VELO Stars 2011: ROCKY MOUNTAIN Element MSL 50

28.2.2017
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2011-06-30T16:30:25 --><p style="text-align: justify;"><strong>Jakou má kolo s pevnou zadní stavbou, tedy hardtail, výhodu oproti kolu celoodpruženému? Nižší váhu? Lepší akceleraci? A co když existuje full, který není ani těžký, ani poddajný, ani líný, ani nepohodlný? Zní vám to důvěryhodně jako pohádka o princezně koloběžce?</strong></p>

Jaroslav Novák

ROCKY MOUNTAIN Element MSL 50

cena > 95 990 Kč hmotnost > 11,12 kg (vel. L – 19", bez pedálů) hmotnost kol (P/Z) > 1760/2200 g rám > uhlíkový kompozit, RMB FORM C13 Hi Mod Carbon Smoothwall Monocoque vidlice > Fox 32 F120 RL tlumič > Fox Float RL zdvih (P/Z) > 120/120 mm řazení > Shimano SLX (3×10) přehazovačka > Shimano SLX přesmykač > Shimano SLX kliky > Shimano SLX (42/32/24 zubů) zapletená kola > DT Swiss X 1800 RWS pláště > Continental X King kevlar (2,2”) brzdy > hydraulické, kotoučové Formula RX (disky 180/160 mm) výbava > RaceFace Evolve, Fi’zi:k Gobi XM
* výbava sériové verze, testované kolo se od tohoto provedení lišilo (z nejdůležitějších komponentů zmiňme komponenty Shimano XT, zapletená kola Spinergy Xyclone Disc, kliky RaceFace SIXC, komponenty Thomson)

Postavit nejlepší XC rám na světě, to byl skromný cíl, který si dali konstruktéři kanadské firmy Rocky Mountain při započetí prací na nástupci legendárního modelu Element. Jeho hliníková varianta si v nabídce značky odkrucuje čtrnáctý rok. Poplatně době jeho vyšší evoluční stupeň nemohl vzniknout z jiného materiálu než pojivem spoutaných uhlíkových vláken. Cílem bylo vytvořit rám, který by i s tlumičem vážil méně než dva kilogramy. Jelikož se hmotnost nejlepších rámů současných kompozitových hardtailů pohybuje pod tisíci gramy, nebylo toto předsevzetí nereálné. Snižování váhy však mělo jednu pochopitelnou podmínku – rám musí být nekompromisně tuhý, jak se na závodní XC stroj sluší. Použita tak byla vlákna s vysokým modulem pružnosti, ke slovu se dostalo i počítačové navrhování a ověřování finálních vlastností metodou FEA (final element analysis – metoda konečných prvků). Při výrobě rámu pak byla využita vlastní technologie výroby FORM Carbon a Smoothwall – hladká plocha vnitřku rámu. Váhu dále šetří použití kluzných ložisek namísto valivých, které nalezneme pouze u hlavního čepu. Kluzná ložiska pomohla ušetřit celých 120 gramů, ale údajně také navýšit tuhost zadní stavby o 105 %. Otazník tak visí jen nad jejich životností. Rocky Mountain uvádí, že se jí obávat nemusíme, že prý postačí ložiska občas vyčistit. Toto však prověří jen čas. Finální hmotnost rámu nakonec činí 1960 gramů, a to samozřejmě včetně tlumiče. Této hodnoty bylo dosaženo rovněž i téměř nulovým využitím kovových vložek. 

ROCKY MOUNTAIN Element MSL 50

S trendy ano i ne 

 Konstruktéři šli s trendy a sáhli po kuželovém sloupku vidlice. U zadní patky však naleznete pomalu se vytrácející redukci pro montáž třmenu brzdy. Přesmykač je uchycen přímo k zadní stavbě a středové složení nalisováno do rámu. Zajímavým prvkem je tak trochu trekovská polointegrovaná sedlová trubka a rovněž i to, že sedlové vzpěry nejsou spojeny. Element zdědil od hliníkové verze umístění tlumiče pod horní trubku, a to zcela záměrně kvůli snadné dostupnosti páčky ovládání tlumení pružicí jednotky. Tlumič je zde i velmi dobře chráněn proti odletujícím nečistotám, jen s montáží druhého košíku na obvyklé místo nepočítejte. Otvory pro něj byly přesunuty na spodní stranu dolní trubky. V Kanadě dobře ví, jaké kanonádě je spodní trubka během jízdy vystavena, bovdeny a hadičky tak jsou bezpečně vedeny vrchem spodní trubky. Palec nahoru.

Zadní odpružení nese název SmoothLink a jedná se o modifikaci systému, se kterým jsme se mohli setkat již u originálně pojatého stroje ETSX. Čtyřčepové zavěšení se zadním čepem umístěným nad spojnicí osy zadního kola a hlavního čepu by mělo zajistit především efektivní přenos sil od šlapání a omezit jejich působení na práci pružení. Element je nabízen ve dvou zdvihových provedeních – 95 mm (RSL) a 120 mm (MSL) –, přičemž tyto varianty dále odlišuje pouze místo uchycení tlumiče k vahadélku a délka tlumiče. 

Rocky Mountain při vývoji spolupracoval s odpruženářskou značkou Fox, otestováno bylo několik typů tlumičů a nespočet jejich různých vnitřních nastavení. Elementy byly následně osazeny dvěma verzemi tlumiče Float – RL (RSL, MSL 30 a 50) a RP23 (RSL, MSL 70 a Team). Ve všech případech je nastavení tlumicích ventilů provedeno speciálně pro tento rám. 

Celý test samozřejmě najdete ve Velu 7-8/2011, v prodeji od 30. června 2011! 

Detaily ROCKY MOUNTAIN Element MSL 50

ROCKY MOUNTAIN Element MSL 50 ROCKY MOUNTAIN Element MSL 50 ROCKY MOUNTAIN Element MSL 50 ROCKY MOUNTAIN Element MSL 50
ROCKY MOUNTAIN Element MSL 50 ROCKY MOUNTAIN Element MSL 50 ROCKY MOUNTAIN Element MSL 50 ROCKY MOUNTAIN Element MSL 50
ROCKY MOUNTAIN Element MSL 50 ROCKY MOUNTAIN Element MSL 50 ROCKY MOUNTAIN Element MSL 50  
Menu