Sram v ofenzívě – nový Apex s dvanáctkou v mechanice i elektronice

15.6.2023

Modelová řada Apex je dlouhodobě zaměřena na skupinu, která se chce kolem především bavit. To ale neznamená, že by chtěla své uživatele nějak omezovat v možnostech a technologiích, „usnadňujících“ cyklistům život. I proto nechybí široký rozsah převodů 1×12 pro štěrk, bikepacking, dobrodružství, příležitostné výlety a vše ostatní, co vás v sedle kola láká. Ať už s bezdrátovým AXS nebo klasickým mechanickým řazením DoubleTap, poskytuje tato úroveň plynulé a spolehlivé řazení, držení řetězu a řízené a výkonné hydraulické brzdy. To vše zrozeno s jediným cílem – hledáním zábavy.

Vše při starém

Co víc si lze v nové podobě nových řadících pák přát, než dokonale ergonomické tvarování, prstoklad shodný s vyššími řadami, nebo nastavitelnou vzdálenost ovládání brzdové páky podle velikosti dlaně a délky prstů. Nic přelomového, ale současně bez potřeby zásadní změny návyků oproti předchozím generacím.

U přehazovačky se můžete těšit na dvě varianty, a to pro kazety do velikosti 36 nebo 44 zubů na nejlehčím pastorku, druhou je pak Eagle, kompatibilní pro všechny provedení kazet a využitelností pro rozsahy až do 52 zubů na nejlehčím pastorku. Vzhledem k tomu, že druhá varianta disponuje možnostmi použití i s MTB kazetami, nepřekvapí informace o technologii Overload Clutch, díky čemuž je robustnější a spolehlivější než tradiční přehazovačky. Stejně tak zde naleznete funkci Cage Lock pro vyšší komfort při výměn kola nebo instalaci řetězu.

Posun i v mechanice

Zatímco konkurenční Shimano u vyšších řad na mechaniku prakticky zanevřelo, Sram se o vyznavače klasického řadícího lanka stará dobře. I proto se můžete těšit i zde na novou !dvanáctkovou“ podobu Apexu, právě v mechanické variantě. Ani zde nechybí úprava Reach Adjust umožňující perzonalizaci dle tvaru a velikosti ruky.

Chcete-li, aby vaše kolo dělalo všechno, tak potřebujete převody které všechno zvládnou. A v mechanickém Apexu se teď můžete opřít o možnosti přehazovačky XPLR, která rychle a hladce přesune řetěz po celé škále dvanácti pastorků s velkými ozubenými koly až do 44 zubů snadno a spolehlivě. Další úrovní je stejně jako u elektroniky varianta Eagle, využívající prakticky shodné technologie jako AXS, tedy Roller Bearing Clutch ke kontrole napnutí řetězu pro konzistentní řazení, design X-Horizon omezující veškerý pohyb na vodorovnou osu, stejně jako již zmiňovaný Cage Lock.

A pak je tu středobod dodávané energie pro pohyb, tedy kliky. Jediný převodník modelu Apex 1 Wide s kazetou se širokým rozsahem nabídne čistý způsob, jak se vypořádat s tolika disciplínami. Převodníky X-Sync s přímou montáží budou nabízeny v rozsazích 38/40/42/44 a 46 zubů, což ve spojení s možnostmi kazet nabídne opravdu velkou škálu využitelnosti. Zde doplňme, že kliky se širší osou Dub je prezentována kompatibilita s roztečemi zadních os 135, 142 a Boost, tedy 148 mm se zajištěním ideální řetězové linky i při použití širokého obutí.

K doplnění informací ještě doplňme že v této úrovni nebudou chybět ani kliky s wattmetrem, stejně jako samostatné hydraulické páky pro použití na rovná řídítka s třmeny Flatmount.

Elektronická podoba nového Apexu je plánovaná do prodeje již v průběhu června, zastánci mechaniky si budou muset počkat do září.

(tz)

foto Sram

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu