1. Drát praskne ve většině případů v ohybu, tedy
u příruby náboje. Pro snadnou manipulaci při odstranění z výpletu
pomůže, když drát ohnete. Snáze se s ním pak pohybuje v závitu
niple.
2. Pokud navíc vykloníte drát do strany, opře se nipl
o kraj otvoru v ráfku a neprotáčí se. K odstranění prasklého drátu
tak není zapotřebí žádné nářadí.
3. Jestliže drát praskne u niple, není zapotřebí sundávat
plášť. Stačí vypustit duši a plášť zmáčknout ke straně. Po
odklopení ochranné pásky pod duší stačí nipl vyměnit za nový.
4. Nový drát (samozřejmě odpovídající délky) je potřeba
navléct přesně tak, jak byl nasazen ten původní. Hlavičky drátů by se na
přírubě náboje měly střídat – jeden drát je provlečen z vnější,
další z vnitřní strany náboje.
5. Pro snadné nasazení drátu do závitu niple stačí drát
nepatrně prohnout. Zkrátí se jeho délka a nipl jde na závit natočit rukou.
Zatím jej příliš nedotahujeme centrklíčem.
6. Poté přichází na řadu docentrování kola. Ráfek bude
házet na opačnou stranu, než na které praskl drát. Pro docentrování
stačí kolo upnout do rámu a dotáhnout čelist brzdy tak, aby se špalky
přiblížily více k ráfku. Ráfek pak bude při točení škrtat o špalek
přesně v bodě, který je potřeba napravit. U centrovací vidlice je to
samozřejmě stejné a přesnější.
7. Při doplnění pouze jednoho paprsku a drobných
docentrováních ráfku platí jednoduché pravidlo. Vždy je potřeba
dotáhnout drát na opačné straně, než na kterou ráfek „hází“. Nebo
varianta číslo dvě v případě pouhého docentrování kola – povolení
paprsku na té straně, na niž ráfek „hází“. Pokud se tedy ráfek
v určitém bodě vychyluje doprava, je potřeba dotáhnout paprsek na levé
straně, nebo povolit ten na straně pravé, a to vždy nejblíže postiženému
místu.
8. Pokud je ráfek rozcentrovaný na větší ploše,
například tří paprsků, je nutné skombinovat obě možnosti – dva dráty
proti postiženému místu dotáhnout a dva dráty, které vedou z protější
příruby náboje mezi ně, povolit. Pokud bychom je totiž pouze dotahovali,
mohlo by dojít k rozhození ráfku i na výšku. A to už vyžaduje větší
zásah, počínaje demontáží pláště a využitím centrovací vidlice.
O tom ale až někdy jindy.
Připravil: Rudolf Hronza
Foto: Velo
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT