TEST: odpružená sedlovka Redshift Shockstop

21.8.2023
To snad nemůžou myslet vážně. O kolik desetiletí technického vývoje se vracíme zpět? Stejně jako u testovaného představce Redshift prostě jen zvedáte obočí a říkáte si: „Proč? To už tu přece bylo a z nějakého důvodu se neuchytilo.“ Nebo ne? No, nepředbíhejme.

První fakta. Odpružená sedlovka Redshift Shockstop využívá paralelogramový mechanizmus tlačící přes další člen na píst nad vinutou mechanickou pružinou. Její předpětí můžete nastavit otáčením víčka na dně sedlovky. Samozřejmě až po vyjmutí z rámu. Pružiny se dělají v několika tuhostech plus ještě můžete do té hlavní vložit jednu menší, pomocnou, pro skutečně urostlé cyklisty. Sedlový zámek se stahuje dvěma šrouby, což je praktické pro přesné nastavení požadovaného sklonu sedla. Zezadu je mechanizmus odpružení chráněn důmyslnou krytkou – blatníčkem držícím na magnetu.

 

 

Podobně jako u vidlice a tlumiče je i zde pro dobrou funkci nutné operovat se sagem, zanořením po usednutí na kolo. Doporučené hodnoty je možné nastavit orientačně podle manuálu výrobce dle vzájemné polohy jednoho z čepů a horního ramínka. Buď vám může pomoct druhá osoba, nebo ji při troše šikovnosti můžete nahradit fotoaparátem na mobilním telefonu. Nicméně po zkušenosti z testu doporučujeme nastavit sag tak, aby sedlovka při šlapání nedosahovala nulového zdvihu, tedy plného roztažení. A to z důvodu citelného dosažení dorazu v této poloze. Chybí tu totiž negativní pružina, která by pohyb zpět odpružila, a tak při nastavení příliš malého zanoření dochází k tomu, že pod zadkem při šlapání stále cítíte klepání sedlovky o doraz. Dobrým nastavením se tomu ale dá z velké míry vyhnout. Naopak dosažení zdvihového dna probíhá bez ostrého nárazu. Sice o něm víte, ale neděje se tak nikterak nepříjemně.

 

 

Jestli si říkáte, že jsme v popisu konstrukce zapomněli zmínit tlumení, musíme vás zklamat. Nezapomněli. Prostě tu chybí. A z našeho pohledu je to jediná velká piha na kráse testovaného produktu. Sice chápeme, že jednoduchá, téměř bezúdržbová konstrukce má například na dlouhých cestách mimo civilizaci své výhody, ale ignorovat vývoj, který cyklistická technika v posledních letech zažila (na mysli máme konkrétně sofistikované teleskopické sedlovky), je trochu nemístné. Pokud umíte plynule šlapat do kruhu, ideálně větší frekvencí, máte z velké části vyhráno. Avšak menší frekvence, méně zvládnutá technika šlapání a hned skáčete na sedle jako klokani. No a když přejedete výmol, který svou velikostí donutí sedlovku jít až na dno svých schopností, nastává nedůstojná katapultáž ze sedla. Obzvláště v této cenové hladině. Kdyby v Redshiftu na tomto zapracovali, měli bychom tu téměř dokonalý produkt.

 

 

Schopnost této sedlovky zpříjemňovat jízdu nepříjemným terénem je totiž impozantní. A to dvakrát podtrháváme. Ilustrovat to může jeden moment z testu, kdy vedle sebe jel tester na gravel biku s touto sedlovkou na skutečně rozbité polní cestě, plné stavebního odpadu, vedle dalšího jezdce na běžném XC hardtailu. Zatímco Shockstop absorboval všechny nemalé nerovnosti a jezdec tak celý úsek absolvoval relativně pohodlně v sedle a za plného záběru nohou, jeho parťák na biku neustále odsedával a šlapal vestoje. Shockstop propůjčuje běžnému gravel biku pohodlí s nádechem nízkozdvihového XC fullu. A stejně jako u představce, i zde vás ten rozdíl nejvíce praští do těla ve chvíli, kdy sedlovku vyměníte za konvenční pevnou. Váš zadek na vás okamžitě vrhne vyčítavou otázku: „To jako fakt?!“ Kladně hodnotíme i velkou tuhost konstrukce bez vůlí a absenci jakéhokoliv zvukového projevu. Kdo by měl obavy ze změny polohy sedla v průběhu pružení, tak ať je odloží stranou. Zvolená kinematika tento jev redukuje na minimum. Nic, na co by se rychle nedalo zvyknout.

Jak to tedy uzavřít? Pokud jste ochotni akceptovat nevyspělost pružení, je přínos této sedlovky pro vaše pohodlí při delších jízdách jednoduše obrovský. Návrat do minulosti byl v tomto případě dobrý nápad. Jen ta vyspělost pružení kdyby odpovídala přítomnosti…

Připravil: Jaroslav Novák


TECHNOBOX

  • průměr 27,2 mm
  • délky 280 a 350 mm
  • offset 7 mm (respektive 12 mm při 25% sagu)
  • zdvih 35 mm
  • další varianty Shockstop Pro RT (lehčí o 130 g)
  • hmotnostní limit 110 kg
  • hmotnost 510 g (verze 280 mm)
  • cena 5790 Kč

webové stránky produktu

 

plus

  • obří přínos pro komfort (a značný i pro výkon)
  • tuhost konstrukce bez vůlí
  • tichý chod
  • minimální změny pozice sedla při pružení

 

minus

  • absence tlumení (nedostatek s vykřičníkem)
  • citelné dosažení horního dorazu (netlumená rána)

FOTOGALERIE


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu