž ovládání tlumiče a teleskopické sedlovky dovnitř vstupuje přes prstenec hlavového složení. Jezdec si může na rám namontovat dva košíky, na spodní trubce může navíc volit z více pozic. Na horní trubce potěší příprava na uchycení kapsy s nářadím.

 

 


FOTOGALERIE

 


 

 

 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu