Třetí bratr – GT Sensor Carbon ST Elite

10.3.2024
Značka GT loni představila zcela nový, přepracovaný celoodpružený Sensor. Vlastně bych měl spíš napsat bratry Sensory, a to rovnou tři. Nejvýše je podle velikosti zdvihů karbonová varianta se 150/140 mm. O trochu níže najdete cenově dostupnější hliníkovou verzi se zdvihy 140/130 mm a nejníže pak opět karbonový Sensor s označením ST a zdvihy 140/120 mm. Právě tohoto třetího bratra jsme měli možnost prověřit.

 

 

Již z uvedených zdvihů je jasné, že Sensor ST má cílit na zdolávání všemožných trailů. Že jde o moderně pojatý trail bike pak podtrhuje i geometrie rámu. Sklon vidlice 65,4°, což je dnes už standardní hodnota v tomto segmentu. Oproti tomu sklon sedlové trubky 77,4° je vzpřímenější, než bývá běžné. Přesto se hodnota reach dostává na běžných 485 mm pro velikost L.

Tvar rámu je neotřelý a naplno těží z téměř neomezených možností karbonu. Masivní spodní trubka obdélníkového průřezu je v kontrastu k subtilní horní trubce. Tak to alespoň působí při pohledu z boku. Ze sedla je situace zcela odlišná. To, co chybí horní „rámovce” z boku, bohatě dohání svrchu. Působí rozpláclým dojmem a zcela zakrývá výhled na spodní partii rámu. Navíc se u sedlové trubky dělí na dvě části a současně s ní tvoří trojúhelník, tolik specifický pro GT. Rám je karbonový až na zadní stavbu, která zůstává u všech verzí hliníková, včetně vahadla.

 

 

Široká horní trubka designově nijak neuráží, ale měl bych strach o lak. Při šlapání totiž často zavadí nohavice šortek o její boky. V případě častějších vyjížděk bahnem bych logicky očekával ztrátu lesku právě tady. A to by byla škoda! Doslova se tu nabízí použití ochranné fólie.

Barevné provedení je subjektivně velmi povedené. Metalický tmavý modrozelený lak si hraje s okem pozorovatele. Výrazně mění svou barvu a odstín podle toho, jak na něj dopadají sluneční paprsky. Oko bikerovo se tak může kochat barevným spektrem od trochu fádní temně zelené až po výraznou metalickou modrou.

 

 

Po vytažení kola z krabice přišla drobná komplikace. Řídítka byla prostá jakýchkoliv značek pro centrické usazení do představce. Jejich nasazení od oka se napoprvé úplně nepovedlo a mé první kilometry byly tudíž poznamenány ne zcela stabilním řízením. Doma jsem kokpit zkorigoval a hned bylo veseleji. Přesněji hned bylo vše v pořádku.

 

 

Odpružení je zásadní. Testovaný model má k názvu Sensor ST ještě přízvisko Elite. Znamená to úroveň osazení. V tomto případě jde o levnější ze dvou verzí. Vepředu proto nalézám černou vidlici Marzocchi Bomber Z2 se zdvihem 140 mm. Typicky černé vnitřní nohy mají průměr 34 mm, a tedy i dostatečnou tuhost. Tlumicí patrona Rail umožňuje otáčením páčky pozvolné nastavení útlumu komprese až k úplnému lockoutu. Na spodku pravé nohy je kolečko nastavení útlumu odskoku. Vidlice Marzocchi se vždy vyznačovaly jednoduchým nastavením. Proto stačí nafoukat vzduchovou patronu na doporučený tlak dle tabulky na levé noze a o správné nastavení negativního tlaku se postará patrona automaticky.

Systém zadního odpružení se jmenuje LTS (Linkage Tuned Suspension), za písmeny se skrývá klasický čtyřčep. K vahadlu je připevněn tlumič Fox Float DPS Performance v provedení Trunnion, tedy snížený a v metrických rozměrech. Ani ladění tlumiče není žádná velká věda. Navíc když doporučenou hodnotu sagu najdu přímo na rámu vedle tlumiče. Praktické. K dispozici je nastavení odskoku a tři úrovně tlumení komprese podle druhu jízdy.

Zajímavé je, že jsem u zadní stavby nenašel možnost individuálního doladění geometrie pomocí tradičních otočných vložek flip chip. Ta totiž oproti předchozí verzi zcela zmizela. A to platí pro všechny bratry Sensory. Tuto funkci podle mne využívá jen malé procento bikerů a v GT proto upřednostnili snazší a jistě i levnější návrh kola.

 

 

Už po prvních odjetých kilometrech mi bylo jasné, čím bude tento bike vynikat. Je nezvykle výkonný při jízdě do kopce, obzvlášť v terénu. Vděčí za to šikovně promyšlené geometrii se vzpřímenou sedlovou trubkou, a hlavně zadnímu odpružení. To je i vzhledem k nižšímu zdvihu výrazně progresivní, takže bike stoupá velmi efektivně i s otevřeným odpružením.

Při volbě pohonu sáhli v GT opět k levnější komponentové řadě, konkrétně k Sram NX Eagle. Kliky Truvativ Stylo osazené převodníkem s 32 zuby výborně doplňují dobře fungující řazení. Pozitivně hodnotím i volbu převodníku. Využíval jsem celý rozsah kazety bez toho, že by mi někde chyběly nebo přebývaly převody.

Kritický ale musím být k ergonomii a s tím souvisejícímu ovládání. Protože brzdové páky mají jen běžnou objímku, a ne uživatelsky nastavitelný matchmaker, nejsou ani řadicí páčky vybaveny touto vychytávkou a mají jen pevnou objímku. Tím pádem jsou umístěny na řídítkách až za brzdovou pákou, a tudíž dost daleko od gripu. Pro majitele kratších prstů, jako jsem já, to znamená ručkovat po gripu téměř při každém řazení. Je to škoda, přitom brzdové páky první generaci matchmakeru podporují a řadicí páčky jsou k dostání v obou variantách.

 

 

Ve sjezdu GT Sensor parádně drží a neposkakuje. Tím mi dává možnost si v klidu vybrat stopu i v hodně rozbitém terénu. Samozřejmě, že nižší zdvih a vysoká progresivita zadní stavby jsou limitující a kolo přestává v těžkém terénu zvládat, ale to je přesně ten střet pocitu a reality – velmi schopný trail bike, jako je tenhle Sensor, ve vás snadno vyvolá dojem, že zvládne mnohem víc. Jenže zdvihem to je pořád ten samý trail bike, který se jen vy snažíte dostat dál. Co se zpracování terénu týká, nezaslouží Sensor kritiku, jen chválu.

Naopak problém jsou brzdy. Sram Guide T jsou sice čtyřpístkové, ale jejich projev je nepřesvědčivý. Postupné dávkování brzdné síly v podstatě chybí a brzdění působí nejistým, až gumovým dojmem. Zpočátku jsem se bál pustit do vyšších rychlostí nebo těžšího terénu, protože jsem jim nevěřil. Teprve po oddálení pák od gripů pomocí stavěcích šroubů jsem byl schopen z brzd vydolovat uspokojivější výkony tím, že jsem bral silněji za páky. U biku s karbonovým rámem bych rozhodně nejlevnější model od Sramu nečekal.

 

 

Celkové jízdní dojmy jsou veskrze pozitivní. Užil jsem si na tomhle biku plno zábavy. Rám je pro tyhle účely dostatečně tuhý, to bez pochyb. Tu samou vlastnost jsem ocenil ve stoupáních, kde navíc citelně podává pomocnou ruku perfektní geometrie – efektivní šlapání, jistota, stabilita. A ve sjezdu platí o geometrii opět jen to dobré. Všudypřítomný pak je vychovaný projev odpružení. Vyhlazuje terén, zůstává odolné vůči pohybům jezdce, je hospodárné.

 

 

Nový Sensor ST jednoduše do puntíku splňuje specifika současných trail biků. Je hravý v technických pasážích, stabilní v dlouhých rychlých sjezdech a výjimečně živý i v prudkých stoupáních. Ideální kolo na dlouhé flow traily, kde limitem bude jen bikerova výdrž. Navíc mu nechybí takové věci, jako je závitové středové složení BSA, snadno udržovatelné po častých bahenních koupelích. Anebo esteticky zvládnuté vnitřní vedení bovdenů. Vstup je klasicky na boku hlavové trubky, ale výstup na horní straně spodní trubky, kousek před spodním čepem tlumiče. To výrazně usnadňuje montáž a údržbu teleskopické sedlovky. Velmi dobře je vyřešena ochrana zadní stavby v okolí řetězu, a to jak řetězové, tak sedlové vzpěry. Nechybí ani chránič spodní trubky.

Nový Sensor ST je jednoduše výzva.

Text a foto: Matěj Stejskal

 

 


TECHBOX

  • rám Sensor ST Carbon, hliníková zadní stavba a vahadlo, boostová pevná osa 12×148 mm, patka UDH
  • tlumič Fox Float DPS Performance, Trunnion
  • vidlice Marzocchi Bomber Z2, boostová pevná osa 15×110 mm
  • zdvihy (P/Z) 140/120 mm
  • řazení/přehazovačka Sram NX Eagle (1×12)
  • kazeta Sram PG-1210 (11–50 zubů)
  • kliky Truvativ Stylo 6K (převodník 32 zubů)
  • brzdy Sram Guide T, čtyřpístkové (kotouče Sram Centerline 180/180 mm)
  • kola (ráfky/náboje) WTB ST i25TCS 2.0, Tubeless Ready, vnitřní šířka 25 mm/Formula
  • pláště (P/Z) Maxxis Dissector EXO/Maxxis Rekon EXO, oba 29×2,4“
  • teleskopická sedlovka GT DropKick, průměr 31,6 mm, zdvih 170 mm
  • sedlo WTB Silverado
  • řídítka GT Alloy Riser Bar, 780 mm, zdvih 20 mm
  • představec GT Alloy, 45 mm
  • hmotnost 14,8 kg (vel. L, bez pedálů)
  • hmotnost kol (P/Z) 2350/3250 g (včetně kazety, kotoučů, plášťů a duší, bez pevných os)
  • cena 104 999 Kč

web produktu


 

 


CHRÁNIČ ZADNÍ STAVBY

Masivní gumová ochrana řetězové vzpěry a vnitřní strany sedlové vzpěry brání trubky před poškozením od poskakujícího řetězu.

VIDLICE

Marzocchi Bomber Z2 se svými 140 mm zdvihu dodává jezdci klid a jistotu při jízdě. Celá v černém s typickým můstkem ve tvaru písmene M navíc zahřeje i na duši.

NORMALIZOVANÁ PATKA

U žádného z moderních rámů nesmí chybět univerzální patka přehazovačky (UDH). Ani Sensor ST není výjimkou. A nevadí, že je přitom použita přehazovačka se „starším“ uchycením.

PITNÝ REŽIM

Tvar rámového trojúhelníku v kombinaci s kratším tlumičem Trunnion dává prostor i pro velkou litrovou láhev. Ovšem s košíkem s bočním vkládáním.


GT A TRIPLE TRIANGLE

Historie značky sahá až do roku 1972, kdy automobilový závodník a svářeč Gary Turner svařil ve své garáži v Kalifornii pro svého syna BMX rám. Kola si všimli synovi kamarádi a Gary měl zanedlouho objednávky na další rámy. V 80. letech platila značka GT za lídra v BMX. Typickým znakem byla až za trubku sedlovou protažená horní trubka, na jejímž konci se skvělo logo GT. Začátkem 90. let se firma začíná orientovat na výrobu horských kol a zde vzniká pro GT typický design „triple triangle“ (třítrojúhelníkový).

Sedlové vzpěry jsou přivařeny k horní trubce a trubka horní, stejně jako kdysi u BMX, zůstává protažena. Tím vzniká třetí trojúhelník. Nejde ale jen o design, řešení přináší výhody nejen pro jízdní komfort (přenáší vibrace od zadního kola do celého rámu, a nejen do sedlové trubky – lépe se tak rozmělňují), ale zároveň zvyšuje příčnou tuhost zadní stavby. Nemluvě o tom, že jde o jasné poznávací znamení. V loňském roce dovršilo GT 50 let na trhu, na jeho bohatou historii vzpomíná u současných modelů samolepka s okřídlenou padesátkou.

 

 


FOTOGALERIE

 

 


 

 

 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu