VÝBĚR ELEKTROKOLA – 1. PŘIPRAVTE SE!

27.6.2023
Pokud patříte mezi ty, kteří právě elektrokolo vybírají, pomůžeme vám se zorientovat v dnes již velmi široké nabídce, která na první pohled může působit nepřehledně a složitě. Připravili jsme ve spolupráci s mělnickým prodejcem Akumo několik zásadních bodů, na které je potřeba při výběru vhodného elektrokola dát pozor. Při výběru kola doporučujeme nehledět pouze na cenu, ale i na to, na jaký typ využití kolo pořizujete. Jen tak se vyhnete zklamání z koupě nového produktu, který nesplní vaše očekávání či potřeby. Mějte na paměti, že elektrokolo si nekupujete na jednu sezónu, ale mělo by vám v ideálním případě sloužit tisíce kilometrů po dobu mnoha let. Nabídka jednotlivých výrobců čítá dnes již stovky typů elektrokol, a to samozřejmě rozhodování pro konkrétní model značně komplikuje. Orientace mezi jednotlivými modely a značkami může být pro zákazníka doslova „noční můrou“ a případná mýlka hodně drahou zkušeností. Pojďme se tedy společně podívat, na co si dát pozor a co vše při výběru nového elektrokola zohlednit.

Než se pustíte do výběru konkrétního modelu, měli byste si umět odpovědět na pár otázek, které jsou při výběru elektrokola zásadní.

Kdo na elektro kole bude jezdit a jaký tvar rámu preferujete?

Výběr kola je vždy dobré přizpůsobit vašim návykům, zdravotnímu stavu a kondici. Je například zbytečné nutit se do vysokých rámů, pokud víte, že se vám na takové kolo hůře nastupuje. Na trhu máme dnes kromě ryze pánských a dámských rámu už i varianty univerzální (tzv. unisex), proto si i muž dokáže vybrat důstojné kolo se sníženým nástupem.

Pro jaký účel si elektro kolo pořizujete a kde budete na kole nejčastěji jezdit?

Žádné elektrokolo není univerzální, a proto je třeba, abyste si před návštěvou prodejny rozmysleli, kde a jak budete chtít kolo převážně používat. Má být do terénu, zvládnout dlouhé výlety, nebo stačí pouze kratší přejezdy po městě? Elektrokola můžeme ve zkratce rozdělit na turistická – krosová, horská, městská a skládací. Městská jsou stavěná na nenáročné projížďky, skládací mají hlavní přednosti ve skladnosti a jednoduchém transportu, krosová kola vynikají především na delší trasy a výlety po silnicích a v lehkém terénu a horská elektrokola zvládnou vysokou zátěž i v nejnáročnějším terénu.

Jaký očekáváte dojezd?

Dříve byl dojezd velkým tématem. Díky nižším kapacitám baterie mohl akční rádius elektrokola poměrně často omezovat. Dnes je situace trochu odlišná, díky stále větším kapacitám baterií jsou dojezdy pro většinu zákazníků nelimitující. I přesto ale kolem dojezdu panuje poměrně hodně dotazů, mýtů a dezinformací. Jedná se o velmi proměnnou hodnotu, výsledný nájezd na jedno nabití ovlivňuje celá řada faktorů. Velmi záleží na jízdním stylu, profilu tratě, váze jezdce, nastavení asistence, použitém typu motoru a řídicí jednotky. Zákazník bohužel mnohdy zjistí, že prezentovaný parametr v prospektu nemusí odpovídat skutečnosti (někteří výrobci uvádí dojezdy korektní, někteří se tento údaj snaží nadhodnotit). Doporučujeme, aby se zákazník důkladně informoval u prodejce na dojezd konkrétního modelu kola (reálně vyzkoušený dojezd, nikoliv údaj z katalogu).

Obecně můžeme dojezdy rozdělit do následujících kategorií:

  • 60–90 km na jedno nabití – baterie o kapacitě 400–500 Wh
  • 80–130 km na jedno nabití – baterie o kapacitě 500–650 Wh
  • 100–180 km – baterie o kapacitě 650–950 Wh
Jakou částku jste ochotni investovat?

Zde to není pouze o tom, kolik za kolo utratíte peněz, ale je důležité najít správný poměr mezi cenou, výbavou a využitím. Jedná se o poměrně složitou otázku, která je velmi individuální a citlivá. Nejsme v žádném případě zastánci prodeje předražených kol, ale matematika je v tomto případě poměrně jednoduchá. Pokud chcete koupit rozumné elektrokolo, nemá smysl se tlačit s cenou příliš nízko. Nižší počáteční investice je vykoupena vždy vyššími investicemi do servisu a údržby kola, a nakonec zákazník utratí více peněz, než v případě zakoupení „kvalitnějšího“ produktu hned na začátku. Rozumné elektrokolo můžete dnes pořídit v ceně nad 40 000 Kč, optimální výběr je poté v relacích nad 60 000 Kč.

Jaký typ pohonu (motoru) zvolit?

Na tuto otázku neexistuje univerzální odpověď. Stále více zákazníků se začíná orientovat na motory středové (Bosch, Yamaha, Bafang, atd.). Je pravda, že středový motor se jeví jako nejefektivnější a nejpropracovanější řešení elekro pohonu. Nicméně každý zákazník očekává od kola trochu něco jiného, každý má jiný styl jízdy a jiné možnosti. Tudíž nelze globálně říci, že ten či onen typ pohonu je nejlepší. U této otázky je velice důležité, aby zákazníkovi prodavač věnoval čas a dobře pochopil, co přesně od kola očekáváte, jaké jsou vaše požadavky a možnosti. Na základě těchto informací a zkušeností by měl zodpovědně poradit, která varianta pohonu je pro koho nejvhodnější. V případě, že byste měli pocit, že prodejce nedisponuje dostatkem odborných znalostí a zkušeností, doporučujeme se obrátit na prodejce jiného, jelikož špatně zvolený pohon vás může „obtěžovat“ při každé jízdě. A místo radosti z nového kola se dostaví pocit rozčarování.

Kategorie pohonu

motor v náboji předního kola – jeden z nejlevnějších pohonů, dnes se již příliš nepoužívá

motor v náboji zadního kola – dnes se používá především u nejlevnějších elektrokol, jelikož je cenově dostupný. Prožívají však renesanci v silničních elektrokolech, kde díky malému rozměru a váze příliš neovlivní jízdní vlastnosti, a lze na první pohled velmi „zatajit“.

motor středový – z pohledu vyvážení a jízdních vlastností nejoptimálnější umístnění motoru, velice komfortní dávkování výkonu motoru, krátká reakční doba asistence. Díky volbě optimálních otáček motoru je středový pohon úspornější, než jsou motory umístněné do náboje.

 

Umístění baterie

O něm se dříve hodně diskutovalo a bylo hned několik možnosti, kde mohla být baterie uložená. Nicméně postupem času se díky vývoji a novým technologiím většina baterií umísťuje přímo do rámu (baterie je vyjímatelná). Toto umístění je naprosto optimální s ohledem na rozložení váhy a dobré jízdní vlastnosti. Pouze výjimečně najdeme baterii na nosiči nebo za sedlovou trubkou, a to většinou u nestandardních konceptů kol jako jsou například kola skládací a městská.

Správná volba velikosti rámu

Celá řada zákazníků na prodejně poptává kola s nevhodně zvolenou velikostí rámů. S výběrem správné velikosti rámu vám může pomoci prodavač, který by měl mít dostatek zkušeností a dokáže vybrat kolo přímo „na tělo“. Případně můžete využít orientační velikostní tabulky, ale ty berte pouze jako orientační. Nejlepším způsobem je osobní vyzkoušení a krátká testovací jízda, kdy velmi rychle zjistíte, zda vám vybrané kolo a velikost rámu sedí a vyhovuje, či nikoliv. Každý z nás má trochu jinou stavbu těla a každá značka používá trochu jiné geometrie rámů a pozor – také různé číslování velikostí. Proto nelze sestavit nějakou obecnou, univerzální tabulku, která by platila pro všechny. Nezapomeňte, že si kolo kupujete na několik let a je důležité, abyste se na něm cítili dobře, pouze tak vás jízda bude bavit.

Zohledněte zkušenosti a reference

Při výběru kola je dobré se nespoléhat pouze na informace z katalogů a internetových stránek výrobců, ale doporučujeme vycházet z referencí majitelů a zkušeností prodejce či známých. Mnohdy se jedná o jednu z nejužitečnějších zpětných vazeb, které můžete získat. Doporučení spokojeného majitele nového kola je nejcennější. Je dobré se v rámci výběru bavit s prodejcem i o jeho zkušenostech a doporučeních. Pokud budete mít pocit, že prodejce neposkytuje potřebné informace, doporučujeme navštívit specializovanou prodejnu, kde máte garanci odborných informací a především reálných zkušeností s jednotlivými typy elektrokol a jejich pohonů. Buďte nároční a hloubaví, vy jste zákazník a investujete své peníze.

Lukáš Drahovzal

foto: archiv značek

 

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu