TEST: MMR X-Grip 00

20.7.2023
Kdybyste se postavili kousek od španělského gravel biku MMR X-Grip 00, novinky pro tuto sezonu, a zadívali se na něj, možná nám nebudete tak zcela věřit, že se jedná o celkem dostupný stroj. Jeho zpracování maskuje už i fakt, že má hliníkový rám. Je tahle „hlína“ podobně zajímavá i z pohledu jízdních vlastností?

 

Začněme třeba právě u hliníkového rámu z osvědčené slitiny 6061. Základní popis hovoří o tom, že je postaven z třikrát zeslabovaných hydroformovaných trubek, nechybí mu pevná osa standardních rozměrů a třmen kotoučovky se montuje přes rozhraní Flat Mount.

Popis vizuální ale přidá zajímavosti. Většina svarů je opracovaná, vyhlazená, takže celek se spíš tváří jako karbonový. Do reality vás vrátí až přiznané svary u středového pouzdra, zadních patek a brzdového můstku v sedlových vzpěrách. Nechybí montážní body pro dva košíky na lahev, pro blatníky i nosič. Nohy karbonové vidlice s hliníkovým krkem pak nesou každá po dalších třech montážních otvorech.

 

 

Dojem dražšího kola (cena tohoto modelu činí bez desetikoruny 50 000) podtrhne vnitřní vedení kabeláže už od řídítek. Hadičky brzd i bovden řazení zmizí už pod představcem, na řídítkách je nevidíte. Umožňují to speciální kónické podložky, které vytvoří prostor kolem kruhového profilu krku vidlice. Úchop je možné snadno snížit, podložky jsou ze dvou kusů, dají se snadno rozpojit. Kabeláž opouští rám pod středovým pouzdrem, poté už putuje po spodní straně řetězových vzpěr. To z nohy přední vidlice vystupuje až těsně nad třmenem.

Při volbě velikosti kola do testu jsem dal na tabulku. Značka doporučuje vybírat podle výšky jezdce a výšky jeho rozkroku. Se svými parametry jsem skončil u XL, byť běžně sedlám velikost L a nemám problém ani s M. Po zkušenostech mohu říci, že v něčem by bylo lepší L a v něčem XL. Může za to pojetí geometrie.

 

 

Kupříkladu hodnota reach, tedy dosah, vodorovná vzdálenost mezi svislicí spuštěnou středem vršku hlavové trubky a středem šlapací osy, se u XL ukázala shodná jako u L řady jiných značek – a to dokonce u modelů, které nabízejí neutrální posed, tedy lehce kratší a vzpřímený. Při ovládání tohoto kola jsem tedy nepocítil omezení, tohle pro mne bylo fajn, zato vysoká hodnota stacku mě potrápila (vzdálenost vrcholu hlavové trubky od středu šlapací osy měřená na svislici). Kdykoliv jsem zastavil a stoupnul si obkročmo přes horní trubku, byla v přímém kontaktu s rozkrokem. Pak se bojíte v kritické situaci seskočit z kola… Rozdíl 32 mm proti velikosti L by tu byl znát. Současně je také lehce výše situováno těžiště.

 

 

V terénu jsem v ovládání kola tedy nebyl limitován. Posed je kratší (u velikosti L bych napsal krátký), přehledný, MMR jsem měl stále pod kontrolou. A to je osazeno 120mm představcem. Právě on ale ve finále plnil důležitou funkci – zklidňoval kolo, vedení směru. Vidlice je totiž poměrně postavená pod úhlem 72°, rozvor lehce kratší a X-Grip 00 se projevuje velmi živě. Citlivě reaguje na pokyn od řídítek, jako by byl stále ve střehu; když dostane impulz, okamžitě mění směr, nemá problém zatočit takzvaně na pětníku. S krátkým představcem, řekněme moderně 80mm, by to byl neposedný ďáblík, živel, jehož krocení a udržení ve stopě by místy dalo práci. Delší představec posune těžiště víc nad přední kolo, zatíží se předek, projev zklidní. V sériovém osazení tak celek předvádí příjemnou souhru. Zmíněné zvýšení těžiště jsem nijak nepostřehl.

 

 

Když se podíváte do tabulky s vybavením, uvidíte, že na komponentech se nešetřilo. A pokud ano, tak tam, kde to má minimální následky. Příklad za všechny – kliky Shimano GRX jsou nahrazeny dostupnějším modelem FSA Gossamer. Řazení i brzdy Shimano GRX jsou z vyšších řad 810/812 (vše fungovalo výborně), zapletená kola se honosí nápisem Vision, dceřinky právě FSA.

Nejspíš i díky jejich přítomnosti a kvalitě můžeme napsat následující. Jestli nás gravel MMR X-Grip v něčem dostal do kolen, je to vyloženě parádní odpich a hladový tah na branku. Za každým šlápnutím vyráží kolo náruživě vpřed, jízda na něm má jiskru a šmrnc. Okamžitě nabírá vyšší rychlost, nezastavují ho výjezdy, nezleniví ve stoupání, pořád chce jet svižně dál. Však také celek váží jen deset kilogramů, a to je hodnota, kterou jsme zvyklí vídat s malým rozdílem i u mnohem dražších, karbonových modelů. Mimo jiné to svědčí o kvalitním materiálu rámu. Ten podporuje tuhá vidlice i komponenty Ritchey. Jednička s hvězdičkou, milé MMR.

 

 

Dostupná cena kola vystavuje limit pro volbu materiálu (i komponentů) a ten zas určitým vlastnostem. Zatímco rychlost nebyla ovlivněna a geometrie se uvedené netýká, komfortu už ano. MMR X-Grip 00 je tvrdé kolo, jinak se to napsat nedá. Důsledně a do puntíku informuje o stavu povrchu pod vámi, plně prozrazuje svůj hliníkový původ – pocítíte i menší nerovnosti, ty velké pak důrazně, pokud kolu trochu neodlehčíte. I tady se promítnou jinak výborná kola, vyšší hliníkové ráfky toho totiž taky moc neodpustí. Při jízdě vestoje v rozbitějším sjezdu je patrné, jak kolo lehce poskakuje a vytřásá vás, jak jsou masírovány nohy.

Pohodlí vsedě by jednoznačně pomohla kratší sedlová trubka, která by nechala více vyčnívat sedlovku – a pokud by ta byla karbonová (okamžitou výměnu po koupi kola lze jen a jen doporučit), mohla by komfort opravdu hodně pozvednout svým předozadním pružením. I tohle je za mne jasný důvod vybrat si menší velikost kola, když jsem na pomezí, obzvlášť pak v případě rámu s malým slopingem, jaký nabízí testované MMR.

 

 

Velkou měrou tak do pohodlí mohou promluvit pláště, širší a objemnější modely. Vejdou se? Prostor kolem osazených plášťů Hutchinson Overide širokých 38 mm zůstává celkem slušný – u sedlových a řetězových vzpěr je to v nejužším místě 10 mm, vidlice je dimenzovaná o poznání více, zde metr ukázal 15 mm. Samotné Hutchinsony nejsou vůbec špatné, o něco širší provedení by pohltilo ještě o něco více. Jen jsou zaměřené na sucho. Perfektně odvalují, takřka hladký střed jejich běhounu neklade skoro žádný odpor ani na asfaltu, i ony se promítly důležitou měrou do fantastického odpichu a lehkosti jízdy. Na suchu, v prachu šotoliny i lesní cesty jsou jisté a podrží, jen to chce na sypkém povrchu cit v práci s brzdou – jakmile bude stisk agresivní, utrhnou se do smyku. Tím spíš to platí na měkkém mokrém podkladu, kde citelně ztratí zuby.

 

 

Že vám test vyznívá takový „jo a ne“? Je to tak, ale taková už většinou bývá realita hliníkových rámů, i když i mezi nimi známe pohodlné stroje. MMR X-Grip 00 je velmi, opravdu velmi rychlá raketa, která si za tuto svou přednost uzmula své z komfortu. Přístup ke geometrii sice není ten úplně nejmodernější, ale vadí to, když kolo jako celek v tomto směru dobře funguje, nezklame? A pak je tu ještě jeden důležitý okamžik. Poměr ceny, výkonu a vybavení. Tady MMR bude jen těžko hledat vyzyvatele.

