Současný trend gravelových plášťů je takový, že výrobci nabízí v zásadě dva typy. Hladký a rychlý do méně rozbitého terénu a pak sice pomalejší, zato však robustnější pláště s agresivnějším vzorkem a dobrou přilnavostí, které zvládnou vedle rozbitých polních a lesních cest i kořeny a kameny. A to je přesně případ modelu Bontrager Betasso RSL GX.

Konstrukce počítá s tvrdším zacházením. Písmena RSL GX označují ochrannou vrstvu s hustotou 60 TPI s čtvercově tkanou nylonovou bočnicí a pod vzorkem umístěnou vrstvou výrazně omezující riziko proražení. Směs běhounu je dvousložková. Na hřbetě tvrdší, rychlejší, na bocích měkčí, přilnavější.
Špunty jsou rozmístěny ve třech úrovních. Na středu pláště jsou nasázeny těsně za sebou pro co nejnižší valivý odpor. Po těch se jezdí nejvíce. Druhou řadu tvoří čtveřice různě velkých špuntů zlepšujících trakci na nezpevněném povrchu. A konečně třetí a poslední řada na bocích se stará o stabilitu v zatáčkách. Všechny špunty jsou spíše drobnější a stejně vysoké.

Obout pláště byla hračka. Stačila dvojice montpák a trocha cviku. Po nalití tmelu a nafouknutí pláště neházely a tmel nikde viditelně neunikal. Šířka ihned po nazutí odpovídala předepsaným 45 mm (v ráfcích s vnitřní šířkou 24 mm). Uvidíme, jestli časem nepovolí.
Šířka 45 mm je v současné době standardním rozměrem „terénních“ štěrkoletů a naprosto mi vyhovuje. Tlaky volím podle typu terénu mezi 30–35 psi (2,1–2,4 baru) na zadním kole a 25–30 psi (1,7–2,1 bar) na předním, což je o trochu méně, než doporučuje výrobce. Přesto jsem za celou dobu testování (tři měsíce) neměl jediný defekt a ani necítil, že bych šel někde „na ráfek“. A to jsem pláště nešetřil, a navíc jezdil bez vložek do ráfků.


Chování plášťů lze zjednodušeně popsat anglickým slovem úžasu – wow! Za celou dobu jsem nenašel slabinu. Na asfaltu se chovají až překvapivě živě na takový vzorek a pocitově nelepí. Na nezpevněném povrchu valí kupředu a drží. Ani když jsem s nimi vletěl na rozbitou polní asfaltku plnou hrubého štěrku, nezklamaly. Ovšem naprostý šok jsem zažil, když jsem se neplánovaně ocitl za deště na úzkém skalnatém sjezdu. Ruce křečovitě svíraly brzdové páky, ale pláště nepovolily a vedly kolo jistě a bezpečně dolů. Betasso jen tak něco nerozhází.
Před zouváním jsem zkontroloval vzorek a boky a nenašel jsem ani náznak výraznějšího poškození nebo opotřebení. Také šířka zůstala 45 mm, což mě potěšilo.


Betasso jsem poznal jako univerzální pláště pro terénní pojetí gravelbikingu, celodenní ježdění a bikepacking. I přes agresivnější vzorek vládnou překvapivou hbitostí, ale jejich největší devizou je jistota a komfort.
Připravil: Matěj Stejskal
TECHBOX
- rozměry 700×42, 45, 50 a dokonce i 55 mm (odpovídá šířce 2,2“)
- barva boků hnědá, černá
- provedení bezdušové, skládací patky, směs Gravel Dual-Compound, ochrana proti defektu RSL GX
- TPI 60
- hmotnost 630 g
- cena 1599 Kč
plus
- velmi univerzální model
- skvěle drží i na mokru
- kvalitní ochrana proti poškození
- překvapivě snadné odvalování i na asfaltu
minus
- nenalezeno
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT






MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT