Italský Fizik se po letitých zkušenostech s omotávkami na „berany“ vrhl do světa bikových gripů, a to rovnou se dvěma modely Comfortfeel a Racefeel. A mohu dopředu prozradit, že oba se velmi povedly.
Nejdříve se zaměřím na jejich společné rysy. V obou případech se jedná o jednostranné lock-on provedení o celkové délce 135 mm s pevnou vnitřní plastovou kostrou, která je potažena měkkou gumovou směsí s označením 20A. S tímto materiálem se často setkáváme i u gripů ostatních výrobců.
Záslepka vnějšího konce je potažena nejen měkkou gumou, ale pod ní se nachází vnitřní pevná kostra, takže se gripy při pádu nebo pokládání kola tak snadno neprodřou, neprorazí. Je skoro nepsaným pravidlem, že na tomto místě nesmí chybět výrazné logo – a nechybí. V místě, kde se dlaň opírá o tělo gripu největší vahou, je v plastové kostře výřez (od středu dlaně až k malíkové hraně) a tento prostor je vyplněn pouze vnější měkkou gumou. Na celkovou tuhost gripu to nemá pražádný vliv, zato to výrazně snižuje otlačení dlaní, a tudíž naopak výrazně zvyšuje celkový komfort. Výborná vychytávka, se kterou jsem se již párkrát setkal.
Instalace gripů je velice snadná, stačí imbusový klíč č. 3, čistý hadřík a montážní pasta pro karbonové komponenty (doporučuji použít, bez ní se mi oba modely lehce protáčely). U hliníkových řídítek stačí konce otřít hadříkem.
A teď už k jednotlivým modelům. Intuitivně jsem nejprve sáhl po komfortnější variantě, tedy po modelu Comfortfeel. Ten využívá dnes velmi oblíbené příčné lamely připomínající spodní stranu klobouků hub, tzv. lupeny. Odtud se vzalo pro tento typ gripů anglické označení „mushroom“. Lamely se po stisku gripu zbortí podle tvaru dlaně a dodají ruce měkký pocit. Ten je potřebný uvnitř dlaně, ale nežádoucí na konečcích prstů, které by se neměly o co zachytit – trpěla by tím ovladatelnost kola. Proto je na spodní straně gripu zcela jiná struktura v podobě malých kostiček přetnutých čtyřmi podélnými hranami, o které se konečky prstů perfektně zachytí. Na koncích u objímek jsou příčné lamely tenčí a blíže u sebe. Je to kvůli ještě většímu pohodlí pro palec. Vnější průměr gripů Comfortfeel je 32 mm, což je lehce nadprůměrná hodnota, a hmotnost jednoho gripu je 48 g. V nabídce jsou celkem čtyři barevné varianty.
Gripy Racefeel jsem testoval jako druhé v pořadí. Jejich hlavním úkolem je zajistit jezdci podporu, aby měl kolo maximálně pod kontrolou. Celý povrch gripů je pokryt malými kostičkami, stejnými jako u spodní strany modelu Comfortfeel, nechybí ani čtyři podélné hranky pro zachycení konečky prstů.
Ač jsem k němu byl zprvu skeptický, protože vypadal dost tvrdě, překvapil mě tenhle model příjemnou měkkou texturou kostiček. Ve výsledku nebyly o tolik méně pohodlné než první zmiňované. Ovšem úchop mají mnohem tužší. Při pořádném stisku jsem měl pocit, že mi ruce srůstají s řídítky a kolo je zcela pod mojí kontrolou. Ovšem na úkor pohodlí. Při delších vyjížďkách jsem začínal cítit zápěstí.
Aby úchop byl opravdu stoprocentní, je průměr gripů pouhých 29 mm. Lze je tedy snadno obejmout i s kratšími prsty. Subtilnější tělo se projeví i na celkové hmotnosti, která je pěkných 41 g u jednoho gripu. Také tento model je nabízen ve čtyřech barevných provedeních.
Fizik potvrdil své zkušenosti s kontaktními body kola i to, že pohodlí je pro něj víc než jen slovo. Gripy Comfortfeel a Racefeel jsou velmi povedenou prvotinou, která hodila pomyslnou rukavici ostatním hráčům na trhu. Kdybych se měl rozhodnout, po kterých sáhnout, chvíli bych váhal, ale přece jen bych nakonec raději zvolil pohodlí před pevným úchopem.
Připravil: Matěj Stejskal
FIZIK COMFORTFEEL GRIPS
- průměr 32 mm
- hmotnost 96 g (pár)
- barvy levandulová, temná červená Burgundy, khaki, černá
- cena 749 Kč
plus
- značné pohodlí
- kvalitní zpracování
minus
- nenalezeno
FIZIK RACEFEEL GRIPS
- průměr 29 mm
- hmotnost 82 g (pár)
- barvy levandulová, temná červená Burgundy, khaki, černá
- cena 749 Kč
plus
- jistý úchop
- neomezená kontrola kola
- kvalitní zpracování
minus
- po celodenním ježdění bolí ruce
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT