Veletrh SPEZI – největší speciálka na speciály

28.2.2017
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2009-06-03T18:35:58 --><p><strong>Německý Germersheim je malé klidné městečko nedaleko francouzských hranic. Jednou za rok na konci dubna však výrazně ožívá a na dva víkendové dny se do něj nahrnou tisíce cyklistů majících zájem o ten cyklistiky, který v naší kotlině začíná teprve zrát.</strong></p>

Nepředstavujte si však žádné obrovské haly přeplněné koly, které je jedno téměř stejné jako druhé. Spezialradmesse, zkráceně SPEZI, je sice největší světovou výstavou, která je zaměřená čistě na speciální kola, ale vše se zde ještě stále odehrává v přátelském stylu s klidnou jarní slunečnou atmosférou. A to ve třech městských halách, v nichž jsou stánky natěsnány jeden na druhém. Spezi, to je přehlídka funkčních kol, jejich praktického využití a obrovské lidské fantazie, která tady není svázána žádnými pravidly, předsudky ani omezeními UCI.
Pokud byste byli jedním ze zhruba dvanácti tisíc letošních návštěvníků, čekalo by vás v sobotu ráno vyčkávání v dlouhé frontě klikatící se před kasou. I toto čekání však stálo za to, protože všude okolo jste mohli vidět kola nejrůznějších zaměření, ročníků výroby a značek. Mnozí z příchozích, respektive z přijedších, totiž dorazili na svém stroji. A tak bylo možné pozorovat velomobily, skládací kola, nákladní kola, lehokola a spoustu dalších typů, o kterých jste dříve ani neslyšeli, natož jste je pak někdy viděli.

Trendem je skládání
Spezi je výstavou, která dává přehled především o evropském vývoji v tomto směru cyklistiky, i když je možné zde najít i americké či australské značky a samozřejmě nechybějí ani asijští výrobci, kteří pomalu začínají cítit možnost uplatnit se i v tomto oboru. Asi největší zastoupení na veletrhu mají lehokola a s nimi spřízněné tříkolky a velomobily. Lehokolových firem zde bylo zhruba třicet z celkových více než sta vystavovatelů. Jasným trendem letošního roku bylo skládání. Všichni významní výrobci už mají ve své nabídce skládací lehokolo či tříkolku anebo tuto problematiku jakýmkoliv způsobem řeší. Vidět jsme tak mohli skládací HP Velotechnik Grasshopper či tříkolku Scorpion, svůj počin představila i německá firma Toxy. Za nejočekávanější a nejobdivovanější novinku lze však považovat skládací tříkolku Challenge Alizé. U tříkolek je skladnost poměrně ožehavou otázkou, jelikož jejich převážení, ať už autem či vlakem, nebo jejich uskladnění doma je bez skládacího mechanismu docela obtížné. Lehokola pak jdou cestou skládání především kvůli celosvětovému trendu, který hledá způsob, jak ušetřit místo, jak cestovat s kolem vlakem místo autem, a pokud autem tak s co nejnižší spotřebou, ekonomicky a ekologicky.

České zastoupení
V posledních několika letech vyniká mezi vystavovateli i česká firma Azub, která v Germersheimu poprvé předvedla svůj dlouho očekávaný „lidový" model lehokola Azub Eco. Stánek Azubu byl letos navíc vyveden v duchu poetického města, které vymaloval náš kreslíř a autor Ivan Křemeček. Ztvárnění tohoto stánku bylo na celé výstavě naprosto jedinečné a pravděpodobně i nejvíce fotografované. Druhou českou firmou, která se Spezi účastnila, byl brněnský Benecykl se svou nabídkou handbiků, dětských vozíků a cyklistických vozíků pro postižené, se kterými zaslouženě sklízeli úspěch.

Do práce v kole
Letos bylo možné také pozorovat velký nárůst firem, které přijely vystavovat velomobily, což jsou vlastně taková malá šlapací auta, nebo chcete-li celokapotované tříkolky. Jejich obrovskou výhodou je hlavně to, že jezdec je úplně chráněn proti nepřízni počasí, a může tedy bez jakýchkoliv problémů dojíždět například do práce i v zimě nebo za škaredého počasí na podzim. Další velkou výhodou je minimální aerodynamický odpor, který na rovných úsecích, na něž jsou tyto stroje určeny, výrazně zvyšuje rychlost oproti běžnému kolu, a tím snižuje čas potřebný k dojetí do cíle. Jenže velomobily lákají stále více a více lidí, kteří by se rádi přesouvali ekologicky, ale přitom v suchu a teple. Pro ty pak mnohé firmy mají v nabídce nejrůznější elektrokity, které lze do velomobilů namontovat. S těmi už pak není problém zvládnout kopce nebo i větší vzdálenosti s malou námahou a bez pocení. Výroba takového velomobilu je však poměrně časově náročnou záležitostí vzhledem k technologii laminování, která se používá. Proto bylo velkým překvapením, kolik firem představilo svůj druhý, nebo dokonce třetí model velomobilu, z nichž každý je trošku jinak zaměřen a uspokojí jiného zákazníka. Za jednu z takových firem můžeme považovat německou Leibu, jež je známá svou kytičkou kolem předního světla. Její x-stream je rychlostní stroj, jenž se tvarově výrazně odlišuje od Leiby Classic, která je určena především pro pohodlné každodenní používání. Vzhledem k tomu, že většina „veloušů" přesahuje svou vahou třicet pět kilogramů, hodně lidí obdivovalo i prototyp belgického Fietser beWAW s hmotností dvaceti pěti kilo, což z něj dělá těžce porazitelnou silniční raketu.

Kola pro handicapované
Na veletrh se přijelo podívat i mnoho postižených lidí či rodičů s více či méně postiženými dětmi. A ti přesně věděli, proč do Germersheimu zamířit. Roztodivných kol, která mají právě ulehčit život handicapovaným lidem, bylo na Spezi požehnaně. Pro člověka, jenž není do této problematiky zasvěcen, mohou být některé modely až absurdní. Například vzpřímená tříkolka s plošinou pro vozík nebo dvoumístná tříkolka s řízením pákou apod. Samozřejmostí bylo několik kitů, které lze připojit ke klasickému kolečkovému křeslu a které z něj udělají příjemné pohybovalo nebo případně i sportovní náčiní. V tomto oboru se velmi dobře ukázal i již zmíněný český Benecykl, jehož Handi vozíky zde v podstatě neměly konkurenci a ani široká nastavitelnost jejich handbiku neměla na veletrhu obdoby. A právě nastavitelnost je v mnoha případech u handicapovaných lidí klíčová proto, aby mohli na kolo vůbec usednout a vyrazit do světa.

Tandem poskládaný v kufru
Již v části o lehokolech bylo napsáno, že jedním ze směrů, kam se světová cyklistika valí, jsou i skládací kola. Ani těch opravdových a rychle skládacích nebylo na Spezi zrovna málo. A navíc je bylo možné vidět i v praxi složené v kufru aut nebo v šatně. Největší stánek měl v Germersheimu Dahon, jenž je celosvětově největším výrobcem skládaček a jehož nabídka je tak rozsáhlá, že si v ní vybere opravdu každý. Dalšími zastoupenými značkami pak byly Bike Friday, Birdy či Strida. Na stánku amerického výrobce tandemů Santana jste navíc mohli vidět i dvojkolo poskládané do trochu většího cestovního kufru. Majitel firmy, která Santanu v Německu zastupuje, navíc tu a tam přihlížejícím ukazoval, jak rychle lze kolo do kufru složit. Celá operace včetně demontáže a uložení nosičů mu trvala pouhých deset minut. Za tu dobu ani nenajdete a nepřimontujete nosiče kol na střechu auta. Tandemových značek na veletrhu bylo samozřejmě více, i když jejich stánky poněkud zapadávaly ve třetí hale. Zajímavou by pro nás Čechy mohla být značka Bernds, která nezvykle vyrábí bicykly jen a pouze na 20" kolech a i jejich tandemy jsou na nich postaveny. Výhodou jsou pak kompaktní rozměry, dobrá manévrovatelnou a hlavně skladnost. A aby toho nebylo dost, tak i Bernds má v nabídce jeden skládací dvojkolový model.
Další významnou skupinou výrobků jsou nejrůznější cyklistické doplňky a příslušenství. Ať už jde o brašny, nákladní či dětské vozíky, zvonky na kolo, pláštěnky na lidi i na brašny anebo osvětlení. A právě v osvětlení se v poslední době odehrává mezi výrobci velký souboj a prakticky každé tři měsíce firmy představují nějaké novinky. Ty pak zpravidla mají nižší spotřebu, menší baterie, kratší dobu nabíjení, větší svítivost, lepší barvu světla atd. Až z toho oči přecházejí. Krásné pak je odhlédnout od těchto všech parametrů a podívat se na pohledově krásný kousek z limitované červené edice firmy SON, z níž až oči přechází.

Důležité je všechno vyzkoušet
Ale co by to bylo platné si jen prohlížet všechna ta lehokola, nákladní kola a skládačky, kdybyste si je nemohli vyzkoušet. I na to je však na výstavě myšleno a organizátoři mají pro návštěvníky připraven tzv. test parcour, na kterém lze vyzkoušet téměř všechno, co si jen dokážete představit. Zájem byl tak obrovský, že bylo třeba se při vstupu do testovací zóny zaregistrovat a poté bylo k testování vpuštěno jen omezené množství cyklistů a jen na dvacet minut. Pokud jste chtěli jezdit déle, bylo nutné opět vystát frontu. Většina lidí si však stání zpříjemňovala povídáním si a svačením a stálo se i několikrát dokola. Ono totiž není za celý rok jiné příležitosti si na jednom místě vyzkoušet tolik různých kol jako právě v Germersheimu.Samozřejmostí je i to, že je myšleno na děti. Nejenže na stáncích několika firem bylo možné vidět dětská lehokola či tříkolky, ale děti měly i svůj vlastní testovací okruh, respektive okroužek, na kterém mohly i ony vyzkoušet, jak by se jim na tom kterém kole jezdilo. A zvláště tady bylo možné vidět, jak my dospělí máme strach a předsudky vyzkoušet něco nového. Tím něčím novým je pro nás například jízda na lehokole. Děti ale bez mrknutí oka přijdou k jakémukoliv kolu, zjistí, jak se na něm sedí, zkusí se rozjet, možná jednou či dvakrát spadnou a pak už jezdí jakoby nic. Učení a přijímání nových věcí je pro ně totiž naprosto přirozenou záležitostí, kterou my dospělí tak trochu odsouváme do pozadí.
Hala číslo tři byla již tradičně vyčleněna spíše pro úplné zvláštnosti nebo pro firmy, které jsou na veletrhu poprvé. I svou polohou byla trochu odloučena a bylo nutné k ní zhruba tři sta metrů dojít pěšky. Druhou možností bylo využití některého z cyklistických „autobusů" v podobě vláčku z tříkolek, rikšy nebo konferenčního kola.

Závod tříkolek
Třešničkou na dortu celého veletrhu byl sobotní závod tříkolek na krátkém okruhu, který byl vytvořen na prostranství za halami. Závodníci se rekrutují ze samotných návštěvníků nebo vystavovatelů, ale jsou mezi nimi i borci, kteří se na tento závod připravují celý rok. Trať je převážně pokrytá drobným štěrkem a obsahuje startovací rampu, klopenou zatáčku, dva skoky, tunel i vodní příkop. Rozjížďky se konají formou klasického pavouka a v každé z nich jedou čtyři jezdci. Líté boje jsou doprovázeny hlasitou kulisou přihlížejících a jsou opepřeny mnoha kolizemi, pády i nárazy do připravených slaměných kvádrů. Na závěr celé této show došlo i na drobnou tříkolovou exhibici.
Spezi bylo letos, stejně jako v minulých letech, naprosto jedinečným podnikem, který přitahuje stále více návštěvníků a také vystavovatelů. Organizátoři budou muset pomalu přemýšlet nad přestěhováním veletrhu do větších prostor s lepším a profesionálnějším zázemím, jelikož v některých chvílích bylo velmi obtížné se přeplněnými halami někam dostat. To by však mohlo ubrat na příjemné atmosféře, která je v posledních několika letech dokreslena báječným slunečným počasím, jež si organizátoři snad platí tam nahoře. Pokud jste fandou některého ze segmentů, o kterých se v tomto článku psalo, doporučujeme vám příští rok se do Germersheimu vydat. Veletrh se zase bude konat předposlední víkend v dubnu.

text a foto Honza Galla

Menu