TEST: GIANT REVOLT ADVANCED 1 – Podejte mi ten špendlík!

před 2 týdny

Čas buď strašně rychle letí a člověk si to neuvědomuje, anebo to není jen pocit, že se gravel bike Revolt ještě ani pořádně nerozkoukal a Giant už je tu s novou generací. Je to ale vlastně jedno, jak to je, to důležité sdělení zní: nový Revolt je tu a slibuje opravdu hodně. (Tento článek je vzpomínkou na loňskou zimu, vyšel v časopisu Velo 1/2022.)

Sám Giant o svém stroji píše v kostce to, že je lehčí, pohodlnější a efektivnější, dále přizpůsobivější, protože má v zadních patkách otočné vložky flip chip. A pak je taky moderní třeba právě svou geometrií. A to jsou slova, jimž je potřeba podívat se na písmenka.

Flip chip. Otočné vložky. Změnou jejich orientace v zadních patkách lze ovlivňovat geometrii, konkrétně jde o posun uchycení zadního kola o 10 mm a následnou změnu délky řetězových vzpěr a rozvoru. I těch pár milimetrů udělá s jízdními vlastnostmi hodně. Chce se mi být stručný. Ano, tyhle vložky jsou tu. Ne, vůbec bych je tu nepotřeboval. Začínal jsem se s Revoltem prohánět terénem v živějším, agilnějším nastavení, tedy s kratším rozvorem a zadní stavbou. V běžných podmínkách, na blátě (mimo jiné viz jízdní fotka v tomto článku) a později i na sněhu a v mrazu, na pěšinách s ledovými odlitky kopyt koní i lidí i nepřetržitě vlhkém asfaltu. A nikdy jsem nenarazil na nějakou neposednost či nestabilitu kola, jen jsem si užíval jeho jiskrný náboj – jak fantasticky jde za pedálem i řídítky. Jinými slovy neměl jsem důvod otáčet vložky. Když jsem to zkusil, jen jsem se v tom utvrdil. Je pravda, že kolo s delším rozvorem je pak ještě stabilnější v rychlosti nebo na rozbitém povrchu, ta změna je citelná, ale už mi trochu chyběl jeho náboj a zapálení pro hru.

U některých kol vyzdvihujeme stabilitu, u jiných živost, ovšem mnohdy pak doplníme „ale“: že bohužel daní za to je nějaký kompromis. A Giant? Jeho nový Revolt je stabilní, ale… Ale bez vedlejších účinků! Stabilní kolo v rychlosti velké i hodně pomalé, přitom stroj nakažlivě obratný, když je potřeba. Až si říkám, proč takhle vyvážená nemohou být všechna kola. Proč se snažit upřednostnit některou vlastnost, když evidentně lze upřednostnit všechny naráz. Flip chip tu je, možná zbytečně, protože ho použijete jednou a dost, ale proč ne – neruší, nevadí, nepřekáží. A ne každý máme stejné představy o ideálu. Změna pozice vložek je velmi snadná a rychlá, avšak Giant pro jištění zvolil opravdu titěrné šrouby. Troufnu si tvrdit, že jejich hlavičky příliš opakování nevydrží. Upravit je nutné i pozici třmene, což je snadné napůl – stačí povolit a otočit adaptér, ale musíte znovu seřídit pozici brzdy.

Uf, jak začít o komfortu a nebásnit od začátku do konce… U některých kol píšeme, že sice jsou pohodlná, ale že další, už jen malá investice by jejich schopnosti posunula. V případě Revoltu podle mne peněženku otevřete jenom jednou. Při jeho nákupu. Neměnil bych nic. K dalším oblastem se ještě dostanu, teď ale k pohodlí. Ani na zmrzlém povrchu vydusaném koňmi do podoby agresivního vytřasadla jsem nezaznamenal okamžik, kdy by mi kolo chtělo vyrazit řídítka z ruky, vymlátit svaly z nohou a rozemlít zadek na sekanou. To samé ani při rázech při sjíždění nepravidelných schodů z klád. Žádné vibrace na hrubější šotolině. Citelná podpora adheze plášťů. Revolt je v komfortu extratřída – a to disponuje tvrdou teleskopickou sedlovkou. Konstruktéři vytvořili dokonale sehraný tým – materiál, tvarování trubek (zploštělá horní, ale i sedlová na svém spodním konci, podsazení jemných vzpěr…), ale také kvalitní sedlo a technologie D-Fuse, o ní viz samostatný box.

 

Chuť jet vpřed je značná, reakce kola na záběr do pedálů okamžitá – dáte Giantu silový impulz a on vystřelí vpřed poplatně jeho razanci, beze ztrát. Nepoleví ani ve výjezdech, ani v tempu na nekonečné rovině. Kvalitní rám a kola, dobře odvalující pláště, tohle vše si skvěle sedlo. Dokud máte sílu, tenhle gravel má neskutečný apetit. Když vám síla dojde, tenhle gravel má pořád neskutečný apetit. Tak to je. Hladové kolo, za kterým většina z nás bude neustále zaostávat.

Možná teď píchnu do vosího hnízda, ale teleskopická sedlovka u gravelu mi přijde divná. Zbytečná. Nechal bych ji jako volitelný díl – co kdo chce na gravelu, kole určeném do lehkého terénu, sjíždět, že potřebuje teleskop… Ale budiž, je tu, funguje bez problémů, zdvih 100 mm dokáže vytvořit slušný prostor. Dokonalá je ovládací páčka umístěná pod levou brzdovou pákou. V horním nebo spodním úchopu ji můžete zmáčknout, při držení za páky zvednout nahoru, vždy je po ruce. Nemá zbytečně dlouhý krok, moc nepřekáží, prostě dobrá práce. Podobně trochu nadbytečně vnímám vodítko řetězu, převodník NW (tvarování zubů narrow-wide) dokáže udržet řetěz dostatečně dobře. Ale zase – vodítko tu je, je v ceně, nepřekáží, nevadí, možná i občas pomůže, tak co.

Pláště už jsem zmínil v souvislosti s lehkostí jízdy. Maxxis Rambler je jednoznačně jeden z nejlepších plášťů na trhu, Giant dobře věděl, proč ho zvolil. Podpořil schopnosti celku, promítl se do nich. Dobře odvaluje a dostatečně dobře drží na většině povrchů – jen mazlavé bláto je při záběru a brzdění nad jeho síly, v zatáčkách ale výborně obstojí i v těchto podmínkách. A navíc je poddajný, což je zejména při bezdušovém použití skvělé pro adhezi i pohodlí. Klíčem ke spokojenosti s tímto obutím je i vnitřní šířka ráfku 25 mm, na té se nešetřilo. Širší sedlo disponuje taktéž širším středovým otvorem, který se neucpe vložkou kraťasů a jednoznačně ulevuje citlivým partiím. Tuhý skelet, tužší polstrování, výrazná opora, a přitom pohodlí. Vyvážené jako kolo samo.

Giant v novém Revoltu promítnul to, co o něm v našich očích platí už dlouho. Produkuje kvalitní kola, která našimi testy procházejí takřka bez výhrad, přidal zajímavé designy a laky, hlavně ty „měňavé“, a přitom je rozumný a uživatelsky vstřícný v cenotvorbě. Chcete-li výhodný poměr ceny a výkonu, je to právě Giant, kam bychom vás odkázali. A ten temně zelený lak se smetanovými logy, to je prostě k sežrání. A teď už mi prosím podejte ten špendlík, připíchnu si cedulku s nápisem Giant Revolt Advanced 1 na nástěnku s úzkým výběrem kol, která bych někdy chtěl. A připíchnu ho hodně vysoko, sportovní terminologií rozhodně až na stupně vítězů.

TECHNOBOX

Technologie D-Fuse – Giant ji poprvé představil v roce 2014 u cyklokrosových kol z nejvyšší kategorie. Osvědčila se, a tak expandovala vedle cyklokrosu i na výkonnostní silniční kola a gravel biky. Vše začalo speciálně tvarovanou sedlovkou, jejíž profi l jasně pojmenovává písmeno „D“ – její trubka je kulatá v přední části a plochá v zadní. Může tak lépe zpracovávat rázy a vibrace, činit jízdu pohodlnější bez negativních vlivů na další vlastnosti (rozsah flexe je 12 mm). Později se přidala i řídítka D-Fuse, zploštělá v horní části – díky tomu jsou dle výrobce o 10/30 procent „schopnější v komfortu“ v porovnání s klasickým kruhovým profi lem (úchop za páky/spodní úchop). U testovaného Revoltu má sedlová trubka profil, který s technologií D-Fuse také počítá, ovšem díky adaptéru není problém nasadit i běžnou sedlovku. Nebo třeba jako v tomto případě tu teleskopickou.

Připravil: Rudolf Hronza

Foto: Michal Červený

 

GIANT REVOLT ADVANCED 1

rám karbon, Advanced-Grade Composite, pevná osa 12×142 mm, flip chip

vidlice celokarbonová, Advanced-Grade Composite, krk OverDrive 1 1/8–1 1/4“, pevná osa 12×100 mm

řazení/přehazovačka Sram Rival eTap AXS/Rival eTap AXS XPLR, 1×12

kazeta Sram Rival (10–44 zubů)

kliky Sram Rival D1 DUB (převodník 40 zubů)

brzdy Sram Rival eTap AXS (kotouče 160 mm)

zapletená kola Giant P-X2 Disc, 24 drátů, vnitřní šířka ráfků 25 mm

pláště Maxxis Rambler, šíře 45 mm

teleskopická sedlovka Giant Contact Switch,

zdvih 100 mm, průměr 30,9 mm

sedlo Giant Approach

řídítka Giant Contact XR D-Fuse, 440 mm

představec Giant Contact, 8°, 70 mm

hmotnost 9,33 kg (vel. M, bez pedálů)

hmotnost kol (P/Z) 1570/2230 g (včetně plášťů, tmelu, kazety, kotoučů, bez pevných os)

cena 91 999 Kč

1

oblast dotazu

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu