TEST: Canyon Aeroad CF SLX Disc eTap

23.9.2023
Již dávno můžeme vnímat značku Canyon jako silného hráče i mezi výrobci pyšnícími se dlouhověkou tradicí. Ono i těch pouhých jednadvacet let, kdy pod svým současným pojmenováním značka funguje (dříve Radsport Arnold – první kolo pod logem Canyonu pak v roce 1996), přineslo světu tolik vylepšení, že i ji lze zařadit k neopominutelným z pohledu vlivu na vývoj našeho oblíbeného sportu. Však zde také můžete vidět detail, který prozatím nemá výraznější konkurenci, a to nastavitelnou šířku řídítek.

 

Možnost úpravy kokpitu, kterou tento stroj v podobě komba s číselným označením CP0018 nabízí, není nějakou hračkou na každodenní využití. Vždyť kolikrát se chcete zabývat úpravou šíře v rozsahu 20 mm na každé straně, nebo neustálým kroucením závitu v řídítkách riskovat jeho „únavu“ a s ní spojenou zhoršenou kvalitu fixace? Na druhou stranu je vzhledem ke konstrukci stroje, kde je všechno vedení mistrně poskládáno uvnitř, aby ani kousek hadice nebo bovdenu nerušil dokonalou čistotu tvarů, skvělé řešení pro případný transport ve vaku nebo přepravním boxu.

 

 

A když už jsme mluvili o integraci, ještě se u ní pozastavme. Ve spojení s kombem je ještě jedna specialitka, a to provlečení hadic skrze rám a sloupek vidlice do nitra řídítek. Tato cesta je díky protažení hadic středem sloupku poměrně volná, což je důležité pro případnou manipulaci s výsuvnými stranami řídítek tak, aby bylo eliminováno riziko skřípnutí nebo jiného nechtěného poškození tohoto vedení. Současně si ale připomeňme, že s tímto řešením je spojena i omezená variabilita nastavení výšky, a to pouhých 15 mm. Sloupek je totiž zkrácen a celé kombo se na něj nasadí shora jako „víčko“ bez možnosti nekonečného počtu distančních podložek, jak je tomu u obvyklých představců. To je ale jen jeden z technických detailů tohoto stroje.

 

MASKOVANÉ POHODLÍ

Přestože je sedlová trubka široká jako veslo skifaře, uvnitř se pod „čárou ponoru“ skrývá jen zhruba třetinový průřez. Podle našeho názoru jde o naprosto dokonalé řešení v poměru komfort/aerodynamika, protože to, co je ukryto v rámu, pruží a vnější část sedlovky krájí vzduch. O práci karbonu uvnitř mnohé napovídá i pryžová manžeta na sedlovce kryjící otvor v rámu před nechtěným průnikem nečistot do nitra. Kolik prostoru pro flexi v rámu zůstalo, je pak snadno odhadnutelné podle pozice fixačního šroubu zámku sedlovky na zadní straně sedlové trubky těsně nad prostorem připojení podsazených sedlových vzpěr.

 

 

PRAVIDLA VĚTRNÍKU

Canyon nabízí pro sportovně laděné jezdce dle jejich naturelu dvě modelové řady. Vlastnosti Aeroadu by měly pasovat těm, kteří si libují v boji s odporem vzduchu. Dokonale vyhlazené tvary s jen minimální plochou, kam by mohl vítr opřít svou energii ve snaze uživatele zpomalit, to je zde vidět snad z každého milimetru plochy. I díky tomu se jednotlivé profily mění na své dráze jako vodní hladina za torpédem, aby nechávaly obtékat proud vzduchu bez negativního vlivu na výkon. K těmto informacím doplňme, že ani geometrie není podceněna, protože stroj se inspiroval u modelové řady Ultimate a jejího střihu Sport Pro slibujícího méně agresivní nastavení ve snaze ochránit svaly a pohybový aparát před diskomfortem. Zní to sice trochu divně, pokud se bavíme o kole s těmi nejvyššími ambicemi, ale co naplat, zpětná vazba od závodníků z nejvyšších pater profesionální cyklistiky má své odůvodnění.

 

KDE ŽE STARÉ ČASY JSOU

Pokud budete držet v ruce lanko a kleště na jeho zkrácení, můžete zůstat v této pozici pěkně dlouho. Stroj totiž zcela pohrdá jakoukoli známkou „klasiky“ v řazení nebo ovládání brzd. To, co nezůstalo v rukou brzdové kapaliny, na kterou nedá značka Sram coby média pro přenos energie brzd dopustit, zastane elektřina. Modelová řada Force AXS z nabídky tohoto amerického výrobce si pohrává s dotykovými ovladači dle již zažitého prstokladu, elektřinu pak využívá pro možnost informování o práci nohou i wattmetr integrovaný do klik. To, že ovládání řazení můžete měnit vlastní aplikací značky na základě konkrétních představ, nemusíme ani dlouze rozepisovat. Na co se ale těšíme již při představování kola, je efekt zapleteného setu z produkce DT Swiss s výškou ráfků půl decimetru obutých do plášťů Continental. Poslední informací je křesílko na rozmazlování pozadí z dílen Selle Italia, model SLR Boost. Konec přednášky. Vypnout počítač, zapnout dres a tretry.

 

 

REALITA NAD SLIBY

Jen závan úsměvu na tváři vzbudí vzpomínka na větu, že se kolo pyšní „méně agresivní“ geometrií. Drop mezi výškou nastavení řídítek a horní hranou sedla je díky dispozicím testera a velikostí kola dostatečně velký, ohebná páteř zatím funguje, tak proč trochu nezměnit toto zadání. I proto se zvuk zapleteného setu mění do hlubší tóniny, vše se zrychluje a my se začínáme bavit prostou radostí z rychlosti. Předek sedí jako přikovaný, páky ve vodorovné úrovni s horní plochou řídítek umožňují zcela dokonalé zapření do jejich hlavic, nic neruší plné soustředění na výkon. Takhle nějak si představujeme projev příkladné stability vedení, i když kdo by čekal od této sestavy s vysokými zapletenými koly něco jiného, byl by bloud. Udávaná hmotnost setu na úrovni 1550 gramů (bez ostatních součástí) je také velkou výzvou pro univerzály, spolu s jen minimálními omezeními v kopcích jsme si mohli užívat jeho absolutní ochotu k udržování tempa ve zvlněném profilu tras. A že se nám to líbilo, není třeba doplňovat, však také kolo zůstalo v redakci o něco déle, než bylo nezbytně nutné.

 

DOKONALE NAMAZANÉ SOUKOLÍ

Nejen dík projevu zapleteného setu byl ale tento stroj zdrojem spokojenosti. Vysoká známka putovala také k hodnocení tuhosti rámového základu. Naprostá spolehlivost přenosu energie v prostoru středového pouzdra vyvolávala vždy pocity spokojenosti, které pravověrný cyklista přetavuje do dalšího pumpování síly do pedálů ve snaze opět posunout hranice limitů k vyšším hodnotám. Ono pokud něco funguje zcela podle představ, jen těžko se o tom dá dlouze debatovat, prostě je to tak. Podobně bychom se mohli jen zmínit o úrovni komfortu. Ten totiž i přes jasné zaměření na aerodynamiku nebyl vůbec špatný. Někdo může sice podotknout, že v ližinách sedla by si dokázal představit něco více anatomického, ale i tato „klasika“ z produkce Selle Italia dokáže jezdci, který toho už na kole dost zažil, nabídnout dostatek prostoru pro odlehčení. A pokud k tomu připočítáte efekt sedlovky s minimalizovaným průřezem uvnitř sedlové trubky, nemůžete si na úroveň likvidace otřesů vůbec stěžovat. A co teprve, kdyby obutí dostalo trochu více na objemu – prostor v přední vidlici i zadní stavbě na to je, nebo naplno využilo možnosti tubeless, to by byla teprve pohádka. Ale dost. Na kdyby se nehraje a my byli i v této konfiguraci zcela spokojeni.

 

 

 

NEHLEDEJTE SLABINY

A pak je tu práce sady, kde jsme měli možnost opět si připomenout dlouho zažitá pravidla Sramu. Lehce ostřejší projev, zcela typický pro tohoto silného komponentového hráče, kdy v továrním nastavení pracujete jednou rukou na lehčí a druhou na těžší pastorky. Vlastně ani víc nepotřebujete, po většinu času zůstane dvojklik pro změny na převodnících bez práce a jen poklepáváním honíte řetěz po rozsahu kazety k docílení ideální kadence na zdolávání nástrah cesty. Jen občas bychom rádi doplnili řazení o externí ovladače, aby ruce nemusely putovat z komfortního úchopu široké horní plochy, ale ani takto jsme nenašli citelnou slabinu systému. Podle stejného scénáře se odehrávalo i hodnocení brzd. Sram je v tomto směru dostatečně čitelný a destičky nebudily za žádné situace obavy, že by nedokázaly pracovat s potřebnou citlivostí a vysokým efektem k bezpečnému vedení kola.

 

 

UŽ TO CHÁPEME

Ač jsme se v sedle kola snažili myslet jen na jeho chování, několikrát se do myšlenek vloudily čerstvé vzpomínky na letošní jarní klasiky. Vždyť tato značka díky fenomenálnímu MVDP získala skalpy z nejuznávanějších podniků a jen málokomu již vybledla hláška „dejte mu pár vteřin a je hotovo“. My se vlastně ani nedivíme, kolo je uhrančivé, chvílemi jsme měli dokonce pocit, že naše testovací jízdy jsou více v jeho režii než pod naší kontrolou. Jednoduše nás bavilo, pořádné opření do pedálů nabídlo okamžitý efekt, stroj držel bez jakéhokoli náznaku nestability zadaný směr. Prostě dokonalý společník pro zábavu. A tak to má být.

Připravil: Eda Pinkava

Foto: Michal Červený


TECHNOBOX

  • materiál rámu karbon Aeroad CF SLX Disc
  • vidlice karbon FK0060 CF Disc, kónický sloupek 1 1/8–1 1/4“
  • zapletená kola DT Swiss ARC 1400 Dicut, pláště Continental GP 5000 TL, 25 mm, hmotnost kol 1290/1670 g (P/Z, včetně kotoučů 160/160 – P/Z, plášťů, duší a kazety) hmotnost plášťů/duší 260/90 g
  • sada Sram Force eTap AXS (12 rychlostí, kazeta 10–28 zubů)
  • kliky Sram Force AXS Powermeter (převodníky 48/35 zubů)
  • doplňky kombo představec/řídítka Canyon CP0018 Aerocockpit (110/400–440 mm), sedlovka Canyon SP0046 Aero (aero), sedlo Selle Italia SLR Boost Superflow S (ližiny hořčík)
  • velikosti 443, 473, 503, 533, 563, 593, 623 mm
  • hmotnost 8,12 kg (velikost 593 mm, bez pedálů)
  • cena 159 299 Kč

web produktu


 


FOTOGALERIE


 

 

 

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu