Údržba a servis elektrokola

25.6.2019

prodejce radí

Údržba a servis elektrokola                                                                          1. díl miniseriálu

 

text a foto Lukáš Drahovzal, Akumo.cz

Každé kolo potřebuje určitou péči a údržbu, ne jinak je tomu samozřejmě u elektrokola. Čím pečlivější a častější péči svému kolu věnujete, tím lépe a déle vám bude elektrokolo fungovat. Společně se podíváme, na co si dát v rámci používání elektrokola pozor. Několik zajímavých tipů a doporučení, které vám ušetří čas, starosti i peníze, jsem připojil od svého kolegy Petra Drahovzala, vedoucího našeho servisu specializované prodejny elektrokol Akumo.cz v Mělníce.

 

Mytí elektrokola

Jestli nám má kolo dlouho vydržet a pokud nechceme dávat těžké peníze za servis, je potřeba ho pravidelně čistit. Pokud se bojíte kolo mýt, aby nedošlo k jeho poškození, vězte, že voda při mytí napáchá méně škody než třeba špinavý a suchý řetěz či špinavé kontakty akumulátoru. Není totiž ani tak důležité mít čistý rám jako mít stále čistý řetěz, pastorky a kontakty elektrokola.

 

Rady a tipy Petra Drahovzala

  • Při mytí je nutné vždy vyjmout akumulátor a displej (pokud je odnímatelný).
  • Nedoporučujeme použít tlakové mytí (wapky). To má extrémně silný proud vody, díky kterému jde sice bláto pěkně dolů, ale voda pod tlakem může vniknout do ložiskových pouzder či za těsnění elektroniky – a je zle. S dobrým zapouzdřením a mazivem sice odolají vlhkosti či dešti, ale na tlak vody z wapky stavěné nejsou.
  • Používáte-li hadici, stačí menší proud vody, případně jen kbelík a smetáček. Vodu používejte ideálně o teplotě okolí, eliminujete tím riziko vzlínání vody za těsnění kvůli rozdílné reakci materiálů na prudkou změnu teploty.
  • Kolo doporučujeme mýt přípravky k tomu určenými a určitě se vyvarovat agresivním přípravkům, které poškozují těsnění, plastové díly a ochranné prvky kola.
  • Postup je jednoduchý. Pokud nemáte stojan a bika myjete venku, opřete ho jednoduše o plot nebo o zeď a začněte od nejšpinavějšího komponentu na kole – a tím je řetěz.
  • Řetězu se budeme věnovat v další kapitole samostatně, nyní stačí na pastorky, kladky v přehazovačce a převodníky nastříkat čistič. Nechte ho chvilku působit a pak štětcem nebo kartáčkem důkladně vyčistěte celý převodový systém.
  • Převody jsou jako nové. Co zbytek kola? Pokud máte hadici, opláchněte nejdřív celé kolo vodou od nejhrubších nečistot. Pak si můžete nalít opět trochu přípravku na houbu, omýt nejprve sedlo, poté řídítka a přední rámový trojúhelník. Postupujte dále po kole a nakonec důkladně omyjte a vyčistěte řetěz a převody.
  • Umyté kolo utřete a zbytek nechte okapat. Potom postačí se vším zatočit, aby se nikde nedržela voda. Poté se věnujte řetězu. Kolo pak uložte na suché místo a máte ho připravené na další vyjížďku.
  • Po umytí nezapomeňte impregnovat kontakty.

 

Ochrana kontaktů

Kontakty je nutné pravidelně čistit, ideálně čistou látkou navlhčenou trochou lihu a mazat pastou na kontakty pro jejich impregnaci a zajištění co nejlepšího kontaktu. Týká se kontaktů na kole u displeje, držáku baterie a případně konektoru u kola s nábojovým motorem. Nedoporučuje se však mazat kontakty přímo na akumulátoru či displeji!

 

Mytí řetězu bez rychlospojky na kole

Pokud není řetěz vybaven rychlospojkou, musíte se spokojit s jeho očistou na kole. Tu velice usnadní pračka řetězu. Ještě před jejím naplněním aplikujte trochu čistidla na řetěz, převodníky a pastorky (štětcem, rozprašovačem) a nechte několik minut působit. Čistidlo se tak lépe dostane do špatně přístupných míst a naruší vrstvy dlouhodobějších nečistot. Štětcem nebo kartáčkem důkladně očistěte převodníky a pastorky, poté vše důkladně opláchněte vodou, v tomto případě nejlépe teplou, ta zvyšuje účinek čistidla. Po umytí řetězu je ideální čas zkontrolovat míru jeho opotřebení pomocí měrky nebo posuvného měřítka (šupléry). Nikdy nezapomínejte ani na kladky přehazovačky, na kterých se snadno usazuje směs oleje s prachem, zvláště pak na jejich zadní části.

Štětcem nebo kartáčkem důkladně očistěte převodníky a pastorky, poté vše důkladně opláchněte vodou, v tomto případě nejlépe teplou, ta zvyšuje účinek čistidla.

 

Štětcem nebo kartáčkem důkladně očistěte převodníky a pastorky, poté vše důkladně opláchněte vodou, v tomto případě nejlépe teplou, ta zvyšuje účinek čistidla.

 

Mytí řetězu s rychlospojkou

Řetěz demontujte pomocí rychlospojky a vložte do připravené, ideálně plastové misky s čistidlem. Nechte několik minut působit za občasného třepání a míchání. Nakonec zalijte vařící vodou, čímž se účinek znásobí. Tím docílíte perfektního výsledku, pokud je řetěz opravdu hodně znečištěný, postup opakujte, případně použijte štětec a jednotlivé články řetězu důkladně vyčistěte a také nezapomínejte na převodníky a pastorky.

 

Mazání řetězu

Řetěz je třeba pravidelně mazat, především u elektrokol se středovým pohonem doporučujeme věnovat řetězu vyšší pozornost. Vrátí se vám to prodlouženou životností nejen řetězu, ale celého pohonného systému. Navíc správně namazaný řetěz má pozitivní dopad na chod řetězové linky a snížení hlučnosti v rámci přenosu výkonu motoru. Ideální je vyčistit a namazat řetěz po každé delší jízdě. Jinak stačí zhruba každých 80–150 km. Interval pak záleží hlavně na podmínkách, v jakých jezdíte, a na použitém mazivu. Při jízdě za deště nebo v blátě vydrží mazivo méně než zasucha. Nedoporučujeme používání příliš mastných olejů, jako je např. oblíbený olej WD40 nebo GT85, ty nejsou pro mazání řetězu úplně nejvhodnější.

Kapátkem naneste olej rovnoměrně po celém řetězu, důležité je aplikovat ho hlavně do čepů. Nechte pár minut působit a poté čistým hadrem utřete od přebytečného maziva (přebytečné mazivo působí jako magnet na nečistoty).

 

Rady a tipy Petra Drahovzala

  • Nezapomeňte nejprve olej protřepa
  • Kapátkem naneste olej rovnoměrně po celém řetězu, důležité je aplikovat ho hlavně do čepů.
  • Nezbytné je, aby se mazivo dostalo do čepů řetězu, ne na jeho povrch.
  • Nechte pár minut působit a poté čistým hadrem utřete od přebytečného maziva (přebytečné mazivo působí jako magnet na nečistoty).
  • Zejména při manipulaci s olejem ve spreji (doporučujeme spíše kapátko nežli sprej) dávejte pozor, aby se olej nedostal na kotoučové brzdy či ráfek.

 

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu