Kotúčové brzdy – zásadná otázka

8.2.2007
Uvažujem nad prechodom z véčok na kotúčovky. Dostávam však protichodné rady. Údajne kotúčovky neznesú toľko čo véčka. Že pri dlhšom brzdení sa prehrejú, skrivia, zlomia. Fakt je, že som zažil zjazdy, keď som bol dlhé minúty „na brzdách“, aby som sa nezabil (napríklad pri zjazde zo Sliezskeho Domu). Vydržia ? Ak platí, že kotúčové brzdy znesú aj dlhšie tuhé brzdenie, dovolím si doplniť otázku : 1.Platí to aj o mechanických kotúčovkách (lepších – napríklad Avid, Hayes)? 2.Niekde ste písali, že hydraulické kotúčovky sa chladia lepšie. Prečo? 3.Chcel by som mechaniky z dôvodu prípadnej opravy (údržby) v zahraničí. Dá sa na kolene opraviť aj hydraulika ?

Obecně lze říci, že diskové brzdy snesou naopak větší zatížení než ráfkové, jelikož mají z pravidla vyšší brzdný výkon. Vždy ale záleží na porovnání konkrétních modelů. Pravdou je, že se kotoučové brzdy někdy přehřejí a ztratí pak velkou část ze své síly. To se ale může stát i u ráfkových brzd. Na to, při jakém zatížení se diskové brzdy začínají přehřívat, má vliv mnoho faktorů – tvar a odvrtání kotouče, brzdná směs destiček, tvar a odvětrání třmene. Pokud jde o porovnání mechanických a hydraulických verzí, vstupuje do hry i lepší tepelná vodivost kapaliny, ale už nijak zásadně. Pokud tedy zvažujete nákup například mechanické diskové brzdy Avid BB7, mohu vám ji směle doporučit jako velice dobrý typ. Porovnejte však cenu například s hydraulickou brzdou Shimano Deore a myslím, že se rozhodnete jinak. Hydraulika je prostě lepší.
Štěpán Hájíček 

kategorie dotazuMTB technika

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu