Quercus 10: Nejvýkonnější kůň ve stáji MMR

před 2 týdny
Španělský temperament v sytě vínové metalické barvě, která v kombinaci s matnou šedí umí pořádně zamotat hlavu, přesně tak na mě na první pohled zapůsobil e-bike od MMR. Krvavý odstín dokáže zvednout tep ještě předtím, než člověk vůbec nasedne. Spojte to s nějakým trailem a z kola mě budete muset páčit větví, protože ho už nebudu chtít vrátit. Však je Quercus nejsilnější oř v téhle španělské stáji.

 

 

To, co dělá model Quercus výjimečným už na první pohled, je prémiový karbonový rám s výrazným designem, který podle mě snad ani nemohl vzniknout pod rukama technika, ale zrodil se v hlavě někoho, kdo má cit pro tvar a estetiku. Tvary jsou sebevědomé, uhlazené, a přitom účelné.

 

 

Geometrie působí moderně, ale není vyhnaná do extrému. Očividně je kladen důraz na pocit z jízdy, což se projevuje vyváženou kombinací dlouhého reache a krátké zadní stavby (455 mm). Úhel hlavové trubky 65° dodává stabilitu ve sjezdech, ale zároveň s ním kolo neztrácí hravost. Za zmínku stojí i strmější sedlový úhel (77°), co vás posadí nad pedály; to prospívá efektivitě šlapání v kopcích, jejich zdolávání bez ohledu na prudkost, a přidává kolu i kousek cross countryové DNA. Ale pozor, tahle elektrická devětadvacítka disponuje zdvihy 150 mm, aby nedošlo k mýlce hned na úvod.

 

 

Rám má v sobě zabudovanou 800Wh baterii s možností přidání Range Extenderu pro překročení hranice 1000 Wh. A to už je nějaká porce energie. Je to ideální na delší výlety. MMR nabízí pouze tři velikosti rámu (S, M, L), jimiž ale podle tabulek pokrývá široké spektrum jezdců. Součástí rámu je i systém knockblock, který umožňuje pohyb řídítek v rozsahu 120° – brání tak poškození horní trubky. Obecně nejsem moc velký fanoušek takových omezovačů, už jen kvůli problémům při přepravě kola v autě, ale taky s ohledem na jízdní styl.

 

 

Celkově působí rámový základ velmi pěkně, ale až na spodní kryt, který je takový laciný a má nezarovnané ostré hrany. Podobně praští do očí krytka kabeláže, co vede do rámu. Ale to jsou jen drobné detaily.

 

 

Odpružení nesmíme vynechat. MMR se ho rozhodlo přenechat Foxu a bylo to dobré rozhodnutí. Osazený tlumič Fox Float X Performance i vidlice Fox 36 Performance odvádějí precizní práci a jsou dokonale vyladěné pro e-bikové použití.

Čtyřčepový systém zadní stavby se může na první dojem tvářit nenápadně, ale správným nastavením se probudí k životu. Je potřeba dobře si pohrát se sagem, s prvotním nastavením, protože zadní stavba je citlivá na přefouknutí nebo podfouknutí tlumiče, což snadno vede k nespokojenosti jezdce s kolem. Při dobře nastaveném odpružení vás ale čeká skvělá citlivost v malé frekvenci i solidní progresivita na větších překážkách či při dopadech a podobně. Zadní stavba čte terén čistě a přitom neplave, je tuhá, takže kolo působí vyváženě. Do kopce navíc překvapí dobrým přenosem síly a efektivitou.

Zůstává aktivní, ale nijak se nehoupe. Výsledek? Podvozek, který nevyžaduje kompromisy mezi pohodlím a výkonem.

 

 

Zastáncům toho, že pohon by neměl být řešen motorem sosajícím elektrickou energii, ale nohama čerpajícíma sílu z guláše a tyčinky, co byla v batohu, s radostí povím, že nemusejí jít proti svému přesvědčení. Přestože motor Bosch CX nabízí až 340 % podpory šlapání, při zvolení nižších jízdních režimů máte jistotu, že si pořád můžete dát velmi slušně do těla. Bonusem vám bude, že ujedete větší vzdálenost a můžete si dát víc jízd na vašich oblíbených trailech. Nebo můžete zapnout režim turbo a nechat se motorem doslova vytáhnout nahoru, žádné lano netřeba, leda pro kamaráda, co nemá elektropohon.

 

 

Ale teď vážně a konkrétněji. Kdo čtete naše testy pravidelně, víte, že některé komponenty, typicky třeba brzdy Shimano XT či různé druhy řazení, už víceméně přecházíme jednou větou. Jsou dobré, tečka. S motory Bosch to začíná být podobné. Vždy je chválíme za výkon, tichost, nastavitelnost, která mimo jiné určí, jak razantní bude záběr motoru, jak plynulá bude jízda a podobně. Ke zvolenému tu nelze mít výhrad, ani dílčích.

 

 

Dojezd je úzce spojený s elektropohonem. Díky baterii Bosch Powertube s kapacitou 800 Wh nabídne Quercus velmi slušný dojezd, a to i při využívání vyšších režimů asistence. V kombinaci s efektivním eMTB módem a plynulou dávkou výkonu je reálně možné se pohybovat okolo 50 až 80 km i v náročnějším terénu, a při šetrném eco režimu a v lehčím terénu lze přesáhnout i 100 km. S volitelným Range Extenderem (250 Wh) se pak možnosti výrazně rozšiřují – výlety přes 120 km nejsou výjimkou. Co je však důležitější než čísla, je to, že dojezd je konzistentní a software Bosch dobře predikuje zbytkový výkon podle stylu jízdy.

 

 

Chování Quercusu je stejně divoké, jako je temperamentní kraj, odkud pochází. Rychle se zvedá na zadní, když to chcete, ochotně zatáčí a v drsnějších pasážích dokáže nabídnout solidní porci zábavy. Technické dropy, prudké sjezdy nebo lehké dovádění, všechno zvládá s přehledem a ochotou. Je to typ kola, které se s vámi nebojí pustit skoro do čehokoliv, ale zároveň umí nabídnout zábavný projev i na klidné vyjížďce. Díky tomu si ho podle nás dokáže užít široké spektrum jezdců, od sportovně naladěných až po ty, kteří chtějí prostě jezdit pro radost.

 

 

Ve vzduchu působí stabilně, ale pro větší pocit kontroly při větších skocích bych uvítal vyšší zdvihnutí řídítek. Pokud jde o závodní ambice a agresivnější enduro styl, tam už začíná projevovat jisté limity – zejména v podobě kratší zadní stavby, která v technických výjezdech někdy nedrží stopu tak přesně, jak by bylo potřeba. Quercus ale nikdy nebyl stavěný jako tvrdé závodní náčiní, je to především hravý, živý trail bike s e-drive podporou, co vás udrží ve hře celý den.

 

 

Pro koho tedy je? Úplně pro všechny, co se rádi baví za řídítky a dokáží ocenit autentičnost, kterou MMR jednoznačně má. Je to skvělý univerzální stroj na zábavu a pokořování svých vlastních limitů.

Připravil: Lukáš Joža

Foto: Miloš Korejs


TECHBOX

  • rám Quercus Performance Carbon
  • motor Bosch Performance Line CX Gen5, 85 Nm
  • baterie Bosch Powertube, 800 Wh
  • displej Bosch Purion 400 + System Controller
  • tlumič Fox Float X Performance
  • vidlice Fox Performance 36
  • zdvihy 150/150 mm
  • řazení/přehazovačka Shimano XT M8100 (1×12)
  • kazeta Shimano Deore M6100 (10–51 zubů)
  • kliky FSA Alloy, délka 165 mm
  • brzdy Shimano XT M8120 (kotouče 220/200 mm)
  • zapletená kola XCR-9800 Hybrid MS, vnitřní šířka ráfku 35 mm
  • pláště Michelin E-Wild Competition Line, 29×2,6“
  • teleskopická sedlovka Fox Transfer Performance, průměr 34,9 mm, zdvih 150 mm
  • sedlo San Marco GND Dynamic
  • řídítka Race Face Turbine 35, šířka 780 mm, průměr 35 mm
  • představec Race Face Ride, délka 50 mm
  • hmotnost 24,2 kg (vel. M, bez pedálů)
  • hmotnost kol (P/Z) 3250/3850 g (včetně plášťů, tmelu, kotoučů, kazety)
  • cena 283 990 Kč

www.tsbohemia.cz

 


VÝBĚR KOMPONENTŮ

MMR se u Quercusu nesnaží šokovat, ale přesně ví, kam sáhnout pro jistotu. Odpružení Fox Performance, pohon i brzdy Shimano XT, pláště Michelin E-Wild nebo kokpit Race Face patří právě k osvědčeným jistotám. Vše má svou funkci, kvalitu i váhu v celkovém zážitku z jízdy.

TELESKOPICKÁ SEDLOVKA

Jestli se někde opravdu nešetřilo, je to teleskopka – pochází od Foxu, disponuje zdvihem 150 mm (u velikostí M a L, u S 120 mm), funguje spolehlivě, a i když si na vyšší zdvihy dnes zvykáme, tady to krásně sedí k vyvážené geometrii kola. I ona dobře zapadá do výbavy, která podporuje styl kola, zábavný, ale přesný.

DVĚ BARVY RÁMU

Řeč nebude jen o kombinaci lesklé temně rudé a matné tmavě šedé u testované verze, ale o druhém provedení stejného modelu – u něj se můžete těšit na světle šedý mat a olivově zelený lesk.


SÁZKA NA JISTOTU

Quercus má motor Bosch Performance Line CX v jeho nejnovější generaci. Nabízí krouticí moment 85 Nm a až 340% podpory. Ta je přitom skvěle dávkovaná. Mile mě překvapil eMTB režim, který automaticky reguluje intenzitu podle síly šlapání, jízda působí přirozeně a probíhá bez nutnosti přemýšlet, co mám zrovna zapnout.

Ovládání je čisté a funkční. Displej i ovládací jednotka vycházejí z konceptu Bosch Smart System. Quercus má kompaktní ovladač s LED indikací režimu, který se ovládá palcem – nenápadný, lehký a plně integrovaný. Vedle něj je displej Bosch Purion 400, který nenabízí tolik funkcí jako Bosch Kiox 300, ale přehledně zobrazuje vše podstatné – aktuální režim, stav baterie a další jízdní data. Je velmi intuitivní a bez zbytečných serepetiček, které by odváděly pozornost od jízdy. Takže žádné složité přepínání, prostě jen šlapete a zbytek řeší elektronika za vás.

Software Quercusu se také opírá o chytrý systém Bosch, který dnes už neznamená jen to, jak moc motor pomáhá. Aplikace Bosch eBike Flow umožňuje detailní nastavení asistence (nástup, intenzita, citlivost) pro každý režim zvlášť, takže si můžete elektropohon naladit na míru. Vše běží přes bezdrátové propojení, přičemž se pravidelně aktualizuje i firmware. Užitečná je i integrace s platformami jako Strava nebo Komoot – a pro delší výlety oceníte přesnou predikci dojezdu podle profilu trasy i aktuální spotřeby.

 

 


FOTOGALERIE

 

 


 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu