Nasnídat se a jet

28.2.2017
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2016-04-28T12:25:56 --><p>Naplánováno to měla značka Trek výborně. Ofi ciální představení jejího nového projektu zcela se vymykajícího dosavadním zvyklostem bylo situováno do centra Flander, tedy míst, kudy se každoročně proplétají trasy jarních klasik. Jen pár dní po skončení té v těchto končinách nejpopulárnější, navíc slavící stý ročník, se v Kortrijku schází parta novinářů, aby se zblízka podívala na stroj, který Fabian Cancellara na kostkách „Ronde" podrobil ostré zkoušce.</p>

Již dlouho před prezentací bylo jasné, že úpravy, které byly značkou avizovány, zasáhnou právě modelovou řadu Domane, zrozenou pro navýšení jezdcova komfortu na kostkách a jiných „nepřátelských" druzích silničního povrchu. A v tomto ohledu se na novém stroji u Treku dost vyřádili. Jako úvod zmiňme, že pro zaměření stroje je počítáno s využitím obutí o šíři 28 mm pro modely s ráfkovými brzdami, přičemž diskové konstrukce, které samozřejmě nemohou chybět, budou moci pojmout pneumatiky šíře až 32 mm. Současně se posledně jmenované budou pyšnit využitím pevných os. To je ale teprve začátek.

ISOSPEED KAM SE PODÍVÁŠ
Na specifickou úpravu IsoSpeed, kterou Trek představil roku 2012, jsme si již zvykli, ale doposud jsme ji měli spojenu pouze s přerušením hlavního rámového trojúhelníku v prostoru napojení horní rámové trubky na sedlovou. Pohyblivý čep v tomto místě umožňoval sedlové trubce pružit ve větším rozsahu. Druhá generace technologie IsoSpeed spojení čepem zachovává, ale jde ještě dále – sedlová trubka je od zbytku rámu úplně oddělena. Spojení tvoří pouze zmiňovaný čep a šroub v oblasti přesmykače. Sedlová trubka o průřezu písmene „D" je tedy slícována se stejně tvarovanou přední částí rámu. Zřejmě lepší představu než slovní popis přinese obrázek na další dvoustránce. Smyslem této změny je zajištění většího prostoru pro fl exi a tedy vyšší úrovně komfortu. Současně tato úprava umožňuje regulaci pružení. V nastavení pozice vložky do nejvyšší úrovně pohlcování rázů by mělo být vylepšení útlumu otřesů ve srovnání se současným provedením až o 14 % vyšší.
Úpravě IsoSpeed ale neunikla ani přední část. I ta využívá uložení misky pro usazení ložiska hlavového složení na čepy. Díky tomu je toto ložisko uchyceno v jakési „houpačce" dovolující v předozadním směru větší průhyb sloupku. Tento tah je provázen dle podkladů až 10% navýšením útlumu otřesů ve srovnání s běžnými konstrukcemi.

TÍM TO NEKONČÍ
Spolupráce Treku s Bontragerem není ničím novým a není tedy divu, že se i ten zapojil do tohoto projektu. Výsledkem jsou nová řídítka Pro IsoCore VR-CF. Na jejich výrobu posloužil karbon OCLV, do jehož nitra byly zakomponovány průběžné vrstvy speciálního absorpčního materiálu. Tato úprava redukuje vibrace o více než 20 % ve srovnání s karbonovou „klasikou". Současně je třeba dodat, že se nijak negativně neprojevila na hmotnosti řídítek pohybující se v závislosti na šíři v rozmezí 236-267 g (38-46 cm, S/S).

 

Konstrukce IsoSpeed je využita nejen na zadní části kola, ale nově je i součástí hlavové partie

 

Bontrager nabízí pro toto zaměření novou konstrukci řídítek využívající absorpční vrstvy materiálu uvnitř karbonu

 

Nastavitelná pozice vložky ovlivňuje průhyb zadní části sedlovky a tím úroveň komfortu

ZROZEN PRO BOLEST
V Kortrijku čekala na své jezdce dlouhá řada strojů, zatím se ale skrývala v přízemí hotelu za neprůhlednou oponou a nikoho blíže k sobě nepustila. Až rozednění provázené typicky nevlídnou kulisou těžkých olověných mraků nastínilo, co se bude dít. Rámy v závodní geometrii Pro Race Limited na sobě nesly kompletní osazení Shimano Dura-Ace v mechanické verzi s ráfkovými brzdami konstrukce Direct Mount. Rychlé nastavení posedu, úprava sklonu pák a mohlo se vyrazit.
První část testovacího okruhu se vinula zvlněnou krajinou v okolí Bellegemu a Sint-Denijs propletenou úzkými silničkami uprostřed nekonečných polí. Právě takové výjevy si spojuje většina fanoušků cyklistiky s jarními klasikami. A my se v tuto chvíli nacházíme na úsecích, kde jen před dvěma dny projel peloton při závodě Kolem Flander. Naše prožitky umocňují i zbytky transparentů a dalších propriet z tohoto závodu a nejednou potkáváme úklidové čety snažící se dostat okolí silnice do původního stavu.
Já se současně snažím soustředit i na vlastnosti kola. Oproti zkušenostem s předchozím testováním stroje Domane se mi totiž zdá jeho chování o poznání živější. Aby také ne, geometrie Race Shop Limited určená hlavně pro závodníky se prezentuje delším posedem a o něco strmějším úhlem hlavové trubky. To se vzhledem k přítomnosti představce s jedenácti centimetry délky celkem hodí, stroji to dává vyvážený poměr mezi stabilitou a ovladatelností. Toto chování mne několikrát zachrání před komplikacemi. Cesty nejsou právě v nejlepším stavu, po předchozích deštích zde není nouze ani o bláto. Jistotu držení stopy tak oceňuji v těch chvílích nade vše.
Samozřejmě zde nelze upřít přínos skladbě materiálu řídítek, útlum menších vibrací je excelentní a mně se v duchu přehraje včerejší demonstrace jednoho z mechaniků, který pustil dvoje řídítka na zem a ty „novější" jako by padly na koberec bez další rezonance. Malou vedlejší roli zde pak hraje vrstva absorpčního materiálu vložená pod omotávku.
Spolu s blížícími se kopci se stále častěji objevují krátké pasáže kostek. Ty sice nevypadají jako volně poházené kameny, jak jsme mohli nejednou vidět v okolí Roubaix, ale díky absenci krajnic není ani zde nouze o mezery v řádu několika centimetrů. A právě zde si začínám intenzivněji všímat práce IsoSpeedu. Nejednou také využívám možnosti změny nastavení, práce s imbusem je otázkou minuty a rázem jsem rozmazlován maximální fl exí spodní „planžety".
V několika případech se následně potvrzuje teorie, že pokud je kolo v kontaktu s podkladem, jízda je jistá. Přikován na sedlo projíždím všechny nástrahy bez větších potíží.

Kdo jiný by měl kolo ofi ciálně představit než Fabian Cancellara, který na této novince vyhrál závod Strade Bianche

VÝZVA DNE: OUDE KWAREMONT!
Když projede naše skupina Avelgemem, začíná to trochu vřít. Nedá se to samozřejmě porovnávat se závodem, někteří z účastníků by jistě intenzivní nasazení dlouho nevydrželi, ale i tak je jasné, že se každý snaží dostat na výhodnější, tedy přední pozici ve skupině. Vysvětlení je jasné, blíží se kopec Oude Kwaremont. Sklon se utahuje, někteří dávno zvolili malý převodník a za následující zatáčkou jsou již vidět kostky. A jaké! Mezery se opět směrem ke krajům rozšiřují a o střední část jakžtakž pospolu držících kvádrů je tak eminentní zájem. Zkouším volit variantu jízdy na těžší převod a snažím se udržet rychlost. Zadní partie kola mne v tom maximálně podporují, útlum otřesů je skvělý a i u předku dokáži bez potíží držet stanovenou stopu. Nová koncepce obstála v první náročnější zkoušce na výbornou. Nikdo z okolo jedoucích cyklistů nemá starosti s udržením řídítek, systémy odpružení likvidují velkou část nárazů a jízdní pocity vůbec neodpovídají tomu, co pod koly vidíme. Ještě jednou se na vrcholku otáčím a nejrozbitější část stoupání absolvuji znovu. Ani tentokráte jsem nebyl vyveden z rovnováhy, proto zalehávám a po pár minutách jsem zpět ve skupině.
Po tomto úseku pomalu nastává čas na návrat k hotelu. Ještě před jeho dosažením nás ale čeká více jak třicet kilometrů. Nasazujeme tedy svižné tempo a zkoušíme, jak kolo obstojí v této disciplíně. Přes přítomnost plášťů šíře 28 mm, které nás skvěle podporovaly ve stoupáních na kostkách, nejeví celek při rychlé jízdě známky nevole. Samozřejmě je to dáno i zapletenými sety Bontrager Aelolus 3 TLR využívajícími vysoké karbonové ráfky, nicméně po chvíli musíme konstatovat, že na chování v tempu nedokážeme najít chybu. Volba spodního úchopu a jen občasná redukce převodového poměru na kazetě provázejí tu necelou hodinku, po kterou se skrze vlámský venkov vracíme do Kortrijku.

DALŠÍ SETKÁNÍ ROZHODNĚ ANO
Krátké seznámení s touto novinkou nechalo spoustu pozitivních zážitků. Kromě výrazné podpory pohodlí jí neubylo nic ze sportovního charakteru, a to je spojení, v kterém je cítit velká výzva. Spolu s úrovní Pro Race Limited je v nabídce i řada SLR 9, 7 a 6, a většinou v ráfkové i diskové verzi. Je tedy navýsost jasné, že se s touto novinkou ještě setkáme. A již nyní se na další rande s ní těšíme.

Eda Pinkava, Kortrijk, Belgie
Foto: autor, Geof Waugh

Menu