PASTOREK versus ELEKTRONIKA!

28.2.2017
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2008-08-06T22:34:03 --><p><strong>UPLYNULÉ DVA ROKY BYLY Z POHLEDU SILNIČNÍCH KOMPONENTŮ A JEJICH INOVACÍ RELATIVNĚ KLIDNÉ, TŘI ROKY ZPĚT ZČEŘIL VÝRAZNĚJI VODY PŘÍCHOD SRAMU, PŘEDTÍM BYL OPĚT POMĚRNĚ MÍR, POKUD TAK LZE VNÍMAT NEUSTÁLÉ POSTUPNÉ ZDOKONALOVÁNÍ KOMPONENTŮ. LETOS? PO KLIDNÝCH LETECH BOUŘLIVÁ SEZONA!</strong></p>

Uznejte sami z výčtu zásadních změn: Campagnolo hlásí kompletní obměnu sad a povýšení o jeden pastorek, Shimano přichází s další generací top řady Dura-Ace a 11 pastorkům kontruje elektronickým řazením u její verze Di2. Ano, čtete správně! Campagnolo se testování a vyvíjení tohoto fenoménu, na němž si nadvakrát spálil prsty Mavic, věnuje již dlouho, nakonec ale dalo přednost 11 pastorkům a tím prostor Shimanu.

Sram se po svých zásadních krocích letos uchýlil k drobnějším změnám – ovšem rozhodně ne natolik malým, abychom o nich v tomto uceleném pohledu do silničního roku 2009 zcela mlčeli. Jisté ale je, že jistého není zhola nic. Ještě stále je před námi veletrh Eurobike, tradiční místo prezentace produktů pro příští sezony. Jestliže nyní máme pocit, že už víme vše, můžeme posléze zjistit, že jsme vlastně nevěděli skoro nic. Nechme se překvapit.

Rudolf Hronza, André Vebr
Foto: Campagnolo, Shimano a autoři

SHIMANO

ELEKTRIZUJÍCÍ ŘAZENÍ ANEB NEDOTÝKEJTE SE CYKLISTŮ ANI SPADLÝCH NA ZEM!

„Dobrý den, mohl bych si u vás, prosím, dobít kolo?" S novým elektronickým řazením Dura-Ace se tento dotaz třeba na obsluhu restaurace stává možný nejen u majitelů elektrokol, ale i silniček.

7970 vychází z provedení Dura-Ace určeného pro rok 2009. Srdcem a mozkem jsou páky Dual Control velmi podobné těm s mechanickým ovládáním (včetně karbonové brzdové páky), řazení však probíhá pouze lehkým stiskem tlačítka. Do těla pák je také integrován spínač, jehož prostřednictvím lze ovládat bezdrátový cyklocomputer FlightDeck. Data z něj budou nově moci být analyzována v počítači, potřebný software bude dodáván s computerem. Hmotnost páru pák je 320 g.

Asi nejdiametrálnější rozdíl je v porovnání s mechanickým provedením možné najít v ovládání přesmykače, který po zmáčknutí tlačítka reaguje okamžitě a vše funguje hladce, jak jsme měli možnost aspoň „nasucho" zkusit, bez námahy a hlavně údajně i při maximální zátěži. Přehazovačka umožňuje použití největšího pastorku s 27 zuby, vodítko řetězu je z karbonu, celek se připevňuje k rámu pomocí titanové osy. Elektronická část mechanizmu je nárazuvzdorná, takže jezdec se nemusí bát při pádu nebo nešetrném opření kola.

Celý systém napájí Li- Ion akumulátor (napětí 7,4 V) kompaktních rozměrů a udávané vysoké životnosti. Samozřejmostí je indikátor stavu nabití. Podle dostupných informací by měly být k dispozici dva typy akumulátorů – jeden pro závodní účely (miniaturní rozměry, avšak na úkor výdrže, která by se měla pohybovat v řádech několika stovek kilometrů) a druhý pro širší veřejnost. Ten je sice o něco větší, avšak na jedno nabití by měl napájet systém po dobu až několika dní.

Systém řazení není bezdrátový, jak by se dalo očekávat. Toto provedení by totiž vyžadovalo větší a výkonnější baterii, což by se logicky negativně promítlo i do vyšší hmotnosti sady. Použitá technologie je zároveň také spolehlivější. Elektronické řazení budou moci využívat i jezdci při časovkách nebo triatlonisté, pro něž jsou připraveny speciální řadicí páky do nástavců a nové karbonové brzdové páky.

Nový systém je tedy připraven vstoupit mezi veřejnost a je jen otázkou času, kdy se dozvíme, jak bude tato novinka přijata. V každém případě už teď je jasné, že na dovolenou nebo soustředění bude nutné přibalit si o jednu nabíječku víc.

Srovnání tvaru mechanických a elektronických pák Shimano Dura-Ace 2009.

O nové sadě Dura-Ace s mechanicky ovládaným řazením jsme vás již podrobně informovali v minulém vydání 53×11.

CAMPAGNOLO

O PASTOREK VĚTŠÍ KOMFORT ANEB PROČ BY NE

Jako zástupci časopisů Velo a 53×11 jsme měli tu čest být jedněmi z 25 vybraných žurnalistů z celého světa, kteří se mohli zúčastnit novinářského kempu Campagnolo v italském Feltre, a být tak při tom, když se cyklistika posunula o jeden pastorek na kazetě dále.

Očekávána možná byla spíše elektronika, nakonec to bylo 11 pastorků kazety, co se stalo nosným bodem kolekce 2009. S touto číslovkou ale souvisí mnohem více. Tvarové proměny se dočkala těla brzdových a řadicích pák – jsou delší a hlavně anatomicky přizpůsobená dlani. Navíc protažení a zahnutí jejich konců nabízí i mnohem větší variabilitu úchopu – pro optimální sevření ve stoupání, při tempové jízdě atd. Přesunutí čepu, na němž pracují řadicí páčky, zajistilo snazší průběh řazení, změna převodu si tak řekne o méně síly. Díky podobné změně u brzdových pák došlo k nárůstu brzdného účinku při vynaložení stejné námahy.

Prostý tvar páky 2008 versus ergonomická novinka 2009.

Karbonové a mnohem širší rameno přehazovačky by jí spolu s přepracovaným paralelogramem mělo přinést až o 150 % vyšší tuhost, z pohledu pevnosti byl vylepšen i přesmykač. Změně samozřejmě neunikl ani řetěz – nová verze C11 je užší (5,5 mm proti 5,9 mm u C10). Nové kazety (lepší materiál, přepracované uložení pastorků, kompatibilita se stávajícími ořechy) budou nabízeny v sestavách 11-23, 11-25, 12-25 a 12-27.

Popisované změny se týkají tří nejvyšších sad – vyjmenovány kvalitativně odspodu jsou to Chorus, Record a žhavá „staronovinka" Super Record, řada, která má čestné místo v historii Campagnola (zrodila se roku 1973 a zanikla 1987). Rozdíly mezi nimi představuje pouze míra použití titanu či karbonu, hmotnost nebo třeba uložení řadicího mechanizmu či kladek přehazovačky na různě kvalitních ložiskách.

Půjdeme-li po sadách směrem dolů, dostaneme se k Centauru a Veloce. Taky tyto dvě stálice byly obdařeny novými pákami, pouze s tím rozdílem, že jsou v obou případech hliníkové a umí pracovat jen s deseti pastorky. Kliky Centauru jsou karbonové, Veloce se musí spokojit s hliníkem. A dále? Kapesník připravit a slzu otřít – podle dosavadních informací Campagnola právě zde vše končí, sady Mirage a Xenon již nebudou nabízeny.

Nové sady si polepšily vedle funkčnosti také hmotnostně, ceny by přitom měly být přibližně shodné jako letošní, v případě Recordu i lepší! Pouze Super Record coby nová vlajková loď bude dražší, a sice zhruba o 18 % v porovnání s letošním Recordem.

Toto je samozřejmě velmi stručná informace o novinkách Campagnola. Zajímá-li vás více, doporučujeme prázdninové dvojčíslo Vela a nebo návštěvu portálu www.iVelo.cz či na těchto stránkách www.53×11.cz, kde nejdéle v polovině srpna najdete podrobné informace a více fotografií.

Chvění u Sramu

Pokud novinkám v nejvyšších sférách nabídky Campagnola a Shimana řekneme zemětřesení, u Sramu došlo ve stejné terminologii pouze k záchvěvům půdy. Nejvyšší Red bude nově nabízen se širší osou šlapacího středu ve standardu BB30. Více se odehrálo u nižších a služebně starších řad Force a Rival. Ty od Redu převzaly tvar brzdových pák, možnost vedení bovdenu po přední či zadní straně řídítek či technologii Zero Loss zkracující dráhu páky při přeřazení. Nejnižší Rival navíc dostane karbonové páky a duté kované kliky, což z něj s informací o zachování či snad dokonce i možném snížení ceny dělá velmi zajímavou volbu pro široké spektrum silničních nadšenců.

Menu