TEST: Ghost Lector SF LC Essential

před 3 týdny

Ghost dokáže vyrobit kolo pro začátečníka i pokročilého jezdce, ale taky postavit parádní raketu pro enduro, DH či XC. A leckdy jde výrazně vlastní cestou. Model Lector SF LC Essential míří posledně jmenovaným směrem, měl by umět pokrýt nároky poměrně velké skupiny nadšenců. Takže závodníci, amatéři, hobíci, požitkáři, pojďme se na tenhle originální kousek podívat.

Začněme tím, že dlouho nepamatujeme kolo, které by tak jasně dělilo cyklisty na skupiny líbí/nelíbí. Ghost Lector je svůj. Jedno, do jaké skupiny patříte, jisté však vždy je, že vizáž nejezdí.

Lector SF LC by měl dle výrobce být stroj, který bude posouvat vaše hranice. Základem je samozřejmě tuhý rám. Co na to jezdcův zadek? Cestou ke komfortu by mělo být zakřivení vzpěr zadní stavby. Prohnutí by mělo simulovat funkci listového pera. K tomu přičtěme karbonovou sedlovku, byť většího průměru.

 

Spodní trubka je zespodu profilovaná, do žlábku se schovají bovdeny a hadička zadní brzdy, aby je pak překryl plastový kryt – kromě funkce držáku je i ochranou rámu před odletujícími kameny od předního kola.

 

Bike je vybaven i systémem Blocklock. Ten zamezuje protočení řídítek a tvoří tak umělý doraz v místech, kde by mohlo dojít k poškození rámu nízko uloženou páčkou řazení.

 

Hlavový úhel 68° je moderní, měl by dát kolu dobré vlastnosti při rychlé jízdě a v prudkých sjezdech. Ani v ostatních parametrech geometrie nenarazíte na nic, co by nebylo spojené s aktuálními trendy. Tedy až na jednu výjimku. Na rámu velikosti L výrobce samolepkou doporučuje jako ideální výšku jezdce 180–188 cm.

 

O komfort rukou a jistotu vedení kola se stará vidlice RockShox Reba RL Oneloc se zdvihem 120 mm, kterou je možné pohodlně zamykat páčkou z řídítek. Nastavení tlaku vzduchu v pracovní komoře provádíme nejprve dle tabulky tlaků z levé nohy vidlice, ale ukáže se, že následně je Reba pořád moc tvrdá, takže ubereme o 5–10 psi a začíná perfektně fungovat.

 

Pohon obstarává Sram Eagle 1×12 v kombinaci řazení/přehazovačka NX Eagle/GX Eagle. Ostřílená klasika, která funguje. Sice je to u tohoto kola těžítkem, ale musíme si uvědomit cenu celku.

Brzdy sice brzdí tempo v závodě, ale občas se přesně dávkovaná síla hodí. V našem případě se o to starají brzdy Sram Level TL s kotouči 180/160 mm. Tohle není s ohledem na určení biku špatné. Nastavení pozice páky dle vlastních potřeb je již obligátní záležitostí a obtížnost v naladění její vzdálenosti od řídítek běžným imbusovým klíčem je u tohoto modelu smutná klasika. Prostě kdo má tyhle brzdy, povinně si zařízne imbusový klíč a vozí jej s sebou. Běžně dlouhým se k regulačnímu šroubu nedá dostat, když je utažená páka na řídítkách.

 

O lehkost odvalování a adhezi se starají pneumatiky Maxxis Ikon 3C MaxxSpeed v rozměru 29×2,2“. Lehké pláště s příjemně měkkou směsí a svižným vzorkem. Kola dodalo Rodi, model Wheelset s hliníkovými užšími ráfky.

 

 

TEST

Když máme stroj vyladěný, jdeme šlápnout do pedálů. Ihned od prvního okamžiku je znát, že bike jde skvěle za pedálem. Pocit ze šlapání a stoupání je prostě lehkost sama. I když se postavíme do pedálů, bike vystřelí vpřed velice ochotně. Je znát, že rám je opravdu tuhý. Nijak se nekroutí a energie jde přímo do pohybu vpřed.

Jestli tedy něco tomuto konkrétnímu ztvárnění Ghostu Lector přistřihuje křídla, jsou to zapletená kola Rodi. Určitě nepatří k nejlehčím a ani k nejtužším, ale při jízdě překvapivě nevytvářejí dojem těžítek. Víte, že se pomaleji roztáčejí a jsou trochu poddajná, ale není to nic, co by vás zásadně štvalo, když si znovu uvědomíte cenu biku. Nějak ji bylo nutné udržet nízko.

Posed je i přes pozici sedla úplně vpředu v zámku sedlovky hodně natažený. Ghost se to snaží kompenzovat krátkým představcem, ale ani to nezabírá úplně. Na hladkých cestách se s kolem manévruje příjemně. Ale my rádi terén, tak neváháme a lomíme směr k lesu. Přední vidlice odemčená, nohy uvolněné, a tak svižně do nástrah lesních cest. Po prvních rychlých průletech je cítit, jak parádně pracuje přední vidlice. Netopí se, ani když šlapeme vestoje, a drobné podfouknutí bylo jednoznačně přínosem. Vidlice stíhá pobírat drobné nerovnosti, a přitom nás nechá rychle jet.

 

 

Zajímavý je pocit ze zadní stavby. Že by nahradila celopéro? To ne, zázraky se nedějí. Ale u drobných překážek je znát, že pohltí velké spektrum vibrací. Rozhodně jsme stále na pevňáku, ale je to příjemnější svezení než na kole, které není podobný „systémem odpružení“ vybaveno. Je to velmi pohodlná jízda na hardtailu.

Díky boostovým osám působí bike celkově tuhým dojmem a opravdu nás nenechá nikde ve štychu. Brzdy pomáhají velmi příjemným dávkováním usměrnit kolo přesně tam, kam potřebujeme. Pohon Eaglu je dostačující, převodů vagón a není problém při rychlé jízdě z kopce či s lehkostí ve stoupání do prudkého kopce. Tohle všechno funguje.

Jediné, s čím se nedokážeme stále sladit, je velikost biku. Při výšce jezdce 180 cm, tedy na spodní hranici doporučeného rozsahu, je Lector prostě dlouhý a jezdec natažený. Ona je totiž horní trubka na velikost L opravdu hodně dlouhá, načte dle tabulek 682,5 mm – a hodnota reach je také větší. Tenhle posed byl celkovou délkou dříve běžný, nyní je vzdálený trendu, kdy se i XC kola dělají spíše trochu kratší, snadno a rychle ovladatelná, přitom jistá, aby nebránila hltání velikých vzdáleností v tempu ani lumpačení na stezkách. Když jsme zkusili na kolo posadit jezdce s výškou 190 cm, tedy nad doporučenou výšku, jeho dojmy z jízdy byly lehce jiné, kolo se zdálo obratnější. Budiž to pro případné zájemce na velikostním rozhraní, ale i lehce mimo něj jistý návod. Při výběru velikosti doporučujeme si bike zkusit.

Ghost Lector SF LC Essential je velké kolo pro velké kluky a holky. Rychle pojede a pomůže lehce překonat i velké vzdálenosti – rám je bez ohledu na prvky výrazně pomáhající komfortu stále velmi tuhý. A pohodlí je na hardtail opravdu značné.

Ondřej Bílek

Foto: Petr Štuka

 

GHOST Lector SF LC Essential

rám karbonový, Lector LC, boostová pevná osa 12×148 mm

vidlice RockShox Reba RL Oneloc, boostová pevná osa 15×110 mm, zdvih 120 mm

řazení/přehazovačka Sram NX Eagle/GX Eagle, 1×12

kliky Truvativ Stylo 6K, převodník 32 zubů

brzdy Sram Level TL (180/160 mm)

kola Rodi Wheelset

pláště Maxxis Ikon 3C MaxxSpeed 29×2.2

sedlovka Ground Fiftyone Carbon, 31,6 mm

sedlo Selle Italia SLR Adjustable

řídítka Ground Fiftyone, šíře 760 mm, průměr 31,8 mm

představec Ground Fiftyone, 31,8 mm

hmotnost 11,42 kg (vel. L, bez pedálů)

hmotnost přední/zadní kolo 1870/2640 g (včetně pláště, duše, kazety, kotoučů)

hmotnost duše/plášť 185/450 g

cena 65 990 Kč

Geometrie (vel. L)

horní trubka 682,5 mm

hlavová trubka 110 mm

sedlová trubka 465 mm

zadní stavba 430 mm

rozvor 1214 mm

hlavový úhel 68°

sedlový úhel 73,7°

stack 635 mm

reach 496 mm

snížení středového složení 60 mm

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu