Podél drátů a mezi rybníky

28.2.2017
Psát v úvodu naší pozvánky do jižních Čech o tom, že tato část republiky patří k těm, kde je životní prostředí dosud nejméně poškozené a vzduch stále relativně čistý, by bylo nošením dříví do už tak rozlehlých lesů. Naše navštívenka patří okolí Jindřichova Hradce a Třeboňsku.

Značná část jindřichohradeckého okresu představuje pohraniční území, kam byl v minulosti přístup velmi omezen, ve většině případů zcela zakázán. Díky tomu je zde příroda zachovalejší než jinde. Samotné město Jindřichův Hradec leží vzdušnou čarou přibližně 15 km od hranic se sousedním Rakouskem. Naštěstí politické změny odkryly tato krásná, panenská teritoria všem lidem, jakož i plášti cyklistově.

Den první: Jindřichohradecko
Samotný Jindřichův Hradec vyzývá k prohlédnutí místního čerstvě zrestaurovaného renesančního zámku na řece Nežárce, několika kostelů nebo muzea s proslulými Krýzovými jesličkami. Avšak k naší první vyjížďce. Přímo na spodním náměstí vstoupíte na okruh, trasa startuje po žluté turistické značce směrem k Lásenici. Následuje 10 km lehčího rozjetí po pevné polní cestě s převýšením maximálně 35 metrů. Z Lásenice pokračujete po přejetí hlavní silnice po zelené, stále ještě bez větších výškových rozdílů. Tady vás již zcela pohltí les a po dojetí k jeho úpatí odbočíte o 90 stupňů vlevo na asfaltovou cestu. S prvním lesem se objeví také první, tak trochu zkušební stoupání. Na vrcholu se naskýtá možnost odbočit z trasy a vystoupat na nejvyšší bod této oblasti – vrch Fabián.

Po tomto krátkém výletu pokračujte stále dál směrem na Novou Bystřici. Po vjezdu na asfaltovou silnici za hrází rybníka sjeďte ze značky a pokračujte doprava po asfaltce. Zhruba po 1 km se před vámi objeví nádherné lesní prostranství s rybníkem a nově zbudovaným lesním hotelem Peršlák. Hotel stojí na troskách bývalého pohraničního útvaru a přímo před ním je jasně viditelný písečný pruh po ostnatých drátech. Směrovka vás navede na 190 m vzdálený nejsevernější bod Rakouska. Hranici tu představuje tekoucí potůček. Stačí skok a ocitnete se v Rakousku, stačí další a jste zpátky v Čechách.

Na značku se vrátíte po asfaltové cestě směr Nová Bystřice, odtud pak dále ve směru Landštejn. Modrá značka, po které se pohybujete, protíná pás vojenských bunkrů, které lemovaly původní hranici republiky za války a je zde také muzeum čs. opevnění. Značka uhýbá z asfaltu až těsně pod nejbližším cílem, zříceninou hradu Landštejn. Pak odbočuje doprava a následuje zprvu pozvolný, v závěru prudší sjezd do údolíčka s rybníkem a indiánským táborem, který je však vykoupen dalším stoupáním, jež končí přímo u hradu. Otevřen je od dubna do září od 9 do 17 hodin mimo pondělí. Nacházíme se zhruba v půli cesty, a proto můžete zavítat do hospůdky v podhradí, kde na vás čekají vynikající rybí speciality a džbány zlatavého moku.

A kudy dál? Podle kondice můžete zvolit ze tří variant cest vedoucích k dalšímu společnému cíli, Kunžaku. Záleží jen a pouze na Vás. Nejkratší je značka červená, která však z velké části vede po asfaltu. Do přírody vás vrátí těsně před městem a odměnou budou nádherná lesní jezírka s čirou vodou v zalesněném údolí. K cíli cesty, tedy zpět do Jindřichova Hradce, zbývá zhruba 20 km, většinou po lesních a polních cestách se závěrečným desetikilometrovým úsekem podél Hamerského potoka, kde kořeny, kameny a úzká pěšina prověří cyklistovy technické zdatnosti. Nemine vás dokonce ani prolézání ohradou s býky, kde rychlejší vítězí.

Hodnocení trasy: náročnější, 70 km (cca 3 hod.), horské kolo není nezbytně nutné, silniční zcela nevyhovující, na crossu se smiřte s občasným překonáváním úseků po svých.

Den druhý: Třeboňsko
Tato trasa je oddychovější, rovinatější. Zavede nás do Třeboně a povede rybníkářským krajem Petra Voka. Začít můžete kdekoliv, nejlépe přímo v Třeboni. Červená turistická značka vás povede směrem na Stráž nad Nežárkou a pohybovat se budete zčásti po asfaltu, většinou však po zpevněných lesních a polních cestách. Celá trasa vede CHKO Třeboňsko a v mapě se to okolo ní jenom modrá rybníky. Mezi Třeboní a Stráží se nabízí jediná odbočka, a to na zelenou značku, která vede krátkou zajížďkou k pomníku světové operní pěvkyně Emy Destinové, která pobývala ve svém letovisku ve Stráži nad Nežárkou. Z jejího bydliště se na další cestu vydáte po žluté značce směrem Libořezy a Smírčí vrch po naprosté rovině. Na rozcestí pod Smírčím vrchem potřetí změníme barvu, tentokráte na modrou, která nás povede nejdříve Chlumeckou pahorkatinou do Staňkova, odkud je možný výlet přes přechod pro pěší do Rakouska, kam lze dohlédnout přes hladinu Staňkovského rybníka.

Značka pokračuje podél rekreačně hojně využívaného rybníka Hejtman s několika kempy a tobogánem, na jehož hrázi odbočíte na rudou. Ta vás po hrázích několika rybníků vrátí zpět do výchozího místa, Třeboně. Za zmínku stojí průjezd rezervací Stará řeka, kde budete projíždět rozlehlými močály. Řeku je možné místo přejetí po mostě také překonat brodem, jehož dno je písčité, hloubka okolo metru, proud poměrně slabý a napadení krokodýly zde nehrozí. Pokud by se vám tato trasa zdála být krátká, můžete využít cyklistických naučných okruhů v jejím okolí. Vřele doporučujeme zhruba 15 km dlouhý okruh začínající červenou značkou podél rybníku Svět, dále po žluté k rybníku Ruda s okolními močály a po zelené zpět do Třeboně, která vás navede ke Schwarzenberské hrobce.

Hodnocení trasy: nenáročná, rovinatého charakteru, 45 km, vhodná pro horské i crossové kolo.

Doporučené mapy: Třeboňsko a horní Lužnice (Klubu českých turistů), Jindřichohradecko (SHOCart, 20 dalších cyklotras).
Důležité telefony: Bike Sport Joma 0331/23433, Penzion Sigma D. Žďár 0331/388127, infostředisko J. Hradec 0331/21844, Sportpenzion Třeboň 0333/3496.