
Devátý ročník testu, který se konal v druhé polovině dubna, byl zaměřen na nejuniverzálnější kategorie elektrokol nejen na českém trhu – eMTB s pevnou zadní stavbou, tedy tzv. hardtail. Připravili jsme jej spolu se serverem iDnes.cz a firmou ekolo.cz, s.r.o.
Nástup elektromotorů v posledních desetiletích dodal cyklistice nový impulz, v současnosti je to její nejdynamičtěji se rozvíjející část, a to pokud jde nejen o techniku, ale i obchod a sport. Svůj tradičně konzervativní pohled změnila i Mezinárodní cyklistická federace (UCI), pro e-kola pořádá světové šampionáty. Víkendová projížďka potvrdí jejich rozmach na domácích silnicích, stejně jako oblibu těchto kol pro všechny věkové kategorie. Postupně ubývá dehonestujících názorů vyznavačů klasiky a argumentů typu „skoro všichni se teď dostanou tam, kde dříve nebyli, a úplně zadarmo.“ Těm samým přitom nevadí rozmach lyžařských vleků s mnohdy výrazně devastujícími účinky na ekosystém, s jízdou na elektrokole v těchto místech nesrovnatelnými.
Letošní test potvrdil výrazný pokrok ve vlastnostech elektrokol. Tou nejdůležitější nemusí být vždy dojezd. V kategorii uživatelů, kteří se k cyklistice vrátili po delší přestávce, či úplných nováčků často se zdravotním omezeními různého druhu, jsou jeho hodnoty i při vyšších stupních asistence výrazně nad plánovanou dobou či kilometry vyjížďky. V základním módu, ať se jmenuje „1“ či „eco“, jde o hodnoty minimálně trojciferné, zvláště při trendu stále kapacitnějších baterií. Vizionářský je jeden z názorů zkušeného testera: „Až nastane skok ve výdrži baterie, čemuž dávám dva až pět let, tak tam budeme kroužit do rána!“
A výkonnostně orientovaní zkušení bikeři? I ono byli po absolvování šesti sedmi okruhů nikoliv na hranici svých možností, ale podle vlastních slov vyčerpaní. Kde je pak ono „zadarmo“?
Stále by se nemělo zapomenout, že elektrokolo je stále především kolo vyžadující správné nastavení vidlice, tlaku v pneumatikách a odpovídající jízdní styl. Řídicí systém vyhodnocuje řadu hodnot včetně rychlosti a síly na pedál, přesto by měl jezdec mít zařazený správný převod a tím i vhodnou frekvenci šlapání, aby motor pracoval v optimálním režimu, „neujídal“ zbytečně z baterie a nepřehříval se. Dalším krokem pro uživatelský komfort je automatické řazení, ale i to lze měnit dle vlastních preferencí.
Doufáme, že letošní test přispěje při vašem rozhodování a k parametrům, na které se můžete zaměřit při zkušební jízdě. Ta, spolu s odbornou radou, je před prodejem nezbytná.
Text: Lubomír Severin
Foto: Markéta Navrátilová
Přidat komentář