Merida Mission – aerodynamický gravel si bere DNA ze závodních silnic

před 4 týdny
Protože popularita gravelových závodů roste, pracovala Merida poslední roky i na svém závodním gravelu. Při vývoji kola, které pojmenovala Mission, použila to nejlepší ze svých dalších modelů – pohodlné silnice Scultura Endurance a všestranného Silexu. Model Mission pak ještě okořenila pořádnou dávkou aerodynamických prvků a nyní přišel čas poslat tuto novinku do prodeje.

Závodní gravelová kola, určená od hobby akcí až pro vrchol této disciplíny, tedy UCI Gravel World Series, představuje stále více výrobců a kdo tuto mezeru ve svém gravelovém katalogu ještě nezaplnil, jeví se konzervativně, nebo prostě nechce jít s dobou. Nejnovějším přírůstkem mezi závodní gravely je Merida Mission, tedy zbrusu nový karbonový model od asijského výrobce, jehož výzkumné a vývojové středisko sídlí v Německu. Novinka má spojovat převážně rychlost se sebevědomým jízdním projevem na každém typu povrchu. Gravel Mission se poprvé představil už v září, a to v nepsaném centru gravelového ježdění, španělském městě Girona. Ambasadoři značky protáhli vybrané novináře po okolí Girony, ale teď je tady Merida Mission konečně pro všechny.

 

 

Výrazná aerodynamika a rám o pouhých 1 100 g

Srdcem Missionu se stal v Německu navržený rám z čistě karbonových vláken označených CF4. Jeho výroba se odehrává v mateřské továrně na Taiwanu a ve všech specifikacích dostanete stejně špičkový produkt, tedy žádný laciný typ karbonu nebo jiná platforma pro verze na dostupnějších komponentech. Rámový set s taktéž karbonovou vidlicí váží 1 600 g a zaujme určitou kombinací mohutnosti a agresivity. To všechno je ještě podtržené výraznou aerodynamikou a na první pohled poměrně přísně závodní geometrií. Už takový posed je sportovnější, než je tomu třeba u dobrodružného modelu Merida Silex.

Všemu odpovídá i geometrie kola. Merida Mission má krátkou zadní stavbu (419 mm), díky které je tento závodní gravel připraven rychle akcelerovat, poměrně nízko je střed pro vysokou stabilitu a hlava svírá úhel 72°. Zmiňme ještě, že reach u velikosti M dosahuje 391 mm a stack 569 mm. Horní trubka má délku 560 mm a hlavová trubka roste s velikostí kola, u Mka jde o 137 mm.

 

 

 

Co zaujme a potěší

Merida modelu Mission dopřála řadu oku lahodících komponentů. Tři nejvyšší modely se pyšní integrovaným karbonovým kokpitem Merida Team SL GR1P, který slibuje razantní snížení odporu vzduchu a zároveň přináší absolutní čistotu. Zkrátka žádná viditelná kabeláž. Působivé jsou také chladiče brzd, jakési hliníkové nástavce pod samotnými třmeny. Jejich drážkovaný design slibuje snížení teploty brzd až o 35 % a zároveň mohou působit jako ochrana třmenů. V rámu nechybí úložný prostor nazvaný G.U.T. (Gear Useful Things). Je typicky ve spodní rámové trubce a pro otevření nebo uzamčení používá magnetický systém Fidlock. Rám Missionu je zároveň připraven pro UDH standard a počítá se všemi novými přehazovačkami od Sramu a Shimana. Nechybí úchyty pro blatníky a jediná trochu překvapivá věc, je maximální doporučená šíře pláště – 40 mm. Při představení kola ve Španělsku však byly vidět kousky s nasazenými pětačtyřicítkami, takže údaj od výrobce není limitní.

 

 

Mise dostupná i drahá

Merida Mission chce oslovit opravdu široké spektrum gravel jezdců, takže přichází rovnou v pěti verzích s totožným karbonovým rámem CF4. Vstupní model Mission 4000 se vejde pod 60 tis. Kč a využívá pohon Shimano GRX 2×10. Zajímavější a v budoucnu díky poměru cena/výkon možná nejžádanější, bude specifikace 6000, na níž se usadil pohon Sram Rival 1×13 AXS XPLR a kolo stále zůstává v cenové hladině pod 100 tis. Kč. Následující tři specifikace mají již zmíněný integrovaný aero kokpit, karbonová kola (především Zipp 303 XPLR S), a nejvyšší model Merida Misson 10K nasazuje ústrojí SRAM Red XPLR 1×13 s Powermetrem. Nejdražší Mission pak vyjde na 219 990 Kč a váží 7,6 kg. Vybrat si tak může opravdu každý a kola jako Specialized Crux dostávají vážného konkurenta. Jak Mission obstojí ukáže čas, ale na test se opravdu těšíme.

Více informací o novince najdete na www.merida-bikes.com.

 

 

připravil: Martin Kuška

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu