Americký výrobce s velkým S ve znaku představil dlouho očekávanou novinku. Nejnovější generaci legendárního štěrkoletu Diverge. Do testu u nás v časopisu Velo půjde kolo co nevidět, nyní vám výrazně pozměněný gravel představíme alespoň mezi hlavními zprávami na webu. Pojďte se s ním seznámit a zjistit, co jsou u Specialized Diverge 2026 absolutní gamechangery ve třídě.
Štěrkolety se těší stále větší oblibě a spektrum jejich využití se rozšiřuje. Proto lidé ve Specializedu podle svých slov navrhli Diverge 4 s ohledem na co největší rozsah použití kola – měl vzniknout maximálně univerzální gravelbike. Svoji roli v použitelnosti kola budou hrát také jednotlivé specifikace, označené jako Pro, Comp, Sport či Expert. A záleží také na typu tlumiče Future Shock 3.0. Ale o tom níže…

Délky trubek postaru
Rozhodujícími vlastnostmi nového gravel modelu jsou pohodlí, univerzálnost a sebejistota, a to i v terénu. Nicméně kdo bude čekat razantní, snad až revoluční změny v geometrii oproti předchůdci, ten bude zklamán. V tomto ohledu zůstává Diverge 4 spíše při zemi a nepouští se do větších experimentů. Valná část rozměrů se nemění hlavně proto, že nebylo proč je měnit. Podle výrobce se nescházely stížnosti, ve kterých by od jezdců zaznívalo, že Diverge je geometrií zastaralý, méně schopný.

Geometrie zblízka
Ve dvou nejmenších velikostech se vlastně nezměnilo takřka vůbec. Teprve od velikosti 54 si lze všimnout výraznějších rozdílů. Pro větší stabilitu se vidlice položila na 71° a reach se protáhl o cca 10 mm. Stack přitom zůstal zachován. Stabilitě má nahrávat i snížení středu o 5 mm na 85 mm a prodloužení délky řetězové vzpěry na 430 mm. Tyto změny vedou k celkovému prodloužení rozvoru až o 26 mm u největší velikosti. Pro lepší stoupavost se zvedl úhel sedlové trubky na 74°. Tyto hodnoty jsou shodné jak pro karbonový rám, tak pro hliníkový. Nabídce Specializedu totiž figurují obě verze, ač větší místo mají hlavně dražší modelové řady s karbonovým rámem, kterých je rovnou pět (Sport, Comp, Expert, Pro a Pro LTD). Hliníkový rám osazený karbonovou přední vidlicí zastupují dvě řady, už podle hierarchie značky ty nižší – Sport a Comp. Samotný rámový set zatím není k dispozici a je otázkou, zda někdy bude.

Future Shock s pružinou i hydraulickým tlumičem
Absolutním gamechangerem u americké novinky má být zcela přepracovaný tlumič Future Shock 3.0. Tento produkt byl a je a pouze v režii Specialized. Od návrhu, přes vývoj, až po finální podobu. Umístěn je už od své první verze mezi představcem a hlavovou trubkou a v současnosti tento nenápadný prvek, podobající se téměř několika podložkám pod hlavou, poskytuje jezdci zdvih 20 mm. Sestává se ze tří modelů. Základní 3.1 obsahuje pružinu a jeho projev je podobný předchozí verzi 2.0. Pokročilejší 3.2 obsahuje nejen pružinu, ale i hydraulický tlumič, který se má starat o plynulejší chod a měkké dorazy. Nejvyšší verze 3.3 má navíc ještě kolečko pro plynulé nastavení tuhosti.

Funkce Future Shocku
Při správném nastavení má Future Shock 3.0 pohltit až 53 % nárazů, které by mířily do rukou a díky tomu uspořit až 11 Wattů. Tyto hodnoty jsou dle inženýrů ze Specializedu výsledkem laboratorního testování na sportovní univerzitě v Kolíně nad Rýnem. Subjektivní nevýhodou Future Shocku pak mohou být viditelné hadice brzd, které nelze protáhnout hlavovým složením. Hadice zkrátka prochází klasicky, a to prostupem u hlavové trubky. Součástí každého z modelů Future Shock 3.0 je u modelu Specialized Diverge trojice pružin o různých tuhostech podle hmotnosti jezdce a sada podložek pro jemné doladění předpětí. Díky tomu si lze chování tlumiče naladit dle libosti. Výměna pružiny je slibována na minuty a není k ní třeba žádného speciálního stahováku. Tlumič nevyžaduje pravidelnou údržbu, jako je tomu u běžného odpružení.

Pláště šířky až 50 mm
Již zmíněnému pohodlí a univerzálnosti jsou přizpůsobeny obě verze rámů, aby pojmuly pláště až do šířky 50 mm s mezerou okolo pláště více než 7 mm (dle ISO standardů). Na kole byly dle konstruktérů Specialized postupně testovány šířky 32, 40, 45 a 50 mm. Ti prozrazují, že v krajním lze případě obout i 2,2“ bikové pláště (bylo vyzkoušeno s modelem Specialized Airtrak, kdy okolní mezera mezi vzpěrami čítala 4 mm). Diverge 4 tak pozvolna nahlíží do MTB segmentu a může oslovit bikery, pro které je klasická XC devětadvacítka zbytečná. Běžně se budou modely Diverge 2026 osazovat plášti Specialized Tracer 45 mm nebo Terra 50 mm.

Speciální úpravy rámu pro širší pláště
Schopnost rámu pojmout co nejširší pláště vyžadovala nejen úpravu geometrie, ale i speciální konstrukční detaily. V případě geometrie jde o prodloužení přední vidlice a řetězové vzpěry. Speciální úpravu rámu pak najdete u středové osy na straně převodníku. Tento omezený prostor donutil techniky nahradit trubku plným karbonovým profilem s přesně orientovanými vlákny pro zachování pevnosti a pružnosti. V případě hliníku je v tomto místě trubka nahrazena výkovkem ve tvaru C.

Speciální sedlovkou vstříc pohodlí
U pohodlí Specialized Diverge 2026 ještě chvíli zůstaňme. Zatím jsme probrali nárazy od předního kola, ale stejné překážky musí překonat i zadní kolo, kde zkrátka není tlumič jako na fullech v kategorii MTB. Pro eliminaci rázů od zadního kola proto byla navržena karbonová sedlovka Roval Terra Seatpost. Umožnit sedlovce mírný pohyb pro zvýšení komfortu je obvykle nejsnazší řešení, než sahat do rámu a prodražovat jeho vývoj a výrobu o sofistikované technologie. Sedlovka Roval se standardním průměrem 27,2 mm má offset 20 mm, který je způsoben ohybem trubky přibližně 10 cm pod zámkem sedla, umožňuje až 18 mm propružení. Hmotnostní limit sedlovky je přitom velmi dobrých 125 kg.

UDH patka jako standard
Zásadní změnou je použití UDH patky a tím pádem možnost osazení nového bezdrátového systému Sram XPLR AXS 1×13. Ostatně pohon Sram dominuje všem modelům Diverge 2026. U hliníkových najdete mechanické 1×12 řady, u karbonových již zmíněné bezdrátové XPLR. Od nejlevnějšího Apexu u modelu Sport, až po RED u modelu Pro. V podstatě lze na novinku použít jakýkoliv pohon s širokou řetězovou linkou 47,5 mm. Té odpovídá již zmíněný Sram XPLR, Transmission, Shimano GRX a Campagnolo Ekar. Silniční dvoupřevodníkové sady s řetězovou linkou 43,5 mm použít nelze kvůli maximalizaci šířky plášťů. Ovšem zastánci přesmykačů si nemusí zoufat. Rám je kompatibilní s gravelovou sadou Shimano GRX 2×12. A zcela novou 1×12 bezdrátovou Shimano sadu má Specialized Diverge 2026 unést také. Zatím ji vozí ovšem jen vybraní zaměstnanci Specialized, jak jsme zjistili!

Úložný prostor SWAT nesmí chybět
Poslední zásadní novinkou je přepracovaný úložný prostor ve spodní rámovce s názvem SWAT 4.0. Nejen, že svým objemem překonává svého předchůdce o 5 %, ale vstupní otvor má největší, jaký kdy byl u štěrkoletů všech značek vyroben. Díky němu se má dát uvnitř rámu naráz schovat například: SWAT bundu, 2 duše, sadu na opravu bezduší, lepení, 2 montpáky, multiklíč, 2 CO2 bombičky nebo malou pumpičku či mini kompresor, klíče od auta a 6 gelů. Tento úložný prostor najdete ale jen u karbonového rámu. Takže připlatit si? Není to nutné, pokud nechcete to nejnovější řešení. Hliníkový rám totiž využívá úložný prostor SWAT 3.0 prvně představený u hliníkového Stumpjumperu. Jedná se zatím o jediný hliníkový štěrkolet s integrovaným úložným prostorem.
Co myslíte, způsobí nový Diverge 4 hlavně díky Future Shocku 3.0 a možnostem plášťů vrásky nejednomu příznivci MTB hardtailů? To se dozvíme brzy, při testu a až bude kolo na krámech…

připravil: Martin Kuška























MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT