Spotřební zboží, přesně to jsou destičky a někdy i kotouče. Což rozhodně neznamená, že by se jejich výběru neměla věnovat důsledná pozornost – přesně naopak. My jsme tentokrát vyzkoušeli tyto díly z nabídky renomované značky Trickstuff.
Už po instalaci kotoučů na náboje a nasazení kola do patek přichází první příjemné zjištění. Vzhledem ke zkušenostem s jinými kotouči, zejména dostupnějšími, tyto jsou naprosto rovné a není třeba je nijak dorovnávat. To zkracuje potřebnou dobu na nastavení pozice třmene na nejnutnější minimum. Kotouče s přívlastkem HD mají sílu 2,05 mm, aby zůstaly stále kompatibilní s většinou brzd na trhu, přitom ale nabídly maximální účinnost. Zatím jsou k dispozici jen pro šestiděrové náboje, a to v průměrech 160, 180 a 203 mm. Váha největšího průměru činí 190 g. V podstatě nejsou nijak odlehčené, brzdná plocha měří 15,5 mm, odvětrání mají nezbytné minimum, čímž se liší od varianty UL – ta má ve stejné specifikaci jen 155 g. U ní lze pak volit i sílu 1,85 mm nebo i průměr 140 mm. Liší se i menší styčnou plochou s destičkami, konkrétně 13,75 mm či 14,25 mm. To okem není postřehnutelné, výraznější opracování hrany kotouče ale poznáte okamžitě.
Kotouče jsme testovali s brzdami Sram Code RSC s destičkami TrickStuff Power s organickou směsí a typickou oranžovou barvou podkladové desky. Kompatibilita destiček pokrývá většinu hlavních výrobců brzd (Shimano, Sram, Formula, Magura), a samozřejmě i Trickstuff. V nabídce najdete ještě verzi Standard a Power+ s poniklovaným povrchem podkladové desky a Power Alu s lehoučkou hliníkovou základní destičkou pro XC účely.
Kotouč UL (UltraLight) jsem nasadil na přední kolo, HD verzi na zadní. Zajetí kotoučů a destiček bylo až překvapivě krátké, jako by do sebe sedly. Hned poté, co jsem si byl jistý, že se nezabiju při zajíždění, už jsem pelášil k prudkým štěrkovým zatáčkám v Brdech, abych prověřil, zda mě udrží a já se „nerozvěsím“. První prověrku následovala řada dalších, delších, náročnějších, a přitom ani jednou jsem nezaznamenal citelnou ztrátu brzdného výkonu.
Přehřívání ani jiné neduhy tu prostě nenastávají, ač se jezdec opravdu snaží, brzdí i kontinuálně, aby jim znepříjemnil bytí, ale nic. Pokles účinnosti, pokud nějaký nastal, nebyl citelný. To se mi s organickými destičkami často nestává, ale třeba se výrobci polepšili a stejně tak i má brzdná technika. Kotouče i po několika stovkách kilometrů jsou stále perfektně rovné, bez známek opotřebení.
Životnost destiček je dobrá, opotřebení odpovídá dosavadním nárokům, ještě tak řadu měsíců poslouží. Trickstuff ukázal, že umí nejen brzdami, ale i příslušenstvím k nim předčít řadu věhlasnější konkurence.
Připravil: Petr Štuka
TECHBOX
- hmotnost kotoučů HD 190 g, UL 155 g (oba 203 mm)
- cena destiček Power 760 Kč (další dle provedení)
- cena kotoučů HD 1300 Kč (203 mm), UL 1500 Kč (203 mm), další dle průměru
plus
- odolnost proti přehřívání
- opracované hrany a celkové zpracování
- výborný poměr výkon/cena, zejména u kotoučů
minus
- vyšší cena destiček
- menší výběr destiček pro některé modely brzd
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT