RockShox SID se mění stejně jako XC tratě

27.7.2023
Uvedení nové generace vidlice RockShox SID je malým svátkem pro XC cyklistiku. Koncern Sram tuto převážně závodní odpruženou vidlici představuje právě nyní, a to hned v několika verzích, s novými systémy tlumení, vylepšenou negativní vzduchovou patronou a nově také třípolohovým systémem tlumení komprese. A aby toho nebylo málo, vidlici doplňuje i nová generace tlumiče SIDLuxe.

Od doby, kdy v devadesátkách RockShox SID otřásl mistrovstvím světa horských kol poprvé, uplynula spousta času. Výrobce spadající pod koncern Sram uvádí, že vždy pro něho při vývoji této vidlice bylo nejdůležitější hledat způsoby, jak umožnit jezdci, být na trati rychlejší. Přiznává, že dnes to vůbec není pouze o “odřezávání” gramů, protože XC tratě jsou převážně technicky těžší. Co to pro legendární “ix-cé” vidlici znamená v její nejnovější generaci? Podle konstruktérů nový SID můžete klidně nazvat jako downcountry vidlici, protože se do zdvihu dere jako její enduro sourozenci s více dostupnými milimetry. A to je přesně to, co potřebuje třeba Nino Schurter.

 

Nový RockShox SID ve svém typickém prostředí

 

Třípolohové systémy tlumení

Cross-country je především o efektivitě a ta je o kontrole. Získat více kontroly umožňuje rozsáhlejší nastavení, které nyní vidlice RockShox SID poskytují. SID a SID SL jsou vybaveny třípolohovými systémy tlumení (3P) – vy si tak vyberete, jestli zrovna pojedete zrovna na OPEN, LOCK nebo PEDAL. Testování nového systému bylo dle výrobce rozsáhlé a sám Schurter prohlásil, že především poloha PEDAL je pro něho obrovskou výhodou pro cross-country ježdění a závodění. Tato poloha má za úkol kombinovat účinnost šetrnou k wattům, pohodlí, trakci a ovládání kola, aby bylo možné stále efektivně stoupat nebo se pohybovat rychle a plynule na singletracku. Polohy LOCK a OPEN je pak snadné si představit. Mimo jiné je tlumení nazvané Charger Race Day 2 dle výrobce vůbec tím aktuálně nejlehčím na trhu.

 

 

Nová vzduchová patrona DebonAir+

I díky nové patroně má být novinka laditelnější více, než kdy před tím. Ať už se rozhodnete o pevné odpružení nebo chcete máslově měkkou jízdu, nastavením této patrony uděláte znatelný rozdíl především v podpoře středního zdvihu. S DebonAir+ nemáte ztratit progresivní pocit ze zdvihu na vrcholu, ale ani nepřijít o bezproblémový chod vidlice v plném rozsahu zdvihu.

Do patrony DebonAir+ se dostane více vzduchu – přesněji o 50% více v “negativce” a o 16% v pozitivní komoře. Tímto způsobem je upravena křivka pružení a má být snazší, vyladit patronu přímo pro váš – klidně i trailový styl jízdy. Ostatně i hledání “sweet spotu” pohodlí by mělo být jednodušší. Snižte tlak o 10 PSI a získejte nadmíru komfortu. Přidejte 10 PSI a nedovolte vidlici, nořit se přehnaně. RockShox SID má za cíl, dopřát možnost ideálního nastavení všem typům jezdců. Mimochodem to, co umožnilo takto navýšit objem patrony, byla i změna samotné konstrukce vidlice (SID nově využívá jak 32, tak 35 mm průměru u verze Ultimate 3P). Nový SID disponuje delšími horními nohami, a jeho horní i spodní pouzdra jsou tak plně zapojena ke snížení bočního zatížení.

 

 

Pokračující spolupráce s Maxima Racing Oils

Seznamte se s Maxima Plush Dynamic Suspension Lube – patentovanou směsí maziva, vytvořenou v partnerství s předními odborníky z oboru, z Maximy. Tato směs pro zlepšení kluzných vlastností byla navržena speciálně pro novou řadu RockShox SID. Směs má za cíl udržet odpružení bezproblémově spolupracovat za všech teplot a i v extrémech minimalizovat odpor, který musí kluzné plochy každého odpružení překonávat.

 

 

Co je ještě nového?

Než se přesuneme k novému tlumiči, shrňme si zásadní fakta. Máme zde nové systémy tlumení, vylepšenou vzduchovou patronu a nový třípolohový systém tlumení komprese. Plus u nového SIDu pokračuje spolupráce s Maxima Racing Oils a dostal i možnost, pořídit si ho v 35 mm konstrukci. Ale to není všechno. Robustnější konstrukce (která však neznamenala přírůstek na váze) je doplněna i možností, pořídit si RockShox SID s vyšším zdvihem, a to až 120mm. Vidlice do vínku dostává také nový paket pouzder pro hladký chod. Horní korunka je speciálně obrobena, aby snížila hmotnost celku, ale zachovala tuhost. A jako poslední – vzhled. Přichází charakteristické barevné provedení „Blue Crush“ a “Ultimate High Gloss Black” s novým lesklým grafickým paketem samolepek “Pearl White”. Váhově se SID dokáže dostat až na 1 352g. To platí pro 32 mm variantu. RockShox SID Ultimate 3P se 35 mm konstrukcí pak váží těsně pod 1 500g.

 

 

SIDLuxe – malý a výkonný tlumič

I tlumič SIDLuxe se může pyšnit tím, že stejně jako vidlice SID získal nový třípolohový systém tlumení. A to vedle stávající dvoupolohového (2P) systému. Obě možnosti nabízení jako skála pevnou pozici LOCK a otevřenou OPEN, ale 3P systém přidává již u vidlice SID zmiňovanou polohu PEDAL pro technická stoupání a šlapavé singletracky. Vylepšeno je také tlumení High Speed Compression a to tak, že výrobce tvrdí, že takto reagující kompresi jste dosud nepoznali. Všemu napomáhá zvýšený průtok oleje a vše je navrženo tak, aby tlumič co nejlépe spolupracoval s vidlicemi SID. Kompatibilita s nejnovějším dálkovým ovladačem TwistLoc Ultimate je samozřejmostí.

SIDLuxe je zabalený do podobného nového designu s možností charakteristické barvy “Blue Crush”. Rozměry jsou 190x45mm od úchytu k úchytu a váha se zastavila na 246g.

 

 

připravil: Martin Kuška

 

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu