Vývoj příčinou nedostatku slov?

28.2.2017

Zase je to za námi, ten kolotoč zpráv o novinkách, testovacích kempů, prezentací, stejně tak i třeba Eurobike, nejvýznamnější cyklistický veletrh, minimálně tedy evropský. A právě tam…

Stojím na stánku firmy a poslouchám dlouhý a podrobný rozbor všeho nového i starého pro příští sezonu jako následek mé prosby o stručné seznámení s kolekcí 2007. Vím, že zrovna u téhle značky toho zase tolik není, ale člověk se kolikrát dozví zajímavé drobnosti. Vždyť i velké mozaiky se mnohdy skládají právě z malých částí. „Inovace rámu přinesla ještě větší tuhost, citelnější pohlcování vibrací a navíc jsme ušetřili mnoho gramů, tato verze je ještě lehčí a prostě o poznání lepší!“ Tak pozor, stop! Nebyl já tu náhodou loni, nemluvil s tím samým člověkem a neslyšel stejná slova?! A předloni? Přece jen už sem jezdím sedm let. Tedy vlastně ne stejná, podobná: loni ten samý rám nabízel „jen“ větší tuhost a „jen“ lepší pohlcování vibrací, ušetřeno bylo „pouze“ několik gramů a ta verze prostě byla „jen“ lehčí a lepší než předchozí…

Pokud se něco nezmění, mohli bychom výhledově narazit na docela zajímavý problém – jedno zda Němec, Čech, Polák, Američan, jedno jakou řečí hovořící či píšící, všichni bychom byli vlivem vývoje postaveni před nedostatek slov. Uznejte sami: jeden rok vyrobíte rám, který má nějaké vlastnosti. Další jej inovujete, takže je lepší a lehčí a tužší. Před další sezonou zase nebudete spát a váš produkt bude ještě lehčí, ještě tužší a ještě lepší. Ale co s dalším rokem? Opět jste na svém produktu zapracovali, nespali jste, ale jak teď lidem o své píli řeknete? Jeden by musel být zdatný rétorik, aby se vyhnul trapně působícímu a pravidlům snad všech jazyků světa se příčícímu zařazení stejných slov za sebe – můj rám je ještě ještě lehčí, ještě ještě pružnější a přitom o poznání o poznání komfortnější!

Ba co víc – v okamžiku, kdy by vám totiž prostě ujely nervy a vyhrkli byste na potenciálního zákazníka, že váš rám je nejlepší, je jasné, že byste si zavřeli vrátka popisu hned pro příští sezonu. A navíc je nečestné používat toto hodnocení a nikdo to tak nedělá, neporovnává takto přímo s konkurencí. Zákon to ostatně zakazuje, proto se hledají kličky, jak to říci a vlastně neříci.

Obchodníci a manažeři ale jsou šikovní a znají kličky i v tomto případě. To se třeba po vyčerpání slov přijde se zcela novým modelem, který podle jejich slov „vychází z toho předchozího“, toho ještě ještě lepšího. Kruh se vrací na začátek a vy můžete znovu naskočit k hodnocení, které znáte nazpaměť. Geniální, uznejte.

Přes tuto veškerou genialitu a šikovnost zástupců jednotlivých značek ale mám svůj návrh a veřejně jej nabízím – zdarma. Navrhuji všem, aby se propříště používalo nejen u opravdu žhavých novinek prosté označení – „kolo (komponent), na kterém vás ježdění bude bavit! Nebude třeba vymýšlet nová slova, vždyť i přes vzletné slovní výrony o tom, co je lepší, lehčí a tužší, si vždy vytváříme vlastní názor studiem katalogů, testů či osobní zkušeností. Nebude to marketingová lež v žádném případě a u žádné značky. Vždyť ježdění nás baví, vždy a vlastně na jakémkoliv kole! Technika je pro většinu z nás až to druhé v pořadí.

Menu