Panasonic je velmi dobře známé jméno ve světě elektroniky a dnes má podíl téměř v každém představitelném odvětví. V historii firmy hrála významnou roli i jízdní kola a společnost se nyní snaží tuto oblast znovu posílit.
Navzdory několikaleté absenci má Panasonic cyklistiku stále zakódovanou v DNA, dalo by se říci, že na trhu elektrokol má silné dědictví. Vždyť byl jedním z lídrů ve střední Evropě v počátcích vývoje e-biků a pomáhal položit základy důvěry zákazníků a růstu trhu. Byla to především švýcarská značka Flyer, kdo hrál klíčovou roli v rozšíření pohonných systémů Panasonic.
Kola Panasonic jsou samozřejmě vyráběna pomocí nářadí Panasonic. Téměř neexistuje kategorie, ve které by Panasonic nenabízel vhodný produkt.
V současnosti drží Panasonic vedoucí postavení v Japonsku, kde ovládá více než 60 % trhu s elektrokoly. V roce 2023 se v Japonsku prodalo přibližně 742 000 elektrokol, z toho přes 445 000 připadalo na Panasonic. Společnost provozuje velký výrobní závod na elektrokola v Ósace, zaměřený na ocelová kola přizpůsobená místnímu a asijskému trhu. V Japonsku jsou preferovány cenově dostupnější dvouosé pohonné systémy oproti těm vyvinutým pro Evropu, které se používají jen omezeně.
Ocel, titan a vlastní výroba rámů
Jednotka Panasonic Cycle Technology (PCT) se sídlem v Ósace spravuje cyklistický trh a vyrábí kola za podmínek srovnatelných s evropskými továrnami. Závod v Ósace má rozsáhlou výrobu rámů, kde se ve velkém měřítku provádí svařování a pájení. Většina kol vyráběných v Japonsku má ocelové rámy a továrna je tomu přizpůsobena. Svařovací roboti spojují ocelové trubky s minimálními tolerancemi, zatímco ruční práce je stále nezbytná pro pájení spojů. Automatizace je maximální v lakovně, což dokazuje, že efektivní výroba rámů je možná i v rozvinuté průmyslové zemi. Po dokončení jsou kola montována pomocí akušroubováků Panasonic. Jak jinak.
Jedinečným prvkem výroby v Ósace je i nadále nabídka zakázkových rámů – ročně se jich vyrobí k jednomu tisíci. Zkušení pracovníci plní specifikace zákazníků a nabízejí jak ocelové, tak titanové varianty, přičemž většina zákazníků preferuje ocel. Tato preference je dána zejména tím, že klientelu tvoří profesionální nebo ambiciózní cyklisté z místní keirinové scény (velmi populární závody na dráze), kteří mají specifické požadavky.
Zakázková kola jsou luxusem, který je také součástí nabídky Panasonic. Tyto rámy na míru oceňují cyklističtí hrdinové současnosti i minulosti.
Další klíčovou součástí výroby v Ósace je montáž pohonných systémů, které se buď instalují přímo na místě, nebo se exportují. Panasonic má ambiciózní plány znovu získat své postavení na evropském trhu prostřednictvím víceletého plánu zaměřeného na nabídku produktů a excelentní servis. Plánuje vybudovat servisní síť s renomovanými partnery, místo aby ji řídil z Japonska. Východní Evropu má na starosti česká firma Cyklo Žitný, podobné partnerství bylo navázáno v Německu s firmou Messingschlager a jižní Evropu bude obsluhovat partner z Itálie.
Dlouhodobý plán pro Evropu
V Japonsku má Panasonic dlouhodobý plán, který klade důraz na postupné získávání zákazníků, nikoli na dramatické změny v prodejích. Výběr partnerů odpovídá této strategii – nejprve se zaměřit na východní Evropu, poté expandovat do jižní a nakonec do střední Evropy. Tento trpělivý přístup zvyšuje šance na znovuzískání tržního podílu. Cesta vypadá slibně, protože Panasonic se snaží přetvořit svou přítomnost na trhu elektrokol.
(red)
Foto: Daniel Hrkac
FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT