Merida BIG.NINE 2024 – přepracované hardtaily i pro trail

1.8.2023
Hardtaily Merida BIG.NINE za sebou mají velmi úspěšnou historii. Na kontě “velké devítky” je vítězství v mnoha závodech, včetně mistrovství světa a světových pohárů. Tato kola, určená pro širokou skupinu jezdců, která jsou k dispozici již tradičně jako dostupné hliníkové modely i ve formě lehkých karbonových střel, právě prošla velkou modernizací. Protože jak míní sám výrobce – nové způsoby jízdy a závodění si žádají výrazné přepracování kol. A proto se kromě nové Meridy BIG.NINE v tomto článku seznámíme i s BIG.NINE TR – zábavnější verzí pro trailové ježdění.

Vývoj i způsoby ježdění jdou kupředu mílovými kroky a tak zmínka výrobce, že model BIG.NINE byl při svém úplně prvním uvedení na trh nesmírně progresivním hardtailem, ohromujícím svojí ovladatelností, komfortem a nízkou hmotností, nemusí nic znamenat. Vlastně kdyby ano, možná bychom si zde dnes řadu zajímavých novinek nepředstavovali, protože by nebylo nutné modernizovat. Ale tak to není. Výrobce podle dostupných informací ze svého progresivního přístupu nechtěl uhnout ani nyní, což se na kole s výrazným slopingem horní rámové trubky definitivně odráží. Ale pojďme postupně…

 

BIG.NINE 2024 – výrazný sloping a moderní standardy

 

Delší, uvolněnější a nižší

To jsou obvyklé charakteristiky nových enduro a trailových kol. Značka Merida se jimi však inspirovala i při návrhu nové verze BIG.NINE, což se za progresivní přístup u hardtailu dá bez většího přemýšlení označit. Samozřejmě, stále si mají na své přijít hlavně ti, kdo mají raději cross-country, čemuž odpovídá většina řešení na novince. Není však ale zapomenuto na to, že moderní cross-country se svojí techničností a náročnými sjezdy blíží disciplínám pro větší zdvihy a volnější úhly. A pro inspiraci se nemuselo chodit daleko. Stačí se podívat na více terénní kola výrobce, jako jsou modely ONE-SIXTY a ONE-FORTY. Například sedlový úhel BIG.NINE má proto nyní hodnotu 75,3° (o 1,8° strmější než u předchozího modelu) a hlavový úhel svírá 68°, což je o 2° méně než dříve.

 

Schopnější při sjezdech

S novou geometrií a výrazným, již zmíněným slopingem horní rámové trubky nebo třeba velkorysou průchodností rámu pro širší pláště, má být BIG.NINE 2024 mnohem schopnější právě při sjezdech, kde si jinak libují právě zmíněné ONE-SIXTY a ONE-FORTY. A to aniž by se z BIG.NINE stalo pomalé kolo na singletracku nebo XC trasách. Osadit tento hardtail je nově možné až pláště do rozměru 29×2,4″. Ty zajistí lepší přilnavost a trakci v terénu. Na všech kolech se navíc přešlo na vidlice s offsetem 44 mm. Díky tomu má být BIG.NINE 2024 dobře ovladatelný a stabilní hardtail, aniž by byl v zatáčkách pomalý.

 

 

AGILOMETER pro výběr velikosti kola

Merida změnila také způsob výběru velikosti kola. U nového BIG-NINE ke slovu opět přichází tzv. AGILOMETER. Jde o možnost vybrat si velikost kola podle toho, jak chcete, aby se chovalo a reagovalo na řízení. To všechno nezávisle na tom, jaká je vaše výška. Výrobce uvádí, že tento přístup je vlastně velmi jednoduchý a dá se zákazníkům snadno vysvětlit. Zkrátka, delší rám přináší vyšší stabilitu a kratší zase přidává obratnost a hravost v terénu. Střední volba velikosti má být zárukou ideální vyváženosti obou vlastností.

 

BIG.NINE TR 2024

 

XC BIG.NINE doplňuje BIG.NINE TR

Kromě lehkých hliníkových a karbonových variant BIG.NINE se zdvihem 100 mm, zaměřených především na rychlost a závodění, Merida představuje také více trailově orientované varianty s označením BIG.NINE TR. Ty mají odlišné některé klíčové prvky, jako je zdvih vidlice navýšený o celé dva centimetry nebo agresivnější použité pláště a teleskopická sedlovka. BIG.NINE TR tak představuje kolo navržené tak, aby bylo na pěšinkách stéle velmi rychlé, ale s rychlostí přinášelo i porci zábavy, ať už na závodní trati nebo mimo ni. Modely Merida BIG.NINE TR v nabídce představují cenově dostupnou alternativu k tradičním celoodpruženým kolům s nižším zdvihem.

 

připravil: Martin Kuška

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu