Elektrokola 1/2021

84 

Kategorie: V prodeji od: 18.03.2021 Úvodník: Budoucnost prožíváme už teď

Popis

Šíři světa elektrických kol velice dobře dokumentuje dvojice dvoustránkových fotografií. Je to tak trochu “od Bacha po Vlacha, či spíše od profesionálních závodů či extrémního horského adrenalinu až po plnohodnotnou každodenní dopravní alternativu.

 

Médii i šuškandou se šíří zaručené zprávy o tom, že v letošním roce bude extrémní nedostatek kol na evropském trhu. Bohužel tyto zprávy nemůžeme vyvrátit, ba naopak. Věřte proto, že pokud se na stránkách časopisu Elektrokola dočtete doporučení: „Pokud chcete pořizovat nové elektrokolo, udělejte to hned a moc nevybírejte“, není to vedenou snahou podstrojovat prodejcům a podporovat jejich tržby, ale upřímnou snahou poskytnout radu na základě co nejlepších a nejvěrnějších informací.

 

130 kol v přehledné nabídce značek, která se svým zákazníkům chtějí pochlubit šíří své nabídky i nejzajímavějšími modely z ní.

Proč začínáme s nulou? Přesně tolikrát se v první verzi Národního plánu obnovy České republiky objevují tolik potřebné investice do moderní městské mobility a udržitelné městské dopravy. Opomenutí? Zastaralé priority? Něčí lobby? V každém případě má nyní ministerstvo průmyslu a obchodu příležitost druhou verzi výrazně vylepšit a posunout na evropskou úroveň tak, aby města, občany ani firmy v České republice o výhody z těchto investic nepřipravilo.

Je to jako mantra: “Dojezd, dojezd, dojezd…” A přitom je tolik veličin, které dojezd elektrokola ovlivňují. Jak dojezd výrazně zvýšit  se dozvíte v textu “Delší dojezd a jak na něj”. Mimochodem: Ptáte se u auta také v první řadě na “dojezd”?

Kola podrobujeme detailním jízdním testům. Protáhnout ulicemi města tenhle náklaďák od Ternu byla radost a představy “Co všechno by se s ním dalo podniknout” neberou konce.

Kolo do města a na každodenní používání tak sportovní národ, jako jsme my teprve pořád objevuje. V kolekci značky Rock Machine je skoro nemožné si nevybrat, nebo z druhé strany – je obtížné si vybrat z nabídky, kterou lze označit jako nezvykle velkorysou. Bezmála sedmdesát modelů s pouze lidským pohonem je doplněno téměř šedesáti typy, jejichž budoucí majitelé budou spoléhat buď částečně, nebo zcela na pomoc elektromotoru. Lze tak nalézt řadu modelů, které jsou víceméně jak účelem, tak komponenty identické, rozdílné „pouze“ právě jen elektropohonem. Jeden se však tomuto pravidlu vymyká zásadně.

To máte: “Motor, baterie, displej, čipování, řídící jednotka, kabeláž, dobíjecí konektor, nabíječka, ovládací prvky…” Je toho tolik, co při rozjedu elektromotoru potřebujete, ale na samotném konci (a často i v průběhu) jízdy potřebujete jediné: brzdy. Spolehlivé, výkonné, odolné.

Co na to sportovní lékař? “Protože civilizace znamená na jedné straně relativní pokles kondice a nárůst hmotnosti průměrného cyklisty, na straně druhé nárůst jeho finančních možností. Je to dobře, nebo špatně? Jsou elektrokola jenom módní zlo, které vede k dalšímu zlenivění populace, nebo přinášejí i něco dobrého?”

Olympijský vítěz Jaroslav Kulhavý o závodění ne elektrokolech, ale nejen o něm.

Ne, to nejsou autíčka, to je dost možná budoucnost pro města a pro dopravu. Pomalu se chystá nová vlna strojů, které mohou z velké části změnit způsob, jakým se dopravujeme na krátké vzdálenosti po městě, nebo mezi blízkými obcemi při cestách do práce či za nákupy. Jde o kapotovaná elektrokola, která stojí na pomezí mezi kolem a autem. A právě na letošní rok se konečně chystá uvedení několika takových produktů na trh.

Menu