Připravil: Rudolf Hronza

Foto: Michal Červený


TECHNOBOX

rám G1 AC Concept Frame, hliníková slitina 6061, pevná osa 12×142 mm

vidlice G1 Carbon, pevná osa 12×100 mm

řazení/přehazovačka Shimano GRX RX810/RX812, 1×11

kazeta Shimano SLX (11–42 zubů)

kliky FSA Gossamer (převodník 40 zubů)

brzdy Shimano GRX RX810 (kotouče 160 mm)

zapletená kola Vision Team AGX i23, vnitřní šířka ráfku 23 mm

pláště Hutchinson Overide, 38 mm

sedlovka Alu, Ritchey Logic, průměr 27,2 mm

sedlo Selle Italia X3 Boost

řídítka Ritchey Road Comp Butano, šířka 420/460 mm (rozšířené spodní konce)

představec Ritchey Comp Switch, 120 mm

hmotnost 10,15 kg (vel. XL, bez pedálů)

hmotnost kol (P/Z) 1620/2290 g (včetně plášťů, duší, kazety, kotoučů, bez pevných os)

hmotnost pláště/duše 380/155 g (1 ks)

cena 49 990 Kč

webové stránky produktu


 


 

SEDLO

Model X3 Boost z dílny renomované značky Selle Italia patří k moderně krátkým (240 mm) a designově je vcelku unikátní i díky tvarovaným ližinám, které jsou v jednom kusu se skeletem. Kontaktní plochy se zámkem sedlovky jsou posíleny kovovou trubičkou. Sedlo bylo velmi komfortní, a to i díky středovému žlábku a otvoru. Jeho „pogumovaný“ povrch jistil pozici pozadí. Komfort se nesnížil ani při poposednutí více na špičku, typicky ve výjezdech či při tempové jízdě, protože špička je široká. Skvělá volba.

 

ŘAZENÍ

V případě řazení, ale ani brzd se MMR nedrželo při zemi, v hierarchii Shimana GRX sáhlo téměř nejvýše, totiž po verzích RX810 a RX812. Řazení rychle, přesně a ostře měnilo převody dle rozkazu, brzdy se citlivě dávkují a nabídnou vysoký výkon. Byli jsme si s nimi jistí ve všech okamžicích.

 

ZAPLETENÁ KOLA

MMR u modelu X-Grip 00 opravdu nešetřilo na komponentech, čehož jasným důkazem je zapletený set Vision Team AGX i23. Ten najdete i na citelně dražších kolech, i když v sériovém vybavení nebývá často vidět. Hliníkové ráfky jsou 30 mm vysoké a jejich vnitřní šířka činí 23 mm, jsou tedy perfektně připraveny pro gravelové obutí. Zapleteny jsou 32 dráty. Současnou samozřejmostí je kompatibilita s bezdušovým obutím. CNC opracované hliníkové náboje se otáčí na dvou, respektive čtyřech zapouzdřených ložiskách (přední/zadní).

 

RITCHEY

Snad až legendární logo najdete jak u dílů řízení, tedy představce a řídítek, tak u sedlovky, vždy jde o hliníková provedení.


FOTOGALERIE

 


 

 

oblast dotazu

3 komentářů

Klikněte zde pro vložení komentáře

  1. Mira (Miroslav.kutal@***) napsal:

    Vyměnil jsem na kole původní kliky za grx 800,výměna brzdových kotoučů za xt,pedály xtr.a až teď jsem na 50tis.Prodejce mi dal dobrou cenu.Za ty peníze super kolo.V takové výbavě nejde jiný gravel koupit a ještě jako bonus nejdou vidět bovdeny.

    1. r.hronza (hronza@***) napsal:

      Paráda! Jen se zeptám – karbonová sedlovka je na seznamu výměn taky?

      1. Mira (miroslav.kutal@***) napsal:

        To ještě nevím,ale sedlo jsem vyměnil za jiné. Původní mi nepasovalo.Ještě takový detail po dvou dnech zájíždění kola se v tahu začali ozývat hrozné zvuky,podle mně z klik,ale v servisu zjistili až všechno demontovatli promazali cca 2hod to trvalo. ,Že to dělá uchycení přehazovačky na rámu.Teď je ticho.

Menu