Desátá generace Giantu TCR je tu!

6.3.2024

 

Tenhle model způsobil v roce 1997 revoluci mezi silničními koly. Z MTB přinesl sloping horní trubky, přidal další zajímavé detaily. Giant se poté dostal do sporu s konzervativní UCI, ale vyhrál, a tak dnes všechna silniční kola mohou využívat tenhle praktický konstrukční prvek. Nyní přichází desátá generace modelu TCR a zdá se, že je v plné formě.

 

 

Giant o ní říká: „Reprezentuje to, kde jsme byli, kde jsme nyní a kam směřujeme jako značka.“ DNA modelu TCR je plně zachována, je to i nadále nekompromisní závodní mašina, navíc univerzální. Kombinuje v nejlepší možné míře aerodynamiku a tuhost, zohledňuje i pohodlí. „Vše je postaveno tak, abychom jezdci přinesli výhodu.“

Ve vývoji se odrazil i feedback od jezdců sponzorovaných Giantem, od stáje Team Jayco-AlUla. „Byl jsem opravdu překvapen, jak to kolo stoupá a zrychluje. Je to skutečný univerzál od klasik po horské etapy,“ řekl například Filippo Zana.

“To kolo je v porovnání s předchozí verzí o něco lepší ve zrychlení, o něco ve stoupání, o něco při zatáčení. Ale jako celek se zase posunulo výrazně,” potvrdil Tom Dumoulin, excelentní závodník, který po skončení závodní kariéry pokračuje ve spolupráci s Giantem. Jeho kola TCR sedlal od jejich šesté generace.

 

 

Nejde už jen o samotný rám, který je bezesporu precizně vyladěn, ale o optimalizaci celého systému. Rám, kokpit, další klíčové detaily, to vše je navrhováno a testováno nejen jednotlivě, ale i s ohledem na zbytek kola, tedy jako celek. Největší rozdíl proti první generaci najdete u hlavové a spodní trubky a komponentů řízení. Karbonová vidlice má novou korunku a aerodynamický tvar nohou (D-shape, kdy zadní strana je plochá), vyvinuta byla ve spojení se spodní trubkou, která přidává nový tvar – každý jeden komponent přináší zlepšení aerodynamiky, ale jejich spolupráce ho ještě zvyšuje; už se prostě nenavrhuje každý komponent zvlášť, ale vše jako celek, jak už zaznělo. Platí to i pro testy v aerodynamickém tunelu se statickým „manekýnem“. Přidejte představec Contact SLR/SL AeroLight a řídítka s taktéž pozměněným průřezem trubky (plošší horní část).

 

 

Model TCR bude nabízen ve třech úrovních kvality: Advanced SL, Advanced Pro a Advanced. Nejlepší SL přidává kromě odlišnosti v materiálu i integrovanou sedlovku (nižší hmotnost o 40 g a lepší aerodynamika i komfort), nižší dvě verze pracují s klasikou. Většina modelů se spolehne na zapletená kola Cadex, což je dceřiná značka Giantu.

 

 

Zatímco tuhost šla proti předchůdci nahoru, zmenšil se aerodynamický odpor a hmotnost rámu putovala také citelně dolů – na až neuvěřitelných 690 g ve velikosti M! Giant tak nabídne i sériové kolo, které váží pouze 6,4 kg! Prémiová uhlíková vlákna, precizní studené řezání dílů karbonové „pleteniny“, přesné rozmístění jednotlivých dílů (u některých míst roboticky, jinak jde o ruční práci), kterých je celkem 270.

 

2024 Giant TCR road launch, Taichung City, Tchaj-wan

Zajímavostí je mnohem více, k tomu jsme měli možnost tenhle parádní stroj otestovat ještě před jeho zveřejněním. A také navštívit továrnu Giantu (poprvé v historii značky), s ní spojené muzeum cyklistiky, udělat rozhovory, prostě přivézt mnoho zajímavého materiálu přímo z rodné země Giantu, z Tchaj-wanu. Vše najdete v reportáži v letošním třetím vydání časopisu 53×11 – vyjde 28. března.

Text a foto: Rudolf Hronza

Jízdní foto: Sterling Lorence/Giant

 

FOTOGALERIE

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu