Pirelli chce mít s novou generací Scorpion XC nejrychlejší pláště pro XC

12.10.2025
V srdci Itálie, u prestižního výrobce obutí Pirelli, vyvíjeli poslední dva roky ve spolupráci s jezdci světových týmů Trek Factory Racing, Alpecin-Deceuninck nebo BMC Racing, inovované závodní pláště Scorpion XC. Zcela klíčová je pak směs Race XC Compound, inspirovaná technologiemi pneumatik pro motorsport. Ale to není všechno. Pirelli zároveň představuje další design v řadě Scorpion – model RH (Racing Hardpack) s výrazně nízkoprofilovým dezénem.

Novinky mezi závodními plášti vznikaly nedaleko Milána, v továrně Pirelli v Bollate. Na inovaci Scorpionů tady usilovně makali spolu s předními jezdci svěťáků hlavně z důvodu, že XC tratě se výrazně mění. Závodní okruhy jsou plné technických pasáží, ale nechybí ani rychlé flow sekce. Takové podmínky vyžadují komplexně fungující pláště a Pirelli proto využilo technologií, jimiž některá konkurence nedisponuje – a to jsou směsi původně určené pro pneumatiky závodních aut.

 

 

Scorpion XC nově se směsí Race XC Compound

Přesně tak se zmíněná technologie jmenuje – Race XC Compound. Její logo najdete na bočnicích novinek, hlavně pokud chcete zvolit takový plášť, který je ultimátní kombinací rychlosti a přilnavosti. Jde o jednosložkovou směs s vynikající konzistentností. Testována byla od Světového poháru až po Cape Epic. Scorpiony se zkratkou „RACE“ ale nemají být ani žádné „šlupky“, naopak – Pirelli se chlubí vysokou odolností proti trhání pláště.

 

 

Struktury plášťů s Race XC Compound jsou potom dvě:

  • LITE – velmi lehká kostra s 120 TPI pro maximální citlivost a rychlost
  • PRO WALL – plášť se zesílenými bočnicemi pro vyšší stabilitu a přizpůsobením pro nižší tlaky

Co se montáže týče, TLR technologie je samozřejmostí a vše je navrženo tak, aby Scorpion XC v této specifikaci exceloval v co nejvyšší stabilitě patky na moderních širokých ráfcích.

 

 

Scorpion XC RH – superrychlý nízkoprofiláč

Tento nový design je navržený pro ty nejrychlejší tratě a pro pevné, suché povrchy, kde jeho rychle se odvalující středové špunty minimalizují valivý odpor. Boční část dezénu však jezdce podrží, když na to přijde. Jsou výraznější, vyšší a dodají jistotu. Pokud se plášť Scorpion XC RH někam vyloženě hodí, jsou to XCC a XCO tratě. V akceleraci má být dle Pirelli doslova nedostižný. Pneu se nabízí rovnou ve čtyřech barevných provedení, hmotnost se pohybuje okolo 700 g a jde o čistě 29″ záležitost v šíři 2,4″.

 

 

Scorpion XC RC – závodní univerzál nové generace

Závodně orientovaný plášť RC (Racing Control) je vlastně evolucí osvědčeného závodního pláště ze světového poháru. Upravil se však profil, konstrukce je hranatější a velkou změnou je větší objem, což nahrává i pozměněným jízdním vlastnostem kola obutému na tomto typu Scorpionu XC. Nejvýraznější má být hlavně o 7% vyšší rychlost pláště a vychytaná výkonová rovnováha na různých typech podkladu. Pirelli s modelem Scorpion XC RC uvádí, že jde o nejlepší volbu pro XC a maratonské závody, kde se terén i tempo neustále mění. S váhou je to opět podobné jako u předchozí specifikace – 690 až 725 g.

 

 

Scorpion XC M – jednička pro smíšený povrch a maratonce

M jako Mixed. Tento plášť je předurčen do všech závodních podmínek, kde se často střídá povrch. Nový dezén s kompaktním středovým kanálkem má zajistit rychlou akceleraci, zatímco pokročilá směs Race XC Compound má dodat mimořádnou přilnavost zejména na mokru. Plášť Scorpion XC M uvádí Pirelli jako 9 % rychlejší a 12 % lehčí než byl jeho předchůdce. Tohle je prý třeba obout hlavně na Nové Město na Moravě nebo do Val di Sole! XC M se však nemá ztratit ani na maratonských tratích. S váhou je na tom úplně stejně jako předchozí uvedené modely, dostupnost pro 29″ je samozřejmost.

 

připravil: Martin Kuška

 

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